Connect with us

technokrata

Viszlát, repedés!

20100713175743.jpg

Garázs

Viszlát, repedés!

Autóüveg-javítás
Egy rossz szögben felpattanó kő berepesztheti a szélvédőt. Nem kell cserélni.

Bármilyen óvatosan is vezet valaki, elkerülhetetlen, hogy egy másik autó által felvert kő ne okozzon valamilyen sérülést a karosszérián vagy az üvegek valamelyikén. A lemezhiba legfeljebb esztétikai szempontból zavaró, a kráteres, megrepedt szélvédő viszont közlekedésbiztonsági szempontból is rossz. Egyrészt ha a látómezőben van a hiba, elzavarják az autót a műszaki vizsgáról, másrészt éjszaka kellemetlen fénytörés zavarhatja meg a vezetőt a koncentrációban. Mi a megoldás? Csere? Nem feltétlenül.

A kavicsfelverődés jellegzetes nyoma egy tányérszerű lyuk vagy egy girbegurba repedés. A becsapódás az esetek zömében csak akkora erejű, hogy a többrétegű szélvédőnek legfeljebb a felső (külső) “héja” nyílik meg, az alatta lévő rétegek nem. Ezekben az esetekben vegyük az irányt egy szélvédő-javító felé, ugyanis szinte biztos, hogy orvosolható a baj. Pozovecz Gábor már tíz éve foglalkozik kőfelverődések okozta sérülés helyrehozatalával, műanyag sátrát bárki megtalálhatja az egyik budaörsi bevásárlóközpont parkolójában.

Mint mondja, nagyon fontos, hogy minél hamarabb nekiálljon a munkának, ugyanis a kosz és a résbe bejutó nedvesség a javítás legnagyobb ellensége. Előbbit esetleg ki lehet fújni, de a víz legfeljebb melegítéssel távolítható el, viszont a forró levegő hatására tovább nőhet a repedés. Ha nem tudunk gyorsan a javítóhoz gurulni, ragasszuk le a repedést valamilyen ragasztószalaggal, ami megakadályozza a szennyeződés bejutását. Az idő mellett a hiba nagysága is lényeges: 40 cm-nél hosszabb rések betömésére nem szokott vállalkozni. A kráterszerű lyuk rendbetétele kevésbé macerás, akár több hetes, hónapos kavicsnyomot is eltűntet.

Az első lépés, hogy az autót árnyékba viszi, ugyanis a javításhoz használt anyag UV-fényre köt. Minden munka a tisztítással kezdődik, amihez spéci folyadék kell. Ha repedésről van szó, annak végét meg kell fúrni, hogy ne húzódjon tovább. Ehhez gömbkarbid fejes, a fogászatban használt fúrót alkalmaz a mester. Azért nem gyémántból készül a cserélhető fej, mert akkor hűteni kellene (vízzel), ez pedig ennél a műveletnél nem lehetséges. A szerszámkészletben van még néhány fogászati kaparó eszköz, ezeket a tisztításhoz kell bevetni. A kifúrt lyuk fölé tapadókorongos szerszámot illeszt, amelynek egyik végén van az a felületre szilikonos gumival illeszkedő töltőcső, amelyből egy csavaros nyomó fej segítségével éppen a kitágított területre folyik a műgyanta. Ez az anyag a javítás egyik kulcsa; sokfélét lehet kapni, egy jobb minőségűből 5-6 ml 5000-6000 forint körül kapható, ez az adag munkamennyiségtől függően 3-5 napig elég lehet.

A folyékony töltet szépen végigáramlik a repedésen. Ügyelni kell arra, hogy a munka e stádiumában semmiképp ne érje nap a műveleti területet, különben a fény hatására “útközben” megköthet a gyanta, s nem tölti ki rendesen a rést. Az ilyen malőr ellen be lehet vetni melegítő eszközt, amivel belülről kell hevíteni az üveget, s így újból megnyitható a rés. Van olyan eset, amikor kívülről kis gyantacsíkokat fecskendez a felületre, hogy garantáltan teljes legyen a fedés. A műgyanta fénytörési mutatója megegyezik az üvegével, ezért száradás után nem látszik. Igaz, maga a repedés helye nem tüntethető el teljesen, de csak annyira marad meg, hogy bizonyos szögből feltűnhet: az adott részen bizony történt valami.

Ha kész a betöltés, jöhet a felületi kezelés, majd a szárítás: ekkor már kell a nap vagy az UV-lámpa, ami néhány perc alatt keményre szárítja a tölteléket. Végül políroz a szakember, majd – a nagyjából 20-25 perces teljes művelet után – lehet a kasszához fáradni; egy 10-15 cm-es repedés javítása 7000-8000 forint körüli összegbe kerül. Ez nem kevés pénz, de ha figyelembe vesszük az új szélvédők több tízezres költségét, arányosnak mondható.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Garázs

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

Kütyük

Dotkom