Connect with us

technokrata

20100422101210.jpg

Garázs

Pont rossz

Az előéleti pontrendszert jóindulattal sem lehet sikertörténetnek nevezni.

Állok a dugóban a Bartók Béla úton reggel, miközben egymás után suhannak el a buszsávban azok, akikre nem vonatkozik a törvény. Közben mindenki egyre idegesebb, már a szabályosan besorolni akarókat sem engedik be. Mögöttem egy ignisesnek elege lesz, csikorgó gumikkal kanyarodik a villamossínre (!), körülbelül 80-nal húz el a megállóban, porral beterítve az egykedvű utazóközönséget. Biztosan az épp szülő asszonnyal siet a kórházba, nyugtatom magam, miközben arra gondolok, hogyan lehetne beszerezni a fegyvertartásit. Olyat valamiért sosem látok, hogy az ilyeneket elkapják, pedig annyira szeretném. Legszebb öröm a káröröm, ugyebár. De semmilyen öröm nincs, csak ön- és közveszélyes közúti pilóták, akiknek nem tud megálljt parancsolni senki. Erre találták ki a pontrendszert.

Lassan tíz évvel ezelőtt ötölték ki a közhivatalnokok, hogy a megszokott bírság felett – nyugati példára – bevezetik a pontrendszert, vagyis bárki, aki szabálytalankodik, szép nagy fekete pontokat kap majd a megszokott csekk mellett, egy idő után pedig, ha összegyűlt 18 pont, a jogosítványt is elvehetik. Az arányok azonban nagyon elcsúsztak. Először is, évi 25 ezer kilométert vezetek, időnként szabálytalan is vagyok (mindenki tegye szívére a kezét, ki nem?) de egy árva pont nem sok, annyim sincs, és hallomásból sem ismerek olyat, akinek összejött volna a bűvös 18. (2004-ig, az első szigorításig egyetlen sofőrnek sem jött össze ez a szám.)

Nézzük, mennyit kapnék például halálos, cserbenhagyásos gázolásért? Pontosan 9 pontot, vagyis a határérték felét. Mi értelme van így az egésznek? Az lenne az értelme, hogy a különösen szabálytalan autósok kedvét elvegyék, de a jelenlegi szabályozás erre elégtelen. A legutolsó, 2008-as szigorítás sem szolgálja kellőképp a biztonságunkat, ugyanis még mindig nagyon kevesen, alig ezren érték el a 18 pontot, és vonták így be a jogosítványukat. Persze ez is csak hat hónapra szól, utána egy vizsgát letéve újra vezethetnek, a halálos balesetek száma pedig még mindig magas (2009-ben 747-en haltak meg közúti balesetben).

A közúti forgalom veszélyes üzem. Ha félünk, hogy lezuhanunk repülővel, mennyivel inkább félhetünk az M7-esen, ott ugyanis jóval nagyobb az esélye, hogy meghalunk, mint a levegőben. Sokkal szigorúbb ellenőrzések és a felesleges állományok átcsoportosítása jelenthetne megoldást. Nálunk sajnos a közúti morál nem attól fog javulni, hogy szépen kérik, hanem attól, ha keményen büntetnek. Ez van, mi, magyarok úgy látszik, ilyenek vagyunk. A pontrendszer kiindulásnak jó, de korántsem életszerű, és nem elég szigorú. A most adható pontok esetében én a „kipontozódást” 10 pontra állítanám be. Normális ember ennek a közelébe sem fog jutni, a notórius szabályszegők közül viszont többen kényszerülnének tömegközlekedésre vagy taxira.

A kommentekben elindítanám a pontversenyt. Őszintén kérném olvasóinkat, mondják el, hány pontjuk van, és hányat érdemelnének! Aki pedig még nem olvasta az objektív felelősséggel kapcsolatos írásunkat, itt megteheti.

Galambos Zoltán
szerkesztő



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek