Connect with us

technokrata

20100423073803.jpg

Garázs

Papucs plusz

Új szupergumik nyárra
Itt a tavasz, ideje lecserélni a téli abroncsokat. De mi kerüljön a helyükre?

A gumiabroncsokkal szemben sok, egymásnak is ellentmondó elvárás fogalmazódik meg: kitűnő tapadás száraz és nedves útviszonyok esetén egyaránt, hosszú futásteljesítmény, csekély gördülési ellenállás – fel van adva a lecke a gyártóknak.

Goodyear EfficientGrip

A Goodyear új nyári gumiabroncsa, az EfficientGrip az ígéret szerint közelít az optimálishoz: nagy futásteljesítményű, nedves időben is kiemelkedő fékhatást biztosít, és nem utolsósorban jelentős üzemanyag-megtakarítást nyújt. Utóbbihoz egyebek között a gyártás során (új, kisebb koromtartalmú alapkeverék, vékonyabb oldalfal, stb.) elért „fogyókúra” is hozzájárul: az EfficientGrip 10%-kal könnyebb elődeinél.

A futófelület mintázatának számítógéppel optimált merevsége egyenletesebb nyomáseloszlást és kopást eredményez, ami nagyobb futásteljesítményt jelent. A futófelület négy, széles mintaárkának alakja, pozíciója segíti a víz jobb szétoszlatását, elvezetését, így csökkenti az aquaplaning kialakulásának kockázatát. Az átrendezett lamellák, a megnövelt kapaszkodóél-szám és a futókeverék javított mikroszerkezete nedves útfelületen is kitűnő tapadást ad.

Elvileg tehát minden szép és jó – kérdés, hogy a gyakorlatban is működik-e mindez? A Goodyear egy független minőségtanúsító intézet, a német TÜV SÜD Automotive szakembereire bízta a vizsgálatokat. A mérések szerint az EfficientGrip elődeinél 13%-kal kisebb gördülési ellenállást, nedves és száraz útfelületen egyaránt 2%-kal rövidebb féktávolságot, és 1,9%-kal szerényebb üzemanyag-fogyasztást produkált. A kopási tesztek szerint a gépkocsi 49%-kal több utat tehet meg a nem hajtott tengelyre szerelt EfficientGrip abronccsal és 8%-kal többet, ha az abroncs a hajtott tengelyen van.

A gyári közlemény szerint a Goodyear EfficientGrip szinte nem ismer mérethatárokat: a bő félszázas lista 205/65R15 94 V-től 255/35R18 94 Y-ig (!) tart.

Dunlop SP QuattroMaxx

A szabadidőautók (SUV) egyre népesebb táborában nem ritkák a finoman fogalmazva is túlmotorizált és -méretezett, 2-2,5 tonnás monstrumok. Gumi legyen a talpán, ami kibírja a nem éppen átlagos igénybevételt egy ilyen nagyvason. A Dunlop éppen ezt a kategóriát célozta meg az új SP QuattroMaxx szériával, melyben felvonultatták valamennyi korszerű műszaki megoldásukat. Mindent beleadtak. Az abroncs koronájában alkalmazott kevlárerősítés merevebbé teszi az oldalfalat, ezáltal javul az autó kezelhetősége és kanyarstabilitása.

Érdekes a futófelület „receptúrája” is: az abroncs külső részén a száraz, belső felületén a nedves útviszonyokra optimalizált gumikeveréket alkalmazzák, az eredmény: igen jó keresztirányú és hosszanti tapadás változó útviszonyok mellett. A változó mintablokk/mintaárok arányt alkalmazó aszimmetrikus futófelületi megoldás száraz és vizes útburkolaton is meggyőző, az egybefüggő középborda a stabilitást és pontosságot növeli, a masszív külső vállblokk pedig a kanyarstabilitásért felel.

Az SP QuattroMaxx nyúzópróbájának helyszíne a világ egyik legismertebb versenypályája, a Nürburgring volt, ahol profi versenyzők próbálgatták az abroncs képességeit – sikerrel.

A meggyőző menettulajdonságok mellett a megjelenésre is ügyeltek a Dunlopnál: az SP QuattroMaxx oldalfalát az egyik legnevesebb olasz dizájnstúdióval terveztették meg, erre utal a „Design by Pininfarina” logó. Az abroncs mérettáblázata a viszonylag polgárinak mondható 235/65 R17V-vel indul, de az extremitást keresők is találnak kedvükre valót (315/35 R20Y)…



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek