Connect with us

technokrata

20100603002601.jpg

Garázs

Kicsit hibrid

Honda CR-Z
Itthon a CR-Z, a kéziváltós sporthibrid, a Honda kis kupéja.

Tetszik még emlékezni a CR-X-re? Igen, az az: nagyon kicsi, könnyű, lapos, és ment, mint a golyó. A nyolcvanas évek közepétől gyártották, volt belőle targatetős is. No, ennek a CR-Z-nek ő az elődje. Hasonlítanak is, valamennyire. Mondjuk a Honda legújabb büszkesége messze nem tonna alatti önsúlyú (majd’ 1,2 tonna), és egyáltalán nem az a “száguldó koporsó”. Masszív, széles, a kerekei méretesek. Nappali menetfényesen divatos. Tele élekkel, törésvonalakkal, árnyjátékkal. Teteje a hátra kényszerülőknek fenyegetően zuhanó. A CR-Z hivatalosan 2+2 üléses, de egy alacsony felnőtt se akarjon hátul ülni, nem jó ott. Elöl viszonylag tágas, a csomagtartó használható (214-410 l) méretű. A CR-Z kisautó: hossza mindössze 4080 mm (szélessége 1740, magassága 1395, tengelytávja 2425 mm).

Fények, élek, törések, kupola

Ami viszont abszolút megkülönbözteti az őstől, az a hibridhajtás. A CR-Z már a harmadik hibrid a Honda-palettán – a villanyos Civic és az Insight II. mellett. Az IMA (Integrated Motor Assist) mondjuk nem olyan fejlett és/vagy bonyolult rendszer, mint amilyennel a rivális Toyota büszkélkedhet (kiváltképp a Priusban): a CR-Z “csak” fél- vagy mild-hibrid. Párhuzamos, tisztán elektromos üzemre nem képes. A benzinmotor 1,5 literes (nem 1,3-as, mint az Insightban), a rendszer összteljesítménye 124 LE és 174 Nm. Utóbbi a pincéből, turbódízelesen. Az autó végsebessége eléri a 200 km/h-t, gyorsulása sem rossz, hiszen 10 mp alatt küldhető 100-ra. Átlagfogyasztása 5 l/100 km, CO2-kibocsátása 117 g/km, szóval igen takarékosan közlekedhetünk vele (ha nem aknázzuk ki a benne rejlő tartalékokat). Lassításkor, fékezéskor energiát visszanyerve, naná.

Modern, igényes

És ami talán a legérdekesebb: a váltó nem automata, nem robotizált, nem fokozatmentes, hanem egy jó kis manuális, hondás, 6 fokozatú. Ezzel is érzékeltetve, hogy sportos a gép. A volántól balra választhatjuk ki, hogy Sport, Normal vagy Econ üzemmódban óhajtunk-e A-ból B-be jutni, s míg a paraméterek (kormányszervo, gázreakció, Econ-ban klíma) ennek szellemében módosulnak, a műszerfal vörösesen, kékben vagy zöldben pompázik. Váltásjelző lámpa is segít, levélkét-virágot, ECO-pontszámokat kapunk jutalomba – így kerek a világ.

Három állás, három szín

És úgy, hogy a GT felszereltséggel aufelnis és -pedálos, xenonlámpás, prémium hifis, kihangosítós, ülésfűtéses, tempomatos, bőrös multikormányos, esőérzékelő ablaktörlős, automata világításos a CR-Z. Alapból, S-ként is digitklímás, menetstabilizálós, 6 légzsákos, dombsegédes, csakhogy idehaza egyedül GT csomagosan kelleti magát a szalonokban, ára 6,5 millió forint. Az importőr idén 45 darabot szeretne belőle értékesíteni – vagy már csak 44-et? Mert az elsőnek a kulcsait már megkaparintotta valaki, nem is akárki: Gyurta Dániel olmipiai ezüstérmes, világ- és Európa-bajnok mellúszónk, Honda-szponzorált.

Hiszen ő úszó, bírja a vizet. Fotó: Besenyei Gergely

Tehetősek, valamelyest környezettudatos tehetősek játékszere a CR-Z. Kívül-belül, sőt ruhája alatt is korszerű, akár élményautónak sem utolsó dolog feszes rugózással, kiváló úttartással, mély üléspozícióval. Ráadásul kicsit hibrid.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek