Connect with us

technokrata

Az első fecske

20100428223017.jpg

Garázs

Az első fecske

Citroën C-Zero
Szériaérett elektromos autót hozott mutatóba a Citroën.

Egy rendszám nélküli példány bemutató túrája zajlik éppen Magyarországon. A premier a múlt héten, a francia nagykövetségen történt. Damien Luniaud, a Citroën Hungária ügyvezető igazgatója kezdeményezésére 2010. április 21-én, a Föld Napja előestéjén a Magyar-Francia Kereskedelmi és Iparkamara sajtótájékoztatót rendezett a közlekedésben alkalmazható alternatív megoldásokról, közelebbről pedig az elektromos meghajtású autókról. A rendezvény házigazdája René Roudaut, a Francia Köztársaság magyarországi nagykövete volt. A Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium és a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium tisztségviselői mellett jelen voltak a Magyarországon működő francia energetikai vállalatok vezetői is.

Mint a sáskák, megrohantuk és ízekre szedtük

Pár nappal később a Citroën Hungária által rendezett sajtótájékoztatón is megszemléltük a járgányt, miután részt vettünk egy érdekes, de ugyanakkor távoli víziót előrevetítő előadáson. Szó esett a piacra dobást megelőző PSA-felmérésről, miszerint az európai városokban közlekedő autók kevesebb, mint 40 km-t tesznek meg naponta, és idejük nagy részét (92%) parkolóban vagy garázsban töltik. Ehhez kapcsolódva említésre került a gyárakat érintő kibocsátási normaszabályozás bevezetése is, melynek a Citroën jelenlegi palettájával maradéktalanul megfelel. Köszönheti mindezt annak, hogy forgalomba hozott autói több mint 30%-ának 120 g/km alatti a CO2-kibocsátása. Persze említették a vásárlói kedvet a leginkább ösztönző és uniós országokban rendelkezésre álló állami támogatást is. Ennek összege 1000-7500 euró között változik, kivétel ez alól Magyarország és a balkáni tagállamok egy része. Nálunk mintha ecettel próbálnának legyet fogni a mérsékelt és egységes regisztrációs adó kiszabásával ilyen autók esetén.

Végre egy kompromisszumok nélküli autó

Ennek ellenére a PSA és a Mitsubishi együttműködésben született első, 100 százalékban elektromos meghajtású modell nem egy elérhetetlen vágyálom, hanem szériaérett autó. Magyarországon a 2010-es év utolsó negyedében már az egyéni vásárlói réteg is hozzájuthat. Az aranyáron kínált úttörő innováció legfontosabb ismérve az, hogy semmiféle kompromisszumra nem kényszeríti leendő tulajdonosait. A C-Zero esetében nem kell lemondani a 21. század autóitól elvárt felszereltségről, kényelemről és biztonságról. A 2,55 méteres tengelytávnak köszönhetően négy teljes értékű üléssel és 166 literes csomagtérrel rendelkezik. Kényelmi és biztonsági berendezései pénztárcafüggőek, de alapfelszereltségével magasra teszi a mércét, ugyanis 6 légzsák, elektromos ablakemelő, ABS, ASR, ESP és a klíma mellett még egy önálló telematikai rendszer is van benne. Opcionális kiegészítőkkel kisáru-szállítónak is átalakíthatjuk, töréstesztje négycsillagos.

Méretek és adatok

A 3,48 méteres hosszúságából és 9 méteres fordulóköréből adódó könnyű manőverezhetőséget az alig 100 méteres tesztpályán is jól demonstrálta a cég egyetlen tesztpilótája. Teljesítményértékeiből viszont csak ízelítőt kaphattunk. Az állandó mágneses szinkronmotor 3000-6000 közötti percenkénti fordulatszámon 64 lóerős teljesítményt állít elő és továbbít a kerekekre egyfokozatú áttételen keresztül. A 180 Nm-es maximális nyomatékot pedig már 2000 ford./percnél érezhetjük. A motor áramellátását az utasülések alatt elhelyezett, új generációs lítium-ion akkumulátorok biztosítják (ezért olyan magas a vételár). A 88 db 50Ah-s cellából álló telep (16 kWh energiának felel meg) 330V feszültségű tápellátást biztosít. Fontos megjegyezni, hogy a szervizfeladatokat ellátó alkalmazottnak erősáramú vizsgával kell rendelkeznie a rendszer karbantartásához vagy javításához.

Átalakító és elektromotor a csomagtérben

A feltöltés egyszerű és könnyű. Hálózati, 220V-os csatlakozóba dugva a teljes töltés csak 6 órát vesz igénybe. Emellett egy 125 amperes, 400V-os egyfázisú csatlakozóval az akkumulátorok 80%-os feltöltése mindössze 30 perc alatt is elérhető.

Végsebessége 130 km/h, hatótávolsága 130 km, de ez sík úton, szinte laboratóriumi körülmények között mért adat lehet. A domborzati viszonyok mellett a fogyasztók üzemideje (klíma, világítás, stb.) és a gázpedál használata erősen befolyásolja ez utóbbi adatát a tizenegy mázsás villanyverdának.

A legfontosabb részletek

A sajtótájékoztatón leginkább az akkumulátorok élettartama és az ár érdekelt mindenkit. Gondolom, így van ezzel az olvasó is. Nem véletlen váratott magára ez az információ mostanáig, különben lehet, hogy a felénél sem jutott volna tovább. Az újrahasznosítható akksi élettartamát nem tudták pontosan megadni, viszont elmondták, hogy az autó élettartamát teljes mértékben képes kiszolgálni. Ezt a bizonytalan adatot hivatott ellensúlyozni a garancia: teljes körű, 2 évre szól. Ezen belül az akkumulátor 3 év és/vagy 30 ezer kilométert kapott, a hajtáslánc pedig 3 év és/vagy 100 ezer kilométert.

A garázsban inkább ezt használjuk

A vételár alulról karcolja a tízmillát: 7 850 000 forint + Áfa + regisztrációs adó. A Mitsubishi i-Miev és Peugeot iOn – a C-Zeróval formailag és műszakilag teljesen megegyező – modelljei esetén vajon mit kapunk majd?



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek