Connect with us

technokrata

Új autók kétmillió alatt

20100617090302.jpg

Garázs

Új autók kétmillió alatt

Sok pénzből könnyű autót venni, kevésből igazi művészet. De nem lehetetlen.

Szögezzük le az elején: ha 2 millió forintunk van autóra, akkor valamiben biztosan kompromisszumot kell majd kötnünk. Egyszerre szeretnénk megbízható, biztonságos, takarékos és megfelelő méretű autót – persze minden nem fog menni. Ennyi pénzért szűk a mozgástér, de ha gondosan körbejárjuk a piacot, azért van lehetőségünk arra, hogy válasszunk. Olcsó autót egyébként gyakrabban veszünk hitelre, a feltételek pedig szigorodtak. Ma már minimum 20 százalék önerő kell, és a futamidő maximum 8 év. Így történt, hogy ez a szegmens is nagyon nagy bajban van, a korábbi kispénzű, “hiteles” vevők száma jelentősen megcsappant.

A reklámokban látott hihetetlen akcióknál, ahogyan már hozzászoktunk, érdemes az apróbetűs szöveggel kezdeni. A 999 Ft-ra végződő ár gyakran csak a forgalmazó által kijelölt hitel felvétele esetén érvényes, de olyan is előfordul, hogy csak kereskedésenként néhány akciós autó van. Az bezzeg szinte kivétel nélkül igaz, hogy ezek a kocsik nélkülöznek minden alapvető extrát, például a légkondit. Vezetőoldali légzsák és ABS azonban minden modellben van, mivel ezeket ma már minden új autóba kötelező beszerelni az európai szabványok szerint. Nézzük akkor, mit kínál a küszködő autópiac nekünk, kispénzű vevőknek. Az árak mindenütt listaárak, a metálfény felára nincs benne (100 ezer Ft körül szokott lenni) de ne felejtsük el, hogy alkudni mindig lehet és kell is! Ha ügyesek vagyunk, akár 5-8 százalékos kedvezményt is ki tudunk csikarni, de az ingyenes forgalomba helyezés vagy az ajándék téligumiszett nélkül ne írjunk alá semmit.

Sok embernek az olcsó autóról a Dacia jut eszébe, akárcsak egy pár évtizeddel ezelőtt. A román-francia gyártó a Sandero és Logan modelleket is 2,09 milliótól kínálja, amit biztosan le tudunk alkudni a kijelölt célár alá. Sajnos ezekhez még opcióként sem rendelhető légkondi, se rádió, se szervó, viszont Renault Crédit finanszírozással 300 ezer forintot elengednek. Egyébként a Dacia viszonylag tágas, borzasztó ergonómiájú, de vállalható minőségű négykerekű. Az alapmotor 1,4-es, 75 lovas benzines kevés erővel, de szerény fogyasztással.

A Suzuki, a válság egyik nagy vesztese jelentősen levitte árait az utóbbi időben. Így a Splash 1.0 GC egy ezressel marad a kétmilliós ár alatt, viszonylag gazdag alapfelszereltséggel. Szervokormány, audio-előkészítés és elektronikus fékerőelosztóval (EBD) kombinált ABS is van, plusz két légzsák. Korrekt ajánlat, igaz a légkondival felszerelt GC AC majd’ 600 ezerrel drágább! Ennyiért azért inkább izzadok két hónapig, bár eladni nehezebb lesz a kocsit. Az egyliteres motor 65 lovas, és a dugóban araszoláson kívül érezni fogjuk, hogy kevéske az ereje.

A Renault is kínál olcsó modelleket, ilyen a nálunk népautónak számító Thalia, ami most 1,2-es, 75 lóerős motorral szintén 1 990 000 Ft, sőt ebből még 300 000-et elengednek ha náluk veszünk fel rá hitelt. A Thalia viszonylag minőségi kis autó 500 literes csomagtartóval, persze ennyiért extrákra ne számítsunk. Légkondi sajnos itt sem kérhető még felárért sem. Van még a Thalia puttony nélküli testvére, a Clio, és a még kisebb Twingo, mindkettő 2,2 milliós alapáron, hitelezés esetén 300 ezerrel olcsóbban, szintén fapados verzióban.

A Fiatnál autócsere-programmal csalogatják a vevőket. Az öt évnél idősebb, itthon forgalomba helyezett kocsikat 600 ezer forintért számítják be állapottól és kortól függetlenül. Így akár a közepes felszereltségű Panda is belefér a keretbe (kedvezménnyel 1,93 millió), igaz még mindig elég szegényes extralistával.

A Chevrolet nagyon feljött, mióta megvette a GM, fillérekért kínál egészen igényes autókat. Ilyen az új Spark is, ami nagyon rendben van kívül-belül, és alig 50 ezer forinttal lépi túl a kétmilliós szintet. Ennyiért öt ajtót, hat (!) légzsákot és szervokormányt is kapunk, és a jobban felszerelt modellek is nagyon barátságos listaáron kaphatók. A kifutó Aveo még olcsóbb, ezer forinttal 2 millió alatt miénk lehet három ajtóval, központi zárral és CD-s rádióval. Kár, hogy ez még Daewoo-konstrukció – fényévekkel rosszabb futóművel és beltérrel rendelkezik, mint például a Spark.

A piac Kiszel Tündéje a Tata, amely megdöbbentő áron kínál megdöbbentő autókat, állítólag nyolc év garanciával. Naiv voltam, amikor azt hittem, belefér a cikkbe, mert mint kiderült, minden modelljük ára 3 millió felett kezdődik.

Van tehát választási lehetőség, de gondolják át, hogy kell-e az új autó. Ennyi pénzért sokkal szélesebb a választék a használtpiacon, ahol 2-3 éves, rendesen felszerelt kompakt autókat is kaphatunk. Persze értem én, hogy a zsírúj kocsival megtett első kilométerek semmihez sem hasonlíthatóak, és jó érzés a gyári garancia megléte is, azonban ezeket az alapfelszereltségű modelleket sok évre vegyük, mert eladni szinte lehetetlen lesz őket. A használtpiacon már nincs számottevő árkülönbség a felszereltségi szintek között.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek