Connect with us

technokrata

Rómeó és Júlia visszatér

20100910085524.jpg

Garázs

Rómeó és Júlia visszatér

Alfa Giulietta bemutató
Megérkezett az új Alfa-kompakt, bevezető alapára 5 millió forint.

Új kompaktja van az Alfa Romeónak, és ez nagy dolog. Az annak idején forradalminak számító 147-est váltó Giulietta a 100 éves szülinapját ünneplő milánói márka megmentője kell, hogy legyen, s ehhez meg is van mindene.

Friss platform és grammstratégia

Mert lássuk csak, mije volt, s mije nem az Alfának a Giulietta érkeztéig? Volt viszonylag friss és népszerű kisautója (MiTo), illetve középkategóriás 159-ese – szépek, főleg a 159-es, de csak ebből még nem lehet megélni. GT, Brera, Spider kilőve. Alsóközepes ferdehátúnak, elvileg volumenmodellnek, elérhető családi verdának az öregecske, 2001-es Év Autója 147-es pironkodott a feledés homályában.

Szóval a Giulietta úgy hiányzott az olaszoknak, mint Inzaghinak a lesszabály eltörlése, de míg SuperPippónak nem maradt más, mint rendre bánatosan visszakullogni, értetlenkedni és újra meg újra “fuorigioco” helyezkedni, az Alfa kiheverte a mélyütéseket, s előrukkolt új prémiumkompaktjával. Azonban nem ám úgy, hogy lenyúlta volna a Fiat Bravo- és Lancia Delta-féle őspadlólemezt, hanem friss platformra helyezkedve és rugalmasra, hogy a későbbiekben ez adja majd alapját egy csomó más, Fiat-csoportos autónak.

Én a Salvatore nevet adtam volna neki. Hangzása is jó, jelentése: megmentő

Az anyaghasználatra komoly hangsúlyt fektettek a mérnökök, hogy ne egy elhízott trubadúr lépjen színre, mint a 159 esetében (amit aztán muszáj is volt elzavarni egy fogyókúrás programra). Nagyszilárdságú könnyűfémek (alumínium, magnézium) és műanyag bevetésével tartották relatíve alacsonyan a méretes ferdehátú tömegét (h-sz-m-tt: 4351-1798-1465-2634 mm, önsúly 1280-1320 kg).

DNA, Q2, 6 légzsák, 5 csillag

Részint alu az első McPherson-felfüggesztés, de a hátsó multilink is könnyű plusz helytakarékos. A csomagtartó a kategória-átlagnak megfelelően 350 literes, ami komoly fejlődés a szűkös 147-eshez képest. A kormánymű kettős fogazású, aktív, elektromos szervorásegítésű, s ez a legendásan jó, közvetlen alfás vezethetőségen túl alacsonyabb fogyasztást is biztosít.

Az először az ötvenes években, majd 1977 és ’85 között használt Giulietta nevet feltámasztó új Alfa-kompakt alapfelszereltségében nyújtja a DNA üzemmód-kapcsolót (dinamikus, normál és téli állásokból lehet váltogatni), a Q2 elektronikus differenciálzárat, ami az első kerekek közti nyomaték elosztásáért, a kanyarból agilisabb kigyorsításért felel (az elpörgő kerék fékezésével), a vészhelyzetben a jó irányba kormányzásra ösztökélő menetstabilizálót dombsegéddel, illetve a csúcsmodell kivételével start-stop rendszer is jár a takarékoskodás jegyében. Töréstesztje kitűnő eredményt hozott, aktív-passzív biztonsága példás, szériában 6 légzsákos.

Csakis turbómotorokkal

Minden motor turbós és persze Euro5-ös, mindhez 6 fokozatú manuális váltó van (az erősebbek később duplakuplungos automatával is rendelhetőek lesznek). A DNA normál és téli módjában nyilacskák segítik spórolva váltani a sofőrt. A belépő benzines az 1.4 TB 120 lórővel és 206 Nm maximális nyomatékkal már 1750-es fordulatszámon, 100-ra 9,4 mp alatt gyorsul, gyári átlagfogyasztása 6,4 l/100 km. Hat tizeddel kevesebbel is beéri az 1.4 TB MultiAir motoros változat, pedig 170 lovas, 2500-on 250 Nm a nyomatéka, s 7,8 mp elég neki a százas sprinthez.

A kisebbik dízel az 1.6 JTDm 105 lóerős variánsa 1750-től 320 Nm-rel és mindössze 4,4 literes átlagfogyasztással. A nagyobbik kétliteres, 170 lóerős, 350 Nm-es 8 mp alatti sprintidővel és 4,7-es étvággyal. Ütős hot hatch a közvetlen befecskedezéses, benzines 1750 TBi a maga 235 LE-jével, 340 Nm-ével, 242 km/h-s végsebességével és 6,8-as gyorsulásával.

Dögös is, megy is az 1750 TBi

A Giuliettában – a már említetteken kívül – széria a manuális klíma, a 6 hangszórós, CD-s, MP3-as hifi és az első elektromos ablakemelő (Progression). Distinctive szinten már alufelnit, bőrborítású multikormányt, fedélzeti számítógépet, kétzónás automata légkondicionálót, tempomatot, komolyabb audioberendezést és hátul is elektromos ablakot kapunk. Van Sport és Prémium csomag nagyobb kerékkel, sportfutóművel, avagy Blue&Me-vel, parkradarral, kanyarfényes bi-xenonlámpával, az 1750 TBi pedig QV, azaz Quadrifoglio Verde kivitelben pompázik ültetett sportfutóművel, elöl 330 mm-es féktárcsával, pirosra festett, négydugattyús Brembo-nyereggel és 17 collos alukerékkel.

Jól megy, ügyesen kanyarodik

A magyarországi bemutatón számos veterán és youngtimer Alfa társaságában vehettük szemügyre az új Giuliettát, amelynek formaterve ezúttal nem egy külső cég (Pininfarina, Giugiaro vagy Bertone), hanem a Fiat gyári tervezőrészlegének munkája. Az ötajtós karosszéria hátsó rejtett kilincse a 147-esét idézi, a pajzsos, MiTo-szerű orr divatosan nappali menetfényes, a hátsó lámpa LED-es.

A röpke menetpróbára megkaparintott 120 lovas, 1.4-es benzines Giuliettában egy jó erőben lévő, kényelmes, finom autót ismertünk meg dinamikus üzemmódba kapcsolva sportos vezethetőséggel, remek futóművel, precíz kormánnyal és váltóval. Vélhetően ebből és az 1.6-os dízelből fogják a legtöbbet értékesíteni, sőt a hírek szerint javarészt már el is kelt az idén hazánknak szánt 60 darabos készlet.

Le lettek vadászva. Fotó: Vezda László

A bevezető alapár 4 995 000 forint (1.4 TB Progression). Az akció keretében félmilliós a kedvezmény, aminek hála az Astránál vagy a Golfnál olcsóbban lehet hozzájutni az autóhoz. Összehasonlításképp: az ötajtós, 122 lóerős Golf 1.4 Tsi Trendline 5,24 millió forintba, a 140 lovas Astra 1.4 Turbo Essentia 5,1 millióba kerül. A Giuliettáéra rímelő hajtáslánccal és Argento felszereltséggel a Lancia Delta 5,3 M.

Giulietta-árak (benzines):

1.4 TB 4 995 000 (bevezető)
1.4 TB 5 495 000 (Progression)
1.4 TB 5 945 000 (Distinctive)
1.4 TB MultiAir 6 495 000 (Distinctive)
1750 TBi 8 395 000 (Quadrifoglio Verde)

dízel:

1.6 JTDm 6 095 000 (Progression)
1.6 JTDm 6 545 000 (Distinctive)
2.0 JTDm 7 495 000 (Distinctive)



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek