Connect with us

technokrata

Nem törődünk a gumival

20100608203454.jpg

Garázs

Nem törődünk a gumival

A Bridgestone felmérése szerint itthon is sok a felelőtlen autós.

Túl vagyunk a téli-nyári átálláson, mintázat és ár körüli vívódáson, ellenben úgy tűnik, hogy a mindennapos használat során szükséges legalapvetőbb odafigyelést mégsem kapják meg abroncsaink. A Bridgestone által évente elvégzett felmérések alapján kiderült, hogy Európában tízből nyolc autós alacsony nyomású abronccsal közlekedik. Az Európa-szerte zajló kampányban a gumigyártó cég szakemberei szaktanácsadással és egy kis ajándékcsomaggal honorálták az autósok türelmét és érdeklődését, majd tapasztalataikat kielemezték és összegezték.

A 2009-es, 52 400 esetben végzett állapotfelmérést bevásárlóközpontok és benzinkutak parkolóiban végezték a Bridgestone munkatársai. A mérésekre a “Gondolkodjon, mielőtt vezet” közlekedésbiztonsági kampány keretében került sor, melyet az FIA Alapítvány (Fédération Internationale de l’Automobile), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok indítottak 2005-ben.

A kampány nálunk a 2005-ös Magyar Nagydíj hétvégéjén indult útjára, azóta a szakemberek közel 4000 autó abroncsainak nyomását és profilmélységét vizsgálták meg, bejárva Magyarország számos nagyvárosát. A vizsgált autók egyharmadának gumiabroncsai esetében találtak problémát a szakemberek, és 5%-uk esetében olyan kirívó rendellenességgel kellett szembesíteniük az autósokat, mint a törvényesen előírt határérték alá kopott futófelületi mintázat vagy az 1 bar alatti nyomás. Az eredmények azt mutatják, hogy – ugyanúgy, mint Nyugat Európában – itthon is az alacsony gumiabroncs-nyomás jelenti a legnagyobb problémát. A 15 európai országban végzett több mint 50 ezer autó vizsgálata után meglepő konklúzió látott napvilágot. Tudta-e, hogy:

– Az alacsony nyomású abronccsal közlekedő autósok 5,2 milliárd eurót pazarolnak el üzemanyagra, és 9,3 millió tonnával több széndioxidot bocsátanak ki évente.

– Az ellenőrzött abroncsok 26,5 százalékánál fokozottan alacsony volt a nyomás (ezeknek 7,5 százalékánál pedig kritikusan alacsony)

– Minden tizenegyedik autós nagy veszélyben van a fokozottan alacsony nyomású és az elhasználódott gumiabroncsok miatt

– Az ellenőrzött abroncsok 3 százalékának felére csökken a futásideje az alacsony nyomás következtében

– Az ellenőrzött abroncsok 16,6 százaléka alatta maradt az előírt 1,6 milliméteres barázdamélységnek

– 28,2 millió abroncsot pazarolunk el évente az idő előtti kopás miatt

– A gépjármű teljes erejének 18-26 százalékát a gördülési ellenállás képezi

– Az ellenőrzött vezetők 26,5 százalékánál fokozott üzemanyag-fogyasztást tapasztaltak az alacsony nyomás következtében

– Az alacsony nyomás miatt 4 milliárd liter többletüzemanyagot pazarolunk el

– A 9,3 millió tonnával több széndioxid-kibocsátás éves szinten 3,47 g/km többletnek felel meg az összes európai autóra vetítve

– A többletköltség összesen, beleértve a fokozott kopást és üzemanyag-felhasználást, évi 7,7 milliárd eurót jelent

A nyomáscsökkenés nem rendellenes

Az eredmények azt mutatják, hogy sok autós nem tudja, hogy az abroncsban természetes módon csökken a nyomás, mint a luftballonban, és a nem megfelelő nyomású gumikkal közlekedni nemcsak veszélyes, hanem felelőtlen, környezetkárosító húzás. Jó esetben csak a pénzünk bánja figyelmetlenségünket, rossz esetben viszont a személyes biztonságot is nagymértékben veszélyeztetjük, ugyanis az abroncsnyomás csökkenésével drámai mértékben romlik az autó irányíthatósága, és fokozódik a kisodródás veszélye. Az alacsony abroncsnyomás a gumi élettartamát is rendkívül negatívan befolyásolja az abroncsváll fokozott terhelése és az oldalfalban keletkező hő miatt. A fokozottan alacsony nyomású abroncsok ezért könnyebben meghibásodnak.

Az előírtnál kisebb mintamélység közvetlen veszélyforrást jelent. Az 1,6 milliméternél kisebb mintamélységű abroncsoknál már 40 százalékkal alacsonyabb sebesség esetén is felléphet a hydroplaning veszélye.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek