Connect with us

technokrata

Tyű, de zsír – Renault DeZir

20100813084109.jpg

Garázs

Tyű, de zsír – Renault DeZir

Az elektromos sportkupé a márka sportos és környezetbarát korszakának szobra.

A közelmúltban kinevezett holland dizájner, Laurens van den Acker elképzeléseit és a márka legfrissebb dizájnkoncepcióját testesíti meg a 2011-ben bemutatkozó Renault DeZir. A furcsa nevű tanulmánnyal több legyet kívántak ütni egy csapásra. Ez a jelenlegi meghatározó stílusirányzat, de a meglévő környezetbarát fejlesztések továbbgondolása is egyben. A név hallatán – az angol kiejtésből – a “vágy” szó cseng a fülünkbe, ugyanakkor az autó “zero emission” mivolta is benne rejlik. Persze mindezek mellé kapcsolódik még egy jó adag érzelmet keltő szlogencsokor is, miszerint: “Drive the change” és “Falling in Love”.

A kétüléses sportkupé vonalai Yann Jarsalle keze munkáját dicsérik, aki saját bevallása szerint inkább szobrászkodott, mint sportkocsit formázott volna. A részletekből kiderül, hogy a forma kissé eklektikus ehhez a tartalomhoz. Akaratlanul is az Audi TT-t juttatja eszünkbe az oldalfal szürke betétje, ugyanakkor az egymással szembe nyíló ajtók a Yin-Yang filozófiát és ezzel együtt egy impresszív egyediséget kölcsönöznek a villanyverdának. Ha mindezekhez hozzátesszük a vezető dizájner mazdás múltját, végképp elvesztünk az ok-okozatkeresésben.

Az autó méreteiből a legszembetűnőbb számadat a 116 cm-es magasság (H/Sz: 4,24/1,97 m). Az olasz DeTomaso Pantera nevezetű autó esetében láttam legutoljára ehhez hasonló dimenziókat, és hát annak az autónak az emléke egy életre bevésődött a szürkeállományomba. További érdekessége, hogy a mögöttes forgalmat és tájékozódást egy 180 fokos térlátást biztosító kamerarendszer segíti, ugyanis nincs hátsó üveg. A 21 collos kerekeken gördülő, pehelykönnyű (830 kg-os) kevlárkarosszéria 0,25-ös alaktényezővel rendelkezik.

A beltér önmagáért beszél. A vörös vájatokkal dekorált ülések nagyon finom tapintású bőr bevonatot kaptak, és a fény-árnyékhatás is lenyűgöző, de a műszerfal anyaga mintha fröccsöntött lenne.

A meghajtásról a Nissan Leafből és a Renault Fluence valamint Kangoo modellekből ismert elektromotor gondoskodik, melynek teljesítményét feltornázták 150 lóerőre. Ezt egy önzáró differenciálművön keresztül továbbítják a hátsó kerekekhez, ahol 226 Nm-es forgatónyomaték fogja mozgásba lendíteni a 160 km-es hatótávra képes autót. A DeZir 0-ról 100 km/h-ra kevesebb, mint 5 másodperc alatt gyorsul. Csak ne feledjük, hogy minél durvábban kezeljük a gázpedált, annál inkább csökken a hatótáv. Éppen ezért szabályozták le a végsebességet 180 km/-nál.

A 24 kWh-s lítium-ion akkumulátorok teljes feltöltése 8 órát vesz igénybe, viszont a 80%-os töltöttségi szint elérésére már egy 20 perces gyorstöltés is elegendő. Reménykedjünk abban, hogy ha sikerült bebizonyítani, hogy az elektromos sportautó nem egy oximoron, akkor ez a lenyűgöző koncepció sem tűnik majd el a süllyesztőben.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek