Connect with us

technokrata

20100606110513.jpg

Garázs

Pont ugyanaz

Mindenki nagy truvájt várt az új pontszabálytól. Nem jött be.

Az idei évtől a Forma-1-es csapatok javaslatot tettek a pontrendszer átalakítására. A hivatalos indoklás szerint a létszámbővülés miatt volt rá szükség (a tavaly tízcsapatos mezőnyből a Toyota kivált, de három új istálló érkezett: a Lotus, a Virgin és a HRT) – valójában a nézettség fokozása, s így a bevétel maximalizálása az örök cél. Túl az idény harmadán lássuk, jobbat vagy semmi extrát sem kapunk-e a pénzünkért.

Hét év után a csapatok, valamint az FIA úgy határoztak, hogy a 2010-es évadtól módosítanak a pontrendszeren. A változtatások célja az volt, hogy előzésre, valamint a jobb helyezések megszerzésére sarkallják a versenyzőket, noha badarság azt gondolni, hogy ezek a fiúk jódógukban nem tesznek meg mindent a pályán. Az F1 hetedik pontrendszerétől azt várták, hogy nagyobb kockázatvállalásra ösztökéli a feleket.

A változtatásra hivatalosan a mezőny kibővülése miatt volt szükség, bár az egyértelműnek látszott, hogy az újoncok valószínűleg olyan tetemes hátrányban lesznek: nekik ásó-kapa, hogy az első 8 vagy 10 helyezett kap pontot. Lesz esélyük a pontszerzésre, bár jelen állásban ezt kivárni erősen szakállnövesztő tényezőnek tűnik. Az újítás másik indoka az volt, hogy a nagyobb pontkülönbség miatt a versenyzők többet kockáztatnak majd – ezt is sokan kétségbe vonták. Arról nem beszélve, hogy helyezések közötti pontkülönbségek arányukban minimálisan térnek el az eddigitől.

Az új pontrendszer leosztása 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 szemben a régi 10-8-6-5-4-3-2-1-el. Fajsúlyosabb az első hely, így a pilóták jobban hajtanak az egyszerű pontgyűjtés helyett. “Nem mintha amúgy nem kockáztatnának a versenyzők, de ha két pont helyett jelentősebb a különbség az első és második hely között, akkor még jobban küzdenek” – indokolta a lépést Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke. Nos, a valóság némileg árnyaltabb ennél, továbbra is jellemző szituáció a vonatozás. Néhány kör után mindenki megtalálja párját, akivel leutazhatja a futamot, az élmezőnyben továbbra is ritkán történik előzés, eltekintve néhány erőtlen próbálkozástól (vagy látványos marhaságtól).

Bár a nagy pontkülönbségek miatt a szezon első harmadában több változás is volt az összetettben, és voltak, akik egy gyengébb helyezés vagy kiesés után több pozíciót is veszítettek, úgy tűnik, a versenyzők nyugodtan veszik tudomásul helyüket a tabellán. Érdekesebb, hogy a középmezőnyben, az utolsó pontszerző helyek valamelyikéért mekkora a harc. Ez azért meglepő, mert az új értékelési szisztéma eredetileg a győztest hivatott jutalmazni, ami az aktuális helyezések tekintetében csak részben vált be.

Mark Webber két diadallal a listavezető, a szintén két elsőséggel büszkélkedő Jenson Button a második, Hamilton és Alonso (1-1) a harmadik és negyedik helyen áll az összesítésben. Ez mindjárt torz képet fest a jelenlegi állapotokról, mert győzelmeiket tekintve ugyan egálban állnak, teljesítményük minimum hektikus, semmiképp sem nevezhető konstansnak. Jól járhatnak azonban olyan pilóták, mint Alonso, aki egy közepes kocsival, eltekintve a szezonnyitó diadalától sunyin pontokat lopkodva a negyedik helyen áll, úgy, hogy hibát hibára halmoz – a tavalyi elszámolással ez nem sikerülhetett volna neki (hasonlóan gyalázatos géppel).

    Bahrein  Ausztrál  Maláj  Kína  Spanyol  Monaco  Török  2010  ’09   
1. WEB  8. 9. 2. 8. 1. 1. 3. 93 36 1.
2. BUT 7. 1. 8. 1. 5. 2. 88 35 2.
3. HAM 3. 6. 6. 2. 5. 1. 84 34 3.
4. ALO 1. 4. 4. 2. 6. 8. 79 32 5.
5. VET 4. 1. 6. 3. 2.   78 32 4.
6. KUB 2. 4. 5. 8. 3. 6. 67 27 6.
7. MAS 2. 3. 7. 9. 6. 4. 7. 67 26 7.
8. ROS 5. 5. 3. 3. 7. 5. 66 26 8.
9. SCH 6. 10. 10. 4. 4. 34 13 9.
10. SUT 5. 7. 8. 9. 22 7 10.
11. LIU 9. 7. 9. 10 2 11.
12. BAR 10. 8. 9. 7 1 13.
13. PET 7. 6 2 12.
14. ALG 9. 10. 3 0
15. BUE 10. 1 0
16. KOB 10. 1 0
17. HUL 10. 1 0

Láthatóan alig van különbség. Szinte semmi. Csapatilag már meg is kíméljük az olvasót (és magunkat) a táblázatosditól: a tavalyi számítás szerint is eggyel vezetne a McLaren (172/69) a Red Bullal szemben (171/68). A Ferrarinak 58, a Mercedesnek 39, a Renault-nak 29, a Force Indiának 9, a Williamsnek 1 pontja lenne. A Toro Rossónak és a Saubernek még egy se.

Messze a hajrá, és a technikai hibák miatti kiesés a végelszámolásnál okozhat meglepetést, az osztható pontok száma miatt ismét kiegyenlítettnek tűnik a zárás. Pontok tömkelegét gyűjtik a pilóták, de ugyanúgy szoros az állás. Aki tud, a győzelemre hajt, mert az éri a legtöbbet…



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő