Connect with us

technokrata

A csúcsragadozó

20100526102652.jpg

Garázs

A csúcsragadozó

Legenda: Fangio
A Mester, a karikalábú, tiszteletet parancsoló világbajnok. Talán a legnagyobb.

Sokan úgy tekintenek rá, mint a valaha élt legnagyobb versenyzőre. Hét teljes Formula-szezonja alatt (egyet súlyos sérüléséből lábadozva kihagyott) öt világbajnoki címet söpört be, ám ami még különlegesebbé teszi, hogy négy különböző csapat autóival tette, míg a többi alkalommal is második lett. Felsorolni is nehéz bravúros eredményeit: az 51 GP-futamból 48 (!) alkalommal ált az első rajtsorban (29 pole pozícióval), 23-szor tudhatta magáénak a leggyorsabb kört, 35 dobogós helyezést szerzett 24 győzelemmel. Teljesítményét soha nem látott ügyességével és merészségével érte el. Fangio mindezt olyan stílussal, a versenyhez való nemes hozzáállással és becsülettel tette, amit azóta sem sikerült senkinek felülmúlnia. “Ha azt kérdezik, hogy szerintem mi a legnagyszerűbb tulajdonsága, akkor a válaszom: valószínűleg az, ahogy egész életében viselkedett” – mondta Phil Hill.

Juan Manuel Fangio
Nemzetiség: argentin
Vb-cím: 5
Futam: 51
1. hely: 23
Pole: 27

Juan Manuel Fangio viszonylag későn érkezett az F1-sorozatba. A Nagy Öreg – ahogy riválisai és csodálói hívták – az utolsó bajnoki címét 1957-ben nyerte, amikor 46 éves volt. Éppen ezért kihívói sokkal inkább fiainak tűntek, semmint ellenfeleknek, igaz a viszonyuk is olyan volt. Balcarce városkából származott, egy kis porfészekből Argentína távoli sarkából, nyoma sem volt kiváltságoknak életének ezen szakaszában. Valószínűleg innen ered alázata a sport és mások iránt. Apja és anyja bevándorlók voltak Olaszország déli részéből, akik kemény, kétkezi robottal tartották fenn magukat, akik még hittek a munka méltóságában, és akiktől Fangio oly’ mély Istentiszteletet, önfegyelmet örökölt öt testvérével együtt (hárman-hárman voltak fiúk és lányok). Fangio mindig is elismeréssel beszélt szüleiről, végső soron nekik köszönve meg az erényt, a becsületet és a tisztességet, amit a pályán is tanúsított, s mely tulajdonságok az élethez való alapállását is nagyban meghatározták.

Tizenegy évvel születése (1911. június 24.) után, viszonylag fiatalon, Fangio már szerelőtanoncként dolgozott egy aprócska műhelyben, pénzügyi helyzetére való tekintettel. Hogy aztán a szakma egész életútján átíveljen, és közel négy évtizedet töltsön el ebben a közegben. Korán versenyezni kezdett, eleinte hosszútávú dél-amerikai távolsági megmérettetéseken bontogatta szárnyait, részben saját építésű kocsijaival. Ezeken a maratoni őrületeken nemritkán több ezer kilométereket vezettek olykor heteken át, ezekhez képest későbbi bemutatkozása a Forma-1-ben babazsúr volt csupán. Az emberfeletti erőfeszítések és a kitartás meghozták korai gyümölcsüket, Fangio legyűrte az előtte tornyosuló nehézségeket, és sok diadalt aratott (1940-41-ben argentin nemzeti bajnok lett), ugyanakkor olyan képességek birtokába jutott, amiket a későbbiekben, mikor Európában is kezdett teret hódítani az autóverseny, és állami támogatással eljutott a távoli pályákra, kamatoztatni tudott. Óriási előnyben volt a többiekkel szemben: kisujjában voltak az autók, éles körülmények között gyűjtött tapasztalata kiemelkedő volt, és taktikai tudással is rendelkezett.

A Formula-széria jóval kifinomultabb építésű autói lehetővé tették számára a vezetői készségek magasabb szintre emelését. Úttörője volt például a négykerék-csúsztatásnak, mindvégig ellenőrzése alatt tartva autóját, ami lenyűgöző és szórakoztató volt a nézők számára, egyben csodálatot váltott ki pilótatársaiból. Túlmutatva ragyogó stílusán, Fangio nyers ereje és elképesztő állóképessége lehetővé tette, hogy a nehezen kezelhető autókkal mintegy lerakta a alapokat. Folyamatosan munkált benne a rendkívüli kitartás, bátorsága kiemelkedő volt, versenyszelleme fáradhatatlanná tette a pályán. Talán mondanunk sem kell, hogy az ő korában mindenféle biztonsági felszerelések nélkül, derékig csupaszon ülve egy autóban összehasonlíthatatlanul veszélyesebb volt a pilóták élete, a nyers bátorság mellé acélidegeknek kellett párosulnia, mindezt olyan stílusban, mit a mai F1-pilóták még csak el sem tudnak képzelni. Noha kevés balesete volt, mégis “sikerült” egy igazán komoly sérülést begyűjtenie pályafutása alatt: 1952-ben közvetlenül a szezon előtt részt vett egy autóversenyen, Monzában, mondhatni extrém körülmények között (kimerült volt egy egész éjszakás vezetést követően az Alpokban), így a második körben elvesztette uralmát Maseratija fölött. Noha szó szerint nyakát törte, újra versenyezni tudott, bár sérülése következményeként egy jellegzetesen merev tartás maradt vissza, ami végigkísérte hátralévő életében.

Külleme, karaktere nem volt épp hízelgő, a kopaszodó fej, a zömök testfelépítés és a beceneve (El Chueco, utalva karikalábaira) mellett mégis rendkívül sikeres volt a nők körében. Roppantul vonzó férfiként tartották számon, talán személyes vonzerejének köszönhetően. Mindig is élvezte a női társaságot, sok hosszabb kapcsolata is volt, érdekes módon mégsem nősült meg soha (talán tudott valamit). Jellemző stílusára, hogy 1958-ban, mikor már nemzetközileg elismert sztár volt, Fidel Castro forradalmi mozgalma elrabolta őt, pusztán figyelemfelkeltésből, de annyira el voltak ragadtatva Fangiótól, hogy rövidesen elengedték. Na, kivel történt még ilyen? Egy igazi gentleman volt a szó minden értelmében, cáfolva a kivételes szabályt, hogy a jófiúk mindig az utolsók. Nagylelkűsége miatt az emberek, különösen versenytársai nagy része elismerően nyilatkozik róla, nagyra értékelve alázatát és elkötelezettségét a sport felé, új értelemmel töltve meg a fair playt.

“A legtöbb gyors pilóta gazember is egyben!” – nyilatkozta Stirling Moss, egykori ellenfele (és csapattársa a Mercedes-korszakban). Apjaként tisztelte Fangiót, ő nevezte el  “Maestro”-nak is. Külön kiemeli, hogy nem emlékszik olyan tulajdonságára a Mesternek, amit ne szeretett volna magáénak tudni. Ritkán kritizálták őt, bár ezek cseppet sem voltak hízelgőek. Köztük volt Enzo Ferrari is, aki, miután Fangio 1956-os bajnoki címét követően elhagyta  a csapatot a rivális Maserati miatt, kifakadt: “Az olyanok, mint Fangio nem tudják, mi az, hogy hűség. Kivétel nélkül arra törekednek, hogy a lehető legjobb autó és csapat szolgálja ki őket. Amint süllyed a hajó, odébbállnak.” Dehát egy vérbeli pilótának nem a győzelem a célja? Ezért talán nem kellene komolyan venni a Commendatore szavait, aki amúgy is hajlamos volt túlzásokba esni pilótáival kapcsolatban.

Stirling Moss rámutat arra, hogy miért pont Fangio az, aki mindig a legjobb autót akarta magának (senki nem volt képes bajnokságot nyerni négy különböző csapattal: Alfa Romeo, Mercedes ‘kétszer’, Ferrari és Maserati). “Istenem, átkozottul jó pilóta, a legnagyobb, aki valaha élt! Abban az időben az volt a legegyszerűbb módszere, hogy GP-futamot nyerj, ha szerződteted ezt a pokoli Fangiót.” Juan Manuel erőssége (hasonlóan a későbbi Schumacherhez) abban rejlett, hogy hihetetlen erővel tudta összefogni csapatát. Sosem volt lekezelő egyik csapattaggal sem, szerelőit gyakran jutalmazta pénzdíjaiból, sőt sokszor maga is beállt közéjük, gyakorlati tanácsaival segítve az előrejutásban. A légkör, amit teremtett, igen bensőséges volt, és ez a szellem mindenkiből a személyes legjobbját hozta ki.

Nincs miért csodálkozni azon, ha véletlenül csapattársa le is hagyta, elszántságával ekkor is képes volt fordítani a végkimenetelen. Tette ezt élete versenyén is: karrierje utolsó és egyben legkiemelkedőbb győzelmét Fangio 1957-ben, a Nürburgringen szerezte. A futamon nagyon elrontották a bokszkiállást a Maseratinál, az argentin vezető pozíciójának lőttek, közel egy perc különbséggel állt a Ferrari pilótái mögött. Mike Hawthornt és Peter Collinst 20 kör alatt kellett befognia. És a 46 éves Fangio megtette. Körrekord körrekordot követett, a 28 éves Hawthorn és 26 esztendős Collins döbbenten nézték, ahogy Fangio Maseratija lehagyja őket.

“Még soha életemben nem mentem ennyire gyorsan, és nem hiszem, hogy még egyszer meg tudnám ismételni”- nyilatkozta Fangio a Német Nagydíj után. A Maseratival két vb-címet gyűjtött be, szíve az olaszokhoz húzott. “Minden márkával versenyeztem és győztem már, de mindig is a Maseratival volt a legkülönlegesebb a kapcsolatom, mert nem csak biztonságos autóik voltak, de megbízhatóak is, technikailag pedig folyton megújultak. Nagyon különleges barátság köt össze a márkával. Náluk teljesen otthon érzem magam.”

Ez a hősies vezetés hozta meg neki a méltó ötödik, egyben utolsó diadalát is. Néhány hónappal később, miután oly’ sokat és oly’ nagyon hajtotta magát, nem tudván túltenni magát szomorúságán, ami elvesztett versenyzőtársai miatt állandóan rátelepedett (több mint 30 pilóta halt meg karrierje során), Fangio visszavonult, maga mögött hagyva egy olyan bajnoki rekordot, amely 46 évig nem talált kihívóra. És egy legendát, ami még ma is él. Visszavonulását követően Mercedes autókat árult Argentínában, és ha ideje engedte, ellátogatott néhány promóciós eseményre is, ahol régi autóit vezette. 1974-ben a Mercedes argentin boltláncolatának elnökévé nevezték ki, 1987-től örökös elnöki címmel honorálták munkáját. Hazájában napjainkban is a nemzet legnagyobb sportolói között emlegetik.

Fangio 1990-ben, még életében emléktáblát kapott a Motorsport Hall of Fame, azaz az autó- és motorversenyzői hírességek csarnokában. Őszintesége, mások nagyfokú tisztelete, felelősségteljessége és gentleman-karaktere autóversenyzői teljesítményével együtt emelte a legnagyobbak közé. 1995-ben, 84 éves korában hunyt el Buenos Airesben.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő