Connect with us

technokrata

Jackie, a skót

20100428084822.jpg

Garázs

Jackie, a skót

Legenda: Jackie Stewart
Háromszoros F1-bajnok, szélmalomharcos, biztonsági őr, lovag.

Azonban hiba lenne pusztán a száraz eredmények alapján megítélni öt, valójában jóval többet tett a sportért, mint azt bármilyen rekorddal érzékeltethetnénk. Stewart szinte egymagában folytatott hadjáratot a komolyabb biztonsági intézkedések bevezetése mellett, s ezzel számtalan életet mentett meg abban az időben, amikor a Forma-1 volt a legveszélyesebb sport a világon. Gondoljunk csak bele: három versenyzőből, aki legalább öt évet eltöltött a száguldó cirkuszban, kettő belehalt. 1970-ben két közeli barátját, Piers Courage-t és Jochen Rindtet is elveszítette. Érdekes látni az akkori hozzáállását a csapatoknak és konstruktőröknek is a pályák biztonságát illetően: valószínűleg az is közrejátszott a nagy Jackie visszavonulásában, amikor is csapattársa, Francois Cevert halálos baleset szenvedett a kvalifikáció során, 1973-ban a US Grand Prix-n. (Jellemző, hogy a pályát csak a 2005-ös évben tették biztonságosabbá.) Ugyan a csapat a gyász jeleként nem indult a balesetet követő futamon, ekkorra azonban Stewart már meghozta fájdalmas döntését: az év végén visszavonult, de megsokszorozta a biztonság javítására tett erőfeszítéseit.

Stewart saját halálközeli élményét egyébként a hírhedt és veszélyes Spa-i pályán élte át, az 1966-os a Belga Nagydíjon. Az első körben egy hirtelen jött zápor áztatta fel az aszfaltcsíkot, Stewart egy vízvezető árokba csúszott kocsijával, és beszorult az összezúzott BRM romjai közé. Helyzetét tovább súlyosbította a szivárgó üzemanyag. Miután közel s távol nem volt egy pályafelügyelő sem, Stewartot két, szintén pórul járt versenyző rángatta ki a roncsból, s vitte el egy közeli, ám kétes külsejű orvosi rendelőbe úgy, hogy közben a nem megfelelő jelölések miatt el is tévedtek. “Kiderült, hogy egy törött kulcscsonttal megúsztam az esetet – eleveníti fel az esetet Stewart -, de azért ez mégiscsak nevetséges. Itt van egy sport, amellyel a komoly sérülés és a halál szinte kézen fogva jár, de nem áll rendelkezésre megfelelő infrastruktúra a versenyek lebonyolításához, ráadásul nagyon kevés biztonsági intézkedést tesznek annak érdekében, hogy megelőzzék ezeket a helyzeteket. Úgy éreztem, tennem kell valamit.”

Többek közt neki köszönhetjük, hogy a versenyzők használni kezdték a teljesen zárt (!) bukósisakokat és a biztonsági övet, de segített egy orvosi egység létrehozásában is, mely futamról futamra utazott a csapatokkal. Sikeresen kampányolt a pilóták és a nézők testi épségét egyaránt óvó biztonsági korlátok és kiszélesített bukóterek mellett is, ami ma már ugyan megmosolyogni való, azonban a Forma-1 hőskorában ezek valóban döntő jelentőségű lépéseknek bizonyultak.

Az ilyen és ehhez hasonló lépései azonban mindig felkorbácsolták az indulatokat. „Sokat kritizáltak a médiában, ezzel nem is törődtem volna, de volt valami, ami különösen zavart, ez pedig a pilóták hozzáállása volt!” – emlékszik vissza  Stewart. Azzal vádoltak, hogy kiöltem a korábban oly’ látványos csatákat és ezzel együtt a romantikát a sportból. Azt kezdték suttogni, hogy gyáva vagyok. Nekik csak azt tudom mondani, próbálják ki, érezzék át, milyen is 250 km/h sebességgel tehetetlenül csapódni ide-oda a pályán. Szerencsére elég sok sikert és győztes futamot élhettem meg hihetetlenül veszélyes körülmények között versenyezve, komoly tapasztalatokat szereztem, ezek egyaránt hatással voltak rám. Például, négyszer arattam futamgyőzelmet az eredeti nürburgringi pályán, Németországban – a legveszélyesebb pályán a világon -, és mégis, mindig  félve utaztam a verseny színhelyére. 1968-as győzelmemet is pocsék körülmények közt arattam több mint négyperces előnnyel, de olyan sűrű ködben és esőben, hogy az utat alig láttam. Azt a versenyt akkor nem szakították félbe, és miután megnyertem, különösen, hogy ekkora időkülönbséggel tettem, ez komoly lehetőségeket adott nekem a későbbiekben, mikor sürgettem a biztonsági javításokat. De soha nem tettem volna meg azokat a dolgokat, amiket tettem, ha népszerűségi versenyt akartam volna nyerni.”



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek