Connect with us

technokrata

Védik az életet

20100428083922.jpg

Garázs

Védik az életet

Tippek 13.: Aktív biztonság
Nagyon sok kütyü dolgozik azért, hogy biztonságosan autózzunk.

Talán a motorok mellett ez az a terület, ahol a legtöbb látványos fejlesztés történt az elmúlt években. Annyi betűszó jött létre a vezetést, az autó feletti kontrollt segítő berendezésekre, hogy oldalakat lehetne megtölteni a magyarázatokkal.

Az aktív biztonságot szolgáló egyik legalapvetőbb “berendezés” az autó gumija. Ne spóroljon ezzel! Egy vacak gumival a fékút hosszabb, a kanyarstabilitás csökken, és sok egyéb téren is rosszul jár vele. Ha az új autót valami, teszteken leszerepelt vagy ócska abronccsal adnák a szalonban, már a megrendeléskor kérjen jobbat! Ha használt kocsit vesz elhasznált gumikkal, cserélje le, amint lehet!

A fékek kapcsán is lehetne sokat írni, de itt csak három, kulcsfontosságú fejlesztést említünk meg: legyen az autóban blokkolásgátló (ABS), de még jobb, ha van elektronikus fékerőelosztó is (EBD, EBV, CBC). A blokkolásgátlós autók esetén nagyon hasznos a vészfékasszisztens (vészfékezés esetén maximális fékerőt biztosít).

A menetstabilizálók terén hihetetlen fejlődés tanúi lehettünk az elmúlt években. Ezekkel olyan stabilitás érhető el, amiről korábban nem is álmodhattunk volna, és olyan veszélyhelyzetek kerülhetők el velük, amelyel korábban balesettel, de legalábbis az út elhagyásával végződtek volna. Legismertebb betűszó erre az ESP, de majdnem annyiféleképpen hívják, ahány márka van. Közös jellemzőjük, hogy az oldalirányú stabilitásvesztés ellen védenek. A hosszirányú instabilitás kiküszöbölésére szolgál – a fékkel kapcsolatos fejlesztések mellett – a kipörgésgátló.

Óriási fejlesztések történtek a futóművek és a kormányzás területén is. Ezeknek is érdemes utánaolvasni az adott autó esetében, de akármit is írnak a gyári prospektusok és a tesztek, az egy próbán derülhet csak ki, hogy önnek tetszik-e a kocsi viselkedése.

A látni és látszani témakör is rendkívül fontos. Mekkora például a holttér? Egészen odáig nem értettem, miért írnak ennyit az A oszlop (az első szélvédő és az oldalablakok közötti oszlop) zavaró holtteréről az újságírók, amíg nem kerültem olyan helyzetbe, hogy egy balra fordulás közben pontosan az A oszlop mögötti holttérrel együtt haladt egy gyalogos. Az utolsó pillanatban vettem észre. Borzasztó élmény volt! Azóta szinte ez az első, amit megnézek egy autóban.

Ehhez a témához tartoznak még az ablak- és fényszórómosók, az ablaktörlők és a szélvédő-párátlanító rendszerek. Vannak jók és kevésbé hatékonyak, sok jó ötletet látunk ezzel kapcsolatban. Nekem egyik kedvencem a Ford fűtőszálas elsőszélvédő-fűtése. Nem is értem, hogy miért nem terjedt még el a többi márkánál.

A fényszórók, világítási rendszerek kapcsán is sokat lehetne írni. A jövő nagy valószínűséggel a LED-es világításé lesz, de addig is, ha csak lehet, válasszon xenon fényszórót. (Ha használtat vesz, vigyázzon az utólagosan beépített xenon fényszórókkal. Ezeknek nagyon szigorú követelményeknek kell megfelelniük ahhoz, hogy az autó átmenjen a vizsgán!)

Tükrök: egyáltalán nem luxus az elektromos tükör! Akár alapvető fontosságúnak is lehet tartani. Egyrészt az elektromos állítású tükör legtöbbször fűthető is, ami télen és hideg, párás reggeleken nagyon fontos, másrészt nagyon jól jön, ha az út jobb oldalához parkolunk párhuzamosan a járdához, és ezt segítendő egyszerűen lebillenthető a tükör.

Sok egyéb kicsi, de hasznos felszerelés szolgálja még a biztonságot: a guminyomás-ellenőrző rendszer, a sávelhagyás-jelző, a távolságtartó elektronika, a holttérfigyelő radar, az automatikusan sötétedő tükrök, stb.

Két záró gondolat a biztonság témájához: mindez a dollármilliárdokat felemésztő fejlesztés és az ön által biztonságos autóra kiadott rengeteg pénz fabatkát sem ér, ha nem köti be magát a biztonsági övvel! Akármennyire fejlett autóban ül, ez ne altassa el az óvatosságát. Ne úgy vezessen, hogy az elektronikáknak folyamatosan be kelljen avatkozni!

További tudnivalók a témában: autostitkok.hu



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek