Connect with us

technokrata

Százezrekkel is drágább lehet az autóhitel

20100907141013.jpg

Garázs

Százezrekkel is drágább lehet az autóhitel

Október 1-jén új jogszabály lép életbe a hitelközvetítésben.

Egyes becslések szerint akár százezrekkel is többet fizethetnek októbertől azok, akik nem elég körültekintően vesznek autót. A forgalmazók többsége ugyanis egy új, szigorúbb törvény miatt csak egyetlen bankkal állhat majd kapcsolatban, vagyis nem tud többféle pénzügyi konstrukciót kínálni vevőinek, mint ahogyan azt eddig tehette – adta hírül előrejelzésében a több mint 800 kereskedéssel kapcsolatban álló CLB-Hitelinfo Kft.

Az új szabályozás értelmében október elsejétől csak azok a kereskedések szerződhetnek több bankkal is, amelyek hivatalosan hitelközvetítővé válnak és “független többes ügynöknek” regisztráltatják magukat. Bonyolultnak hangzik? Az is! A rendszerbe való bekerülés ráadásul nagyságrendileg milliós pluszköltséggel jár majd az autókereskedők számára évente, ráadásul felsőfokú iskolai végzettséghez is kötött, ezért az amúgy is nehéz helyzetben lévő szektor tagjai nem tudják vagy nem is akarják teljesíteni a feltételeket. Így sokan a jövőben csak egyetlen bankkal állnak majd kapcsolatban, vagyis annak a “függő ügynökei” lesznek. Ezzel maguk a kereskedők és a náluk autót vásárló ügyfelek is kiszolgáltatott helyzetbe kerülnek.

Mészáros György, a CLB-Hitelinfo Kft. ügyvezetője elmondta, az egyetlen mód, hogy megtudjuk, a kereskedő rendelkezik-e választási lehetőséggel a bankok ajánlatát illetően, ha rákérdezünk a vásárláskor. “A kereskedőknek kötelességük lesz már a hitelfelvételről való tárgyalás megkezdésekor tájékoztatni a vevőiket, hogy függő vagy független ügynökök, azaz csak egyetlen pénzintézet ajánlatát ismerik és közvetítik vagy tudnak kínálni választékot is. Egyértelmű, hogy azoknál a kereskedőknél fognak tudni a vásárlók meggyőződni arról, hogy a hitelkonstrukciójuk kedvező, ahol eléjük tesznek majd néhányat és együtt elemzik azokat. Ennek eddig is így kellett volna történnie, mostantól azonban a PSZÁF súlyosan büntetni fogja azokat, illetve finanszírozó partnereiket, ahol nem adnak teljeskörű felvilágosítást az ügyfeleknek.”

A máskor rivális kereskedők az új jogszabályról meglepően egységesen, ám elutasítóan vélekednek: körülményes és költséges a változás, amit a többség nem tud, mások viszont nem akarnak teljesíteni. Egy, a közelmúltban tartott szakmai konferencián 150 autókereskedő egybehangzóan úgy vélekedett, a kereskedők és a vásárlók számára is független közvetítők bevonása lenne a legjobb megoldás. Az ilyen konstrukció lényege szerint a kereskedők egy hitelközvetítésre jogosult cég alvállalkozóiként működnének, s így megtarthatnák, sőt szélesíthetnék a hitelkonstrukciós választékot is.  Ezzel szemben a felügyelet független többes ügynöki rendszerébe való bekerülés és bennmaradás – már az első évtől – is komoly összeg lehet egy autókereskedő számára, ami a PSZÁF vagy a cég jövőbeni felelősségbiztosítója egyedi döntése szerint akár növekedhet is. Érthető, hogy ezt a kiszámíthatatlan terhet kevesen akarják vállalni.

Nekünk, ügyfeleknek az új törvény azonban mégis az érdekeinket szolgálja, hiszen fontos, hogy a piacon különböző kamatszintekkel dolgozó bankok és pénzintézetek ajánlataiból válogatni lehessen egy autó megvásárlásakor, illetve mindezt képzett szakember mutassa be nekünk. Többmillió forintos hitel felvételénél ez egyáltalán nem mellékes szempont. Kérdés, hogy a felmerült többletköltséget ki, mikor hárítja ránk, vagy egyszerűen az adott márka finanszírozójával karöltve mikor lép piacra. Ez azonban magában hordozza a magasabb kamatszintek veszélyét is, végső soron az amúgy is nyugtalan hazai autópiacot további romlásba döntve.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek