Connect with us

technokrata

Vissza a gyökerekhez – Saab 9-5

20100816094042.jpg

Garázs

Vissza a gyökerekhez – Saab 9-5

Nem csak méreteivel és erejével készül hódítani az új 9-5.

A Saab magyarországi képviselete időszerűnek tartotta, hogy a meglévő és leendő ügyfeleinek, valamint az érdeklődő szakújságíróknak is bemutassa az új korszakot jelölő hazai tesztpéldányokat. Az eseményhez mi sem szolgáltathatott volna stílszerűbb helyszínt, mint a Kecskeméti Nemzetközi Repülőnap és Haditechnikai Bemutató.

A bázis újra Trollhättan

Az új 9-5-ös egy régóta várt svéd küldetés nagykövete, hiszen otthont teremteni csak az tud, aki otthon van. A hazatérés minden bizonnyal jót tesz és nem csak a márkának. Megszabadulva a GM által szabott korlátoktól, bizakodó jövőképet tárt elénk a Saab a 12 év után megújult zászlóshajójával. A hazánkban idén debütáló svéd masina egy teljesen új fejlesztés, de alapjait a GM forradalmi – formai és technikai újdonságokat tartalmazó – Insigniája szolgáltatta. Ennek köszönhetően valóban újszerű köntösbe bújtatták a márkára jellemző dizájn jegyeket, de még nyomokban érezhető (látható) az előző házasság hatása. Az Epsilon II platform mellett az utastérben található kapcsolók és a kormány is megegyezik a két autónál, de minden más részletében a régmúlt jól bevált egyediségeit hordozza.

Mivel a középkategóriás Insignia a legutóbbi, 2006-os frissítésből származó 9-5-ös méreteit is túlszárnyalta, a jelenlegi prémium szegmens méretosztályához kellett igazítani a második generációs sportszedánt. Ennek megfelelően nyújtották 2837 mm-esre a tengelytávot és 5,01 méteresre a karosszéria teljes hosszát, ezáltal lekörözve a konkurens germán nagyautókat (Audi A6, BMW 5, Mercedes E-osztály).

Az organikus formavilág és ami mögötte van

A karbon-szürke és az arctic fehér demo-autók minden részletükben megerősítik a korábbi, beharangozó cikkekben leírtakat. Minden jel szerint a múltba tekintenek és a jövőbe mutatnak. Az egybefüggő szélvédő a rejtett A-oszloppal a klasszikus 900-ast idézi, a szélvédő- és tetőarányok pedig a repülőgépgyártói múltat, hasonlóképp az élek nélküli lemezfelületek is az Aero X-tanulmány letisztult formavilágát örökítik tovább. Az autó dinamikus karakterét mindig is az orr-részre fektetett hangsúlynak köszönhette, ennek megtartása mellett az új csúcsmodell fara is attraktív formát, valamint korszerű és egyediséget sugárzó lámpatesteket kapott.

Erő, biztonság és kényelem – skandináv áron

A belső térkínálat alapján akár sofőrös limuzinként is használható modellt a felszereltségi lista és a motorkínálat teszi igazán vonzóvá. A kizárólag turbófeltöltős motorokat kínáló modell csupán 1.6-os, benzines verziója is már 180 lóerőre képes, ennek kuriózum-mivolta abban rejlik, hogy a prémium szegmensbéli autóknál egyáltalán nem megszokott a kétliteresnél kisebb hengerűrtartalom alkalmazása. Amennyiben mégis találunk ilyet (lásd Volvo S80 a PSA 1.6-os dízelmotorjával), félő, hogy vállalhatatlan kompromisszumra kényszeríti a luxust és presztízst keresőket. A benzines motorváltozatok a 2.0T (220 LE), 2.0T Biopower és a 2.8T (300 LE) jelet viselik magukon, de létezik egy kétliteres gázolajos aggregát is, melynek teljesítménye 160 vagy 190 lóerő – utóbbinál a kétlépcsős feltöltő okozza a többletet. A felsoroltak mindegyikéhez hatsebességes manuális vagy automata váltó rendelhető.

A palettabővítést a felsorolt motorkínálat megtartása mellett a SportCombi megjelenésével tervezik a jövőben, ugyanis a Saab-vásárlók 80%-a választja az ötajtós kivitelt. A kiállított autók egyike Aero felszereltségű 2.8 TS V6 XWD volt, a másik pedig egy Vector felszereltségű 2.0 TiD. Utóbbi esetben a regisztrációs adóval terhelt vételár 10 550 000 forint, melynek extrái majdnem 5 millió forintos többletköltséget vonnak maguk után. A teljesség igénye nélkül: szellőztethető bőrülések, Sentronic automata váltó, Xenon plusz csomag, Világítás plusz csomag, Navigáció plusz csomag, tízküllős 19″-os felni, parkolóradar parkolást segítő asszisztenssel, Harman-Kardon Prémium Surround Sound rendszer 11 hangszóróval, kulcsnélküli bejutás. Az izmosabb kivitel magasabb alapfelszereltségéből és plusz extráiból adódó közel 20 milliós vételárát pedig nem is részleteznénk – a képek önmagukért beszélnek.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek