Connect with us

technokrata

Olcsóbb lehet a szervizelés

20100615224142.jpg

Garázs

Olcsóbb lehet a szervizelés

Józsi műhelyébe is járhatunk. Nekünk és Józsinak is jó lesz.

Ha egy autógyár a neki legkényelmesebb feltételeket szabja a kereskedelemben, javításban, valamint az alkatrészellátásban, akkor ez sem a piac vállalkozóinak, sem a fogyasztónak nem szolgálja a javát, sőt bizonytalansághoz, önkényeskedésekhez vezet(het). Ezért volt szükség arra, hogy ezt rendeletileg szabályozzák. A verseny elősegítése érdekében új szabályokat fogadott el az EU az autók szervizelésével kapcsolatosan, ezek alapján a jövőben az autógyárak nem kötelezhetik az autósokat arra, hogy kizárólag márkaszervizben végezzék járműveik felülvizsgálatát és javítását. Ez utóbbi alól kivételt képeznek azonban azok a karbantartási műveletek, amelyek az anyacég által fedezett garanciák feltételei.

Nos, azért itt picit kibújik a szög a zsákból, hisz’ ez eddig is így volt (Magyarország EU-csatlakozása óta). Ha valaki igazolni tudta, hogy gyári alkatrésszel, gyári előírásoknak megfelelően javíttatta kocsiját, akár a szomszéd Józsi műhelyébe is vihette, a garancia úgy is érvényes maradt. Bár a márkaszervizek lépten-nyomon belekötöttek, sokszor félretájékoztattak, megnehezítve a gyári leírások megszerzését a külsős cégek részére, a megfelelő igazolások előtt fejet kellett hajtaniuk. A szabályok elsősorban arról rendelkeznek, hogy a kisebb, független karbantartó- és szerelőműhelyek, illetve alkatrész-kereskedők könnyebben hozzájussanak a szükséges műszaki anyagokhoz, háttérinformációkhoz, valamint nagyobb szeletet kapjanak a márkaszervizek ellenében. Az igazi változás azonban az alkatrész-beszerzésben rejlik: az új döntés nyomán elvileg a gyári alkatrészek a beszállítótól is megvásárolhatóak lesznek. Ugye, nem kell magyarázni, ez mit is jelent a zsebünkre nézve?

Joaquín Almunia, az Európai Bizottság versenyügyi felelőse is úgy véli, az új szabályok elsősorban a fogyasztóknak kedveznek, mert jelentős költségcsökkentést eredményezhetnek. Kiemelte, a parlament szerint nem túlságosan erős a verseny a javítás, a karbantartás és az alkatrész-kereskedelem területén. Az utóbbi években a javítás és átvizsgálás költségei emelkedtek – ezek a költségek ma átlagosan az autóval kapcsolatos teljes kiadások 40 százalékára rúgnak, ami egészen elképesztő. Az új szabályok egyik célja, hogy a gyártóktól független műhelyek bevonásával növeljék a versenyt a piacon, végső soron leverjék az árakat. Szintén rendelkezett a bizottság arról, hogy megszünteti a versenyszabályok alóli, úgynevezett csoportos mentességet olyan gyártók esetében is, amelyek piaci részesedése az alkatrész- és a szervizpiacon túllépi a 30 százalékot.

Az új intézkedések már életbe léptek, de a bizottság úgy döntött, az érintetteknek hároméves átmeneti időt biztosít, hogy alkalmazkodjanak a megváltozott szabályozáshoz. Ez egyben azt is jelenti, hogy a hagyományos márkakereskedésekben történő értékesítés további haladékot kap, előreláthatólag 2013-ig.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek