Connect with us

technokrata

Minőségi csere

20100719092240.jpg

Garázs

Minőségi csere

Kia Sportage bemutató
Magyarországon tartották az új Kia Sportage nemzetközi bemutatóját.

Elsők között lépett a viszonylag kisméretű hobbiterepjárók piacára a Kia, hiszen az ős Sportage több mint 15 éve látta meg a napvilágot. Igaz, akkor még teljesen másról szólt mind a kategória, már ha egyáltalán beszélhetünk ilyesmiről ’96 táján, mind a Kia műszaki színvonala, ami akkoriban leginkább Mazda-licenszek reszelésében merült ki. Nagyot fordult a világ, lassan de biztosan űzőből űzött lesz, a dél-koreai márka, karöltve konszerntársával, a Hyundai-jal rendületlenül folytatja menetelését a világ autógyártásának ranglétráján, illetve eladási statisztikájában.

A Sportage II már komoly ellenfele volt a RAV4-nek és társainak, bár inkább ár-érték arányával hódított, mint jövőbe mutató technikai megoldásokkal. Az aktuálisan leleplezett, zsolnai szerelősorról érkező generációval ebben a kérdésben sem kell szégyenkeznie a gyártónak, bónuszként pedig a kategória talán legtetszetősebb formatervével hágnak a konkurencia nyakára.

A Hyundai ix35 testvérmodellje kezdetben négyféle (Euro5-ös) motorral lesz kapható, ebből kettő benzines, kettő dízel. Az 1.6 benzines közvetlen befecskendezéses, Mitsubishit idézően GDI jelzésű, 140 lóerős. Csak elsőkerék-hajtással párosítható és kézi váltóval, csakúgy, mint az 1.7-es dízel, amely 115 lóerőt és 255 Nm-t tud. A kétliteres benzines, illetve az 1800-as fordulaton 319 Nm nyomatékra képes CRDi kiváltsága a rendelhető összkerék-hajtás, valamint az automata váltó, maximális teljesítményük 163 és 136 lóerő. A konszern erősebb, 2.2-es dízelét egyelőre nem kínálják Sportage-csomagolásban.

Két fontos dolgot érdemes megjegyezni még az autó műszaki tartalmával kapcsolatban: a súlycsökkenést és az intelligens 4×4-es rendszert. Bár méreteiben alaposan növekedett, hosszában 9 centimétert, szélességében másfelet, kiviteltől függően 90-160 kilogrammal könnyebb, mint elődje, ami parádés eredménynek számít egy olyan iparágban, ahol szó szerint grammokért is ádáz harcot vívnak a mérnökök. A csomagtartó 564, bővítve, egyetlen gomb megnyomásával döntve a hátsó üléseket 1353 literes. Az összkerék-hajtást a kanadai-osztrák Magna fejlesztette, ez a csapat akarta nemrégiben megvenni az Opelt a GM-től.

Nos, amikor épp nem óriás akvizíciókkal vannak elfoglalva, remek mérnöki megoldásokkal kápráztatják el ügyfeleiket, köztük a Kiát. A Sportage-ben található, Dynamax névre keresztelt újítás lényege, hogy nem kell kipörögnie az első kerekeknek ahhoz, hogy hátra is jusson nyomaték. Az elektronikusan vezérelt, Haldex-kuplungos rendszerek eddig is tudták ezt, az újdonság abban rejlik, hogy itt a számítógép a gázadás nagyságát, a kormány állását és egyéb tényezőket is figyelembe vesz ahhoz, hogy megelőzze az esetleges kipörgést. Ennek segítségével például később kell beavatkoznia az ESP-nek, a mozgási energia nem vész el felesleges fékezgetéssel. A hátsó tengelyhez a nyomaték egy többtárcsás kuplungon keresztül jut el, lamelláit elektrohidraulikusan nyomja össze több fokozatban a rendszer. A vezető maga is dönthet a nyomatékeloszlásról, igaz, korlátozott mértékben. 40 km/h-s sebességig fele-fele arányban zárhatja gombnyomásra a hajtás osztását.

Az árlista barátságos számokat mutat: az alapváltozatért (1.6 LX) 5 millió forintot kérnek egészen tűrhető felszereltséggel, a csúcsdízel automata váltóval, 4×4-es kivitelben, gyakorlatilag minden extrával nagyjából kétszer ennyi, vagyis ott végződik a kínálat ár szempontjából, ahol a prémium konkurencia kezdődik, fapadosként. Menettulajdonságokról, minőségi benyomásról, mindennapi használhatóságról bővebben a teszt rovatban, nemsokára.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek