Connect with us

technokrata

Progresszív etalon

20100630095756.jpg

Garázs

Progresszív etalon

BMW R 1200GS
Megvizsgáltuk, mi áll a facelift és az 54 ezer karakteres sajtóanyag mögött.

A robosztus méretű túraenduró műszaki ráncfelvarrásával ráerősítettek néhány részletre, ami után elmondható, hogy a továbbfejlesztett menetdinamikai tulajdonságok mellett lehengerlő akusztikai hatást adtak a meglévő értékek mellé.

Egy változó etalon?

Alig észrevehető részletekben rejlik a harmincadik életévét betöltő perpetuum mobile 2010-es modulációja. Minden bizonnyal sok-sok mérnöki spekulációt kívánt az átszabásra került egységek kidolgozása, hiszen – korának és mindenkori műszaki tartalmának köszönhetően – egy kiforrott modelljét kellett tökéletesítenie a gyárnak. A GS-történetet átgondolva, felmerült bennem a költői kérdés, hogy vajon kinek nehezebb a dolga? Akinek a semmiből kell feltörni, vagy akinek a már létező jó termékét kell finomítani a tőle elvárt német, perfekcionista módon? Amatőr kockázatelemzéssel is könnyen eljuthatunk arra a következtetésre, hogy nagyobb a rizikó a töretlen siker után hozzányúlni a bevált elemekhez, mint név nélkül kontárkodni. A piaci kényszer és a kalandvágy ez esetben jó döntésre kényszerítette a bevállalós mérnököket, és az alkalmazott változásokkal tovább gyarapították a GS-babérokat.

Szívesen megosztanék egy kis tanulmányt a kezdeti célokról és azok megvalósításáról, hogy is kelt életre két BMW Motorrad mérnök stílusteremtő álma, a világutazók kedvence. A lényegnél maradva azonban csak azt emelem ki a hosszas anekdotából, hogy a legfontosabb tervezési szempont az új GS-nél is átütő erő lett, hiszen továbbra is a hétvégi túrázások és a terepmotorozás királyaként állja majd a sarat minden kihívójával szemben.

Sok kicsi sokra megy

Az örökzöld túraenduró megkapta a HP2 izombokszer két-két felülfekvő vezérműtengelyt tartalmazó hengerfejét. Ennek egyetlen ismertetőjegye a korábbi négy helyett két rögzitőcsavar alkalmazása a szelepfedélnél. A radiális szelepelrendezéssel és az előnyösebb égéstér-formával hatékonyabb feltöltést értek el, és ez utóbbinak köszönhetően magasabb üzemi fordulatot bír az erőforrás. A megváltozott sűrítési viszony, a végáttétel-módosítás és az új kopogásérzékelő oly mértékben javított az üzemanyag-hasznosításon, hogy a növekvő teljesítmény ellenére sem emelkedett a fogyasztás. A tesztátlag 5,5 liter volt, amiben kétszemélyes vidéki túra és városi csalinkázás is volt. A radiális szelepelrendezéshez igazodva kúposak a vezérműtengely bütykei, és a gyorsabb gázreakciók érdekében a szívó- és kipufogó szelepek, valamint a pillangószelep átmérője is nagyobb lett. Végül, de nem utolsósorban az összképet egy nagyobb teljesítményű légszűrővel tették teljessé, amit a szélsőséges felhasználói környezet miatt tartottak szükségesnek, ugyanúgy, mint a gyengébb minőségű benzinnel üzemelést is (a már említett kopogásszabályzónak köszönhetően lehetséges a 98-as és 91-es oktánszámú benzin használata is).

Meglepő és nem meglepő változások

Kezdjük a meglepő részletekkel: nagyon állat hangja lett a 2008-as modellhez képest, ezért számomra a legimpozánsabb részlete az új GS-nek az elektronikusan vezérelt kipufogó csappantyú által nyert öblösebb, dögösebb hang. Egy-egy kövér gázadásnál a furcsa áramlásvezérlés miatt visszadurrogott, ami ettől a kategóriától nem egy megszokott feedback, de mindenképp tetszetős. Az átvétel első perceiben elismerő mosollyal konstatáltam, hogy az ilyen akusztikai élmény teszi majd élvezetessé a cirkálások minden egyes kilométerét. Meggyőződésem, hogy a vásárlást követő dobcsere ennek köszönhetően szükségtelenné vált. Szintén meglepő volt a kipörgésgátló gázelvétellel történő beavatkozását megtapasztalni földúton. Ezt a kellemetlen reakciót az első megállásnál kiiktattam, ugyanis még könnyű terepviszonyok mellett is a lefulladó motorhang és a pillanatnyi – nem kívánatos – teljesítményveszteség nagyon zavaró volt.

modell BMW R 1200GS
motor

Kéthengeres, 8 szelepes DOHC,
levegő-olaj hűtéses boxer

hengerűrtartalom   1170 ccm
teljesítmény 110 LE / 7750
nyomaték 120 Nm / 6000
váltó 6 fokozatú
h-sz-m-tt 2210-940-1450-1507 mm
ülésmagasság 850-870 mm
szabadmagasság 190 mm
üzemanyagtartály  20 l
fordulókör n.a.
fogyasztás 5,43 l/100 km
száraztömeg 203 kg
ár 3 998 000 Ft

A személyre szabhatóság és a kiegészítők végtelen armadáját felesleges lenne felsorolni, de azért említésre méltó figyelmesség a gyártól, hogy a 2010-es GS-ből létezik alacsonyabb futóművel szerelt modell, és a németországi biztosítási kategóriák figyelembe vételével 98 lóerősre fojtott verzió is.

Fontos részlete a jelenlegi tesztnek az idén megjelent kihívókkal történő összehasonlítás (Yamaha XT 1200Z Super Teneré, Ducati Multistrada 1200), melyre sort kerítünk a jövőben, ugyanis már a cikk írásakor használtam a japán riválist. Első benyomások alapján csak annyit mondhatok, hogy a BMW-től egyetlen tulajdonost sem fog eltántorítani a Super Teneré vagy a Multistrada, hiszen minden jel szerint megingathatatlan a jelenlegi ügyfelek elégedettsége és a prémium márka iránti hűsége.

Egy székely szófordulattal élve azt mondanám a fenti véleményt nem osztóknak, hogy a harminc év az harminc év. A boxer sajátosságai mellett, a pillekönnyű súlyból és alacsony tömegközéppontból eredő kezelhetőséget és kimagasló felszereltséget (ABS, ESA, ASC), valamint a számtalan nyúzópróba- és tartósteszt-eredményt figyelembe véve nagy kihívás felülmúlni a GS eddig elért eredményeit.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő