Connect with us

Hirdetés

technokrata

Garázs

Kultuszmotor

Vespa GTS 300 Super
Flört a Vespa legnagyobb és leggyorsabb robogójával.

A kis csaló ránézésre 50 köbcentisnek tűnik. Aztán a rendszámtáblát látva már gyanítható, hogy nagyobb. Talán 125-ös, gondolnánk, de még az avatott Vespa-rajongók se tippelnék 250 köbcenti felettinek, hiszen elődjének volt kendőzött ismérve a negyedliteres hengerűrtartalom. A Vespa hivatalos termékleírása szerint a GTS 300 Super technikailag a legfejlettebb és a leggyorsabb robogója a Piaggio-brandnek. És ebben nincs semmi túlzás! Valóban gyors és korszerű. Házon belüli bizonyítéka ennek, hogy az erőforrás több, Piaggio által gyártott kétkerekűben is megtalálható, mint például: Piaggio X7 Evo, MP3 300, Beverly Tourer 300, Vespa GTV 300 Special, Gilera Nexus 300. A felsorolt modellek a kistestű, gyors városi cirkálók kategóriájának élvonalában feszítenek. A kedvező tömeg-lóerő arány, az elektronikus befecskendezés és a fokozatmentes automataváltó mellett a fogyasztás és károsanyag-kibocsátás is hozzájárul a felsoroltak korszerűségéhez, népszerűségéhez és sikeréhez. Ráadásul a tehetős rétegmotor-vásárlók körében is népszerű és sikeres.  A GTS 300 esetében a klasszikus scooter-legenda szeplőtelen hagyománykövetőjét ismerhetjük meg.

Múltidéző

A stílus, a teljesítmény, a biztonság és a megbízhatóság szinergiáját először a 2003-as Granturismo 200-nál mutatták be. Elsődleges céljuk akkor is és mindig is az egyszerű megjelenés és a nagy teljesítmény kombinációja volt. Ekkor kerültek a folyadékhűtéses erőforrások a modellpalettába, melyek közül a GT 200 a Vespa legnagyobbja volt. Négy évvel később, 2007-ben megjelent a GTS 250. Különbség csupán a lökettérfogat növeléséből eredő műszaki adatokban lelhető fel, mint például a furatszorlöket és a maximális nyomaték. Külső méreteiben számottevő változás nem történt.

A formai kivitelezés is a távoli múltat idézi, ugyanis a domborulatok nagy része már több mint fél évszázados díszítő eleme az olasz ikonrobogónak. A modell őse egy 47 éve megjelent 160 GS típusjelzéssel ellátott darázs, amelynek fullánkja a 100 km/h feletti végsebesség elérésében volt. A kétütemű, egyhengeres, vízszintesen elhelyezett blokk 159 köbcentis és 8 lóerős volt. Arra született, hogy teljesen új formatervvel folytassa az első GS piaci sikerét. A kipufogódob, a karburátor és a felfüggesztés is új volt.

Huligánkodásra termett

Egyes feltevések szerint egy ikon esetében szükségtelen dolog felülmúlni technikailag-műszakilag a legújabb dizájnt. A Piaggio – némi fantáziát látva ebben – nem sokat változtatott a különböző részegységek kialakításán. Megmaradt a jól bevált hegesztett acéllemez karosszériánál, az egylengőkaros, hidraulikus első felfüggesztésnél, a 12 collos kerekeknél. A retrókülső alatt viszont egy igazi, huligánkodásra termett aggregát rejlik. A városi közlekedésben folyamatos vigyorral csalinkázhatunk a kocsisorok között. A 75 cm-es szélességnek köszönhetően minden körülmények közt találhatunk rést, amin keresztül elhagyhatjuk a zsúfolt forgalmi helyzeteket, bár ezzel vigyázni kell! Sok balesetnél a “semmiből megjelenő motoros” húzza a rövidebbet, aminek elkerülését az élénk szín és a nagy hang meglétében látom.

modell Vespa GTS 300 Super
motor

Egyhengeres, vízhűtéses,
négyütemű, négyszelepes

hengerűrtartalom 278 ccm
teljesítmény 22 LE / 7500
nyomaték 22,3 Nm / 5000
váltó fokozatmentes automata
tengelytáv 1370 mm
szabad magasság     135 mm
ülésmagasság 790 mm
menetkész tömeg 148 kg
gumiméret elöl 120/70 – 12
gumiméret hátul 130/70 – 13
üzemanyagtartály 9,5 l
akciós ára 1 399 900 Ft

Ennek a motornak viszont se színe, se hangja, amivel az autósok figyelmét magunkra vonhatjuk baleset-megelőzési céllal, tehát csak óvatosan a nyomulással. Két dologban visszacsap még a mediterrán fíling: az egyik a fékhatás gyengesége, a másik pedig a kisméretű kerekek és az első felfüggesztés sajátos megoldása. Az elöl-hátul 220 mm-es tárcsafék a motor 148 kg-os önsúlyához és a 120 km/h feletti végsebességhez viszonyítva mintha alulméretezett lenne. Ebből kifolyólag a vészfékezés megleptéseket okozhat váratlan helyzetekben.

Utóbbi esetben a műszaki megoldás elvileg nagyon komfortos, mivel az első keréknek a fix rögzítési ponthoz képest utánfutása van, ezért mindig a haladás irányába áll be, miközben a rezgéseket, bukkanókat nem a villával párhuzamosan, hanem egy ív mentén vezeti el, így abból a lehető legkevesebbet juttat el a kormányig. A budapesti útviszonyok közötti használat során viszont ez a megoldás a kis kerékmérettel párosítva fura helyzeteket szült. Összességében a kis kátyúkat elviseli, a nagyobbakat meg lehetőleg elkerüli…

Két személlyel is gond nélkül boldogult a kis darázs, jelentős fogyasztásnövekedés nélkül. A hátsó domborulatból kihajtott lábtartó indulásnál azonban néha zavaró volt. Az ülés alatti tárolóhely csak kisméretű tökfödő befogadására elegendő, viszont más tárgyak számára bőséges helyet kínál. Ügyelni kell arra, hogy a motor melegét képes legyen elviselni az ott szállított áru, merthogy a sugárzó hő kíméletlenül érezteti, hogy a motor közelében vagyunk. Ilyen esetekre ajánlott a kormány alatti tároló, vagy lehetőség szerint a kis akasztó használata.

Fogyasztása kétszemélyes, városi közlekedés mellett is csak 3-4 liter körül volt. Ez nem rossz, figyelembe véve a közvetlen gázreakciót, aminek köszönhetően az emberfia minden csulkómozdulatára harapósan válaszolt a kis gömböc.

Díváknak és gengszter macsóknak egyaránt

Uniszex kezelhetőségét az üléspozíciónak, az alacsony súlypontnak, valamint a rendelkezésre álló teljesítménynek köszönheti. Ennek ellenére a filmekből ismert csillogó retiküllel utazó, gyenge nők (Raquel Welch, Ursula Andress, Geraldine Chaplin, Milla Jovovich) és a fegyveres, rosszarcú férfiak (Marcello Mastroianni, Charlton Heston, John Wayne, Henry Fonda, Gary Cooper, Anthony Perkins, Jean-Paul Belmondo, Sting, Antonio Banderas, Matt Damon, Gérard Depardieu, Jude Law, Eddie Murphy és Owen Wilson) nem a vég nélküli praktikák miatt ültek fel az ilyen motorokra. A GTS 300 valóban széles skálán használható és számtalan kiegészítővel feldobható jószág, de a magas vételár miatt továbbra is kevesek kiváltsága marad. Van valami ebben a motorban, amit irigylek tőle… Vonzza a gazdagokat!

Flörtölni jó vele, de a tartós kapcsolat túl drága

Az elmúlt 60 év legidőtállóbb motorjáról lévén szó, elmondhatjuk, hogy az ár és a stílus lehet a két legmeghatározóbb ok a vásárlásra, vagy arra, hogy ne vásároljunk. Robogók között nem a leggazdaságosabb döntés a GTS 300, de a presztízzsel felvértezett nevet meg kell fizetni. A négy színben (fekete, fehér, sárga, piros) kapható modell akciós vételára 1,4 millió forint. Szerintem a fehér szín illik leginkább ehhez a motorhoz, és ezért nem kell felárat fizetni, de ha valaki a rendelhető tartozékok közül (plexi, csomagtartó doboz, hátsó csomagtartó rács, mechanikus lopásgátló, elektronikus riasztó, krómozott oldalelemek) bevállal egy-két apróságot, a végösszeg alulról karcolja a másfél millát. Mit kap ezért cserébe? Öt év garanciát, egyediséget, presztízst. Ja, és sok-sok irigy pillantást!



Szólj hozzá!

További Garázs

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés