Connect with us

technokrata

Nem törődünk a gumival

20100608203454.jpg

Garázs

Nem törődünk a gumival

A Bridgestone felmérése szerint itthon is sok a felelőtlen autós.

Túl vagyunk a téli-nyári átálláson, mintázat és ár körüli vívódáson, ellenben úgy tűnik, hogy a mindennapos használat során szükséges legalapvetőbb odafigyelést mégsem kapják meg abroncsaink. A Bridgestone által évente elvégzett felmérések alapján kiderült, hogy Európában tízből nyolc autós alacsony nyomású abronccsal közlekedik. Az Európa-szerte zajló kampányban a gumigyártó cég szakemberei szaktanácsadással és egy kis ajándékcsomaggal honorálták az autósok türelmét és érdeklődését, majd tapasztalataikat kielemezték és összegezték.

A 2009-es, 52 400 esetben végzett állapotfelmérést bevásárlóközpontok és benzinkutak parkolóiban végezték a Bridgestone munkatársai. A mérésekre a “Gondolkodjon, mielőtt vezet” közlekedésbiztonsági kampány keretében került sor, melyet az FIA Alapítvány (Fédération Internationale de l’Automobile), a Bridgestone Corporation és a nemzeti autóklubok indítottak 2005-ben.

A kampány nálunk a 2005-ös Magyar Nagydíj hétvégéjén indult útjára, azóta a szakemberek közel 4000 autó abroncsainak nyomását és profilmélységét vizsgálták meg, bejárva Magyarország számos nagyvárosát. A vizsgált autók egyharmadának gumiabroncsai esetében találtak problémát a szakemberek, és 5%-uk esetében olyan kirívó rendellenességgel kellett szembesíteniük az autósokat, mint a törvényesen előírt határérték alá kopott futófelületi mintázat vagy az 1 bar alatti nyomás. Az eredmények azt mutatják, hogy – ugyanúgy, mint Nyugat Európában – itthon is az alacsony gumiabroncs-nyomás jelenti a legnagyobb problémát. A 15 európai országban végzett több mint 50 ezer autó vizsgálata után meglepő konklúzió látott napvilágot. Tudta-e, hogy:

– Az alacsony nyomású abronccsal közlekedő autósok 5,2 milliárd eurót pazarolnak el üzemanyagra, és 9,3 millió tonnával több széndioxidot bocsátanak ki évente.

– Az ellenőrzött abroncsok 26,5 százalékánál fokozottan alacsony volt a nyomás (ezeknek 7,5 százalékánál pedig kritikusan alacsony)

– Minden tizenegyedik autós nagy veszélyben van a fokozottan alacsony nyomású és az elhasználódott gumiabroncsok miatt

– Az ellenőrzött abroncsok 3 százalékának felére csökken a futásideje az alacsony nyomás következtében

– Az ellenőrzött abroncsok 16,6 százaléka alatta maradt az előírt 1,6 milliméteres barázdamélységnek

– 28,2 millió abroncsot pazarolunk el évente az idő előtti kopás miatt

– A gépjármű teljes erejének 18-26 százalékát a gördülési ellenállás képezi

– Az ellenőrzött vezetők 26,5 százalékánál fokozott üzemanyag-fogyasztást tapasztaltak az alacsony nyomás következtében

– Az alacsony nyomás miatt 4 milliárd liter többletüzemanyagot pazarolunk el

– A 9,3 millió tonnával több széndioxid-kibocsátás éves szinten 3,47 g/km többletnek felel meg az összes európai autóra vetítve

– A többletköltség összesen, beleértve a fokozott kopást és üzemanyag-felhasználást, évi 7,7 milliárd eurót jelent

A nyomáscsökkenés nem rendellenes

Az eredmények azt mutatják, hogy sok autós nem tudja, hogy az abroncsban természetes módon csökken a nyomás, mint a luftballonban, és a nem megfelelő nyomású gumikkal közlekedni nemcsak veszélyes, hanem felelőtlen, környezetkárosító húzás. Jó esetben csak a pénzünk bánja figyelmetlenségünket, rossz esetben viszont a személyes biztonságot is nagymértékben veszélyeztetjük, ugyanis az abroncsnyomás csökkenésével drámai mértékben romlik az autó irányíthatósága, és fokozódik a kisodródás veszélye. Az alacsony abroncsnyomás a gumi élettartamát is rendkívül negatívan befolyásolja az abroncsváll fokozott terhelése és az oldalfalban keletkező hő miatt. A fokozottan alacsony nyomású abroncsok ezért könnyebben meghibásodnak.

Az előírtnál kisebb mintamélység közvetlen veszélyforrást jelent. Az 1,6 milliméternél kisebb mintamélységű abroncsoknál már 40 százalékkal alacsonyabb sebesség esetén is felléphet a hydroplaning veszélye.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő