Connect with us

technokrata

Jackie, a skót

20100428084822.jpg

Garázs

Jackie, a skót

Legenda: Jackie Stewart
Háromszoros F1-bajnok, szélmalomharcos, biztonsági őr, lovag.

Miközben Jenson Button mindent elkövet, hogy ő legyen az első brit pilóta az F1 történetében, aki két egymást követő szezonban világbajnoki címet tud nyerni, álljon itt egy olyan ember karrierje, akinek majdnem sikerült a bravúros tett végrehajtása. Jackie Stewart 1969-ben ért fel a csúcsra, hogy azután elveszítse, majd 1971-ben visszahódítsa a trófeát. Az ’72-es döntő futamon látta Emerson Fittipaldit célba érni az első helyen, ami így neki csak a második pozíciót jelentette a végső elszámolásnál. Az örök harcos – vagy ahogy hívják: a skót – aztán méltón visszavágott, s lett Nagy–Britannia egyetlen háromszoros világbajnoka az utolsó évében, amit versenyzőként a pályán töltött…

Jackie Stewart
Nemzetiség: brit
Világbajnoki cím: 3
Futam: 100
Győzelem: 27
Pole pozíció: 17

Bár kimagasló múltja, pályán elért eredményei is a legsikeresebb bajnokok közé emelik, azoknak a képességeinek birtokában, amelyekkel személyesen is hatással tudott lenni a sportág fejlődésére, Jackie Stewart minden bizonnyal egyedülálló. Sokáig egymaga vívott szélmalomharcot, hogy a Forma-1 biztonságosabbá, nézhetővé váljon, kiváló kommunikációs képességeit arra használta fel, hogy népszerűsítse a sportot.  A pilóták számára nemcsak új mércét állított fel a professzionalitás terén, de úttörő szerepet vállalt a Formula Racing sorozatban rejlő kereskedelmi potenciál kiaknázásában is.

John Young “Jackie” Stewart Dumbartonshire-ben, Skóciában született 1939. június 11-én. Édesapja egy kis családi műhelyt vezetett, innen a gépek szeretete. A famíliában mégsem ő, hanem Jimmy bátyja volt az első, aki versenyzésre adta fejét (és vonult is vissza balesete miatt), amit édesanyja erősen ellenzett ugyan, de fia akarata ellen ő sem tehetett semmit. Nem sokkal később, hogy megszerezte vezetői engedélyét, Stewart is kipróbálta magát pilótaként, természetesen titokban. Nemes egyszerűséggel álnéven indult, innen a korai versenyzői név: A.N. Other (egy másik). Egy titok sosem maradhat igazán titok, különösen egy ilyen családban: anyja persze rájött a trükkre, és igencsak rossz néven vette a megtévesztést, olyannyira, hogy az autóverseny még akkor sem volt beszédtéma közöttük, amikor fia épp győzött.

Jackie jövőjét illetően azonban más problémák is felmerültek: miután rengeteg kudarc érte őt tanulmányai során, 15 évesen úgy döntött, hogy befejezi az iskolát, és munkát vállal a családi vállalkozásban. Csak később derült ki, hogy súlyos diszlexiában szenved. Tinédzser éveiben agyaggalamb-lövészettel foglalkozott és mint az nála a későbbiekben megszokottá vált, ebben is hamar az élre tört: igen gyorsan Nagy-Britannia egyik legjobb lövésze lett. A tehetség a vérében van – gondolhatta Ken Tyrrell, és újoncként szerződtette a brit Forma-3-as sorozatba, amit a villámgyors skót zsinórban aratott hét győzelmével hálált meg. Ez jelentette a fordulópontot Jackie karrierjében. 1965-ben csatlakozott a BRM Formula csapatához, ahol három szezont töltött, nyert két futamot, és bebiztosította magának a vezető szerepet házon belül. Mégis, mikor 1968-ban Ken Tyrrell úgy döntött, hogy saját istállót alapít, Stewart rögtön csatlakozott hozzá, ami hasonlóan a Schumacher-Ferrari kapcsolathoz, az évek során a valaha volt egyik legtermékenyebb partnerséggé avanzsált. A Tyrrellnél töltött hat szezon alatt gyakorlatilag Stewart volt az elsőszámú pilóta, és ezt a pozíciót sikeresen megtartotta egészen ’73 végéig, visszavonulásáig. Noha ekkor még csak 34 éves volt, az addig elért 27 futamgyőzelmével és három világbajnoki címével végleg eloszlatta a kételyeket tehetségével kapcsolatban, és megmutatta mindenkinek, hogy ő a legnagyobb Juan Manuel Fangio óta.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek