Connect with us

technokrata

Már gázolni se könnyű

20100708165221.jpg

Garázs

Már gázolni se könnyű

Volvo S60 bemutató
Hiába próbáltam elütni a gyalogost. És még csak el sem ugrott.

Mondhatnám (írhatnám), hogy vezettük az új Volvo S60-at a modell magyarországi bemutatóján, hiszen vagy 25 km/h-s tempóra “gyorsítva” bárki megtehetett vele uszkve 100 métert. De ezt azért csúnya túlzás lenne valamiféle menetpróbának beállítani, hát nem is állítom be annak. Véleményt azzal együtt is korai volna nyilvánítani a Volvo legfrissebb, legsportosabbnak kikiáltott büszkeségéről, hogy értő kezekben vallott a Hungaroringen. Jelesül Michelisz Norbert és Wéber Gábor pályaversenyzők sofőrködtek az újságíróknak, akik cserébe’ – s itt kanyarodnék vissza az első mondathoz, mi több, a bevezetőhöz is -, szóval akik cserébe’ megtapasztalhatták, milyen érzés a gázpedált nyomva farkasszemet nézni egy, az út közepén kolbászoló gyalogossal. De legalábbis egy imitátor bábuval. Részletek alant.

Kezdetben négyféle (turbó)motorral 8,6 milliótól

A lendületes vonalvezetésű, kupéformájú új S60 középkategóriás prémium limuzin kezdetben négyféle turbómotorral elérhető. A csúcsmodell a 3 literes, soros hathengeres T6 (304 LE, 440 Nm, 250 km/h, 6,1 mp 0-100-ra, 9,9 l/100 km fogyasztás, 6 fokozatú Geartronic automata váltó, AWD). A másik benzines a 2.0 GTDi, ez közvetlen befecskendezéses, kettős változó szelepvezérléses, négyhengeres (203 LE, 300 Nm, manuális váltóval 7,7 mp alatt száton, fogyasztása 7,9 l, turbórendszere lemezacélból készül, könnyű). A dízelek öthengeresek (D3 163 LE-vel, 400 Nm-rel, 5,3 l-es fogyasztással, ikerturbós D5 205 LE-vel, 420 Nm-rel 7,8 mp-es 100-as sprinttel, szintén 5,3 l-es étvággyal, opciós összkerék-meghajtással).

A méretesebb új S60 (4628 mm hosszú, 1865 széles, 1484 magas, tengelytávja 2776, a hátsó lábtér 30 mm-rel nőtt, a csomagtartó 380 literesre zsugorodott, a második üléssor 60:40 arányban dönthető) alapára 8,6 M forint, ennyibe a gazdag alapfelszereltségű D3 kerül manuális váltóval. A 2.0 T 9,4 milliótól kapható.

Később még három benzines és egy dízel érkezik (T5 240 lóerővel, T4-es, T3-as 1.6 GTDi 180, illetve 150 LE-vel) kézi váltóval vagy Powershift automatával, valamint DRIVe 1.6-os gázolajos 115 LE-vel, 270 Nm-rel, csak manuális váltóval, 4,2 l-es fogyasztással).

Biztonság mindenekfelett

Az autó a Volvo belgiumi szerelősoráról érkezik a szalonokba – az európai változatok feszesebb, élvezetesebb futóművel (szemben az amerikai és kínai puhasággal). A gyár fokozott vezetési élményt ígér a közvetlenebbé hangolt kormánynak is köszönhetően. Az XC60-as után ez a hatvanas is aktív, miként a V60-as sportkombival is egy olyan réteget céloz meg a márka, melynek képviselői nem feltétlen uniformizált, konzervatív kocsikról álmodoznak. A 2000-ben bemutatott elődmodellből 600 ezer fogyott, az újból – világszerte – 90 ezret szeretnének értékesíteni a gyártás első teljes évében. Itthon idén úgy 200, jövőre 300 darab eladásával számol az importőr.

Merész forma ide, vezetési élmény oda, az új S60 is Volvo a javából, ergó masszív, biztonságos, három- és négybetűs kütyük arzenáljával vértezett. Menetstabilizáló, stabilitásvezérlés, kanyarstabilitás-fokozó nyomatékelosztással, kanyarkövető bi-xenon fényszórók, holttérfigyelés, sávelhagyásra, elalvásra figyelmeztetés, koccanásgátló a ráfutásos balesetek elkerüléséért, borulásvédelem övelőfeszítéssel és függönylégzsák-élesítéssel, adaptív tempomat, sorkövető asszisztens, utánfutó-stabilizálás, stb., felsorolni sem egyszerű. Kamerával, lézerrel – az “agyat” a belső visszapillantó tükörbe integrálták. És ez még messze nem minden.

Első kitekintő kamera segíti a sofőr dolgát kihajtásnál, korábban beláthatatlannak tartott kereszteződésbe érve. De még nem is ez a truváj, a világújdonság, hanem az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel, illetve az, hogy mindez a teljes fékerőt felhasználva, 35 km/h-s sebességig állóra fékezéssel történhet úgy, hogy a vezető közben áll a gázon. Az S60 az embert 80 centis magasságtól ismeri fel, hangjelzést ad, villogó fényt vetít a szélvédőre, majd fékez.

Valaki mégis gázolt

Jómagam épp Wéber Gábor mellett mosolyogtam egy 2.0 T utasaként, élveztem a motorerőt és a -hangot, sajnálkoztam a versenypályán nyilvánvalóan gyorsan fogyó fék és gumi miatt, amikor is a Hungaroring parkolójában megtörtént a baj: valamelyik kolléga csak elcsapta a bábut! Elemelhette a lábát a gázról (pedig más dolgunk nem volt, mint menni, s a gyalogost jól nem észrevéve, önfeledten autózni max. 30-cal), amivel becsapta a rendszert, s mire átlépett a fékre, miszlikbe aprította szegény, ártatlan segítőnket. Később nekem nem jött össze. Persze nem is próbáltam. Mentem, mendegéltem, hopp, elémugrott a járőkelő, s mire eszembe jutott volna, hogy most akkor mi lesz, jaj, a személygépjármű vészfékezett, s megállt.

Amúgy a tulajdonosnak valóban semmi egyéb teendője nincs (miután megvette az 590 ezer forintos biztonsági csomagot): bekapcsolja a védelmi elektronikát, s bár ezzel együtt figyel, az S60 mindent megtesz azért, hogy ő, utasai, s mindenki más úton-útfélen épségben érjen haza. A sötét, az eső, a hó, a 80 centinél kisebb és nem emberalakú dolgok továbbra is “ellenségek”, de a törekvés dicséretes.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek