Connect with us

technokrata

20100422071315.jpg

Garázs

Csak lazán

Klausztrofóbiások, helyi vagány csávók kíméljenek!

A REVAi egy csővázas, műanyag karosszériaelemekkel burkolt elektromotoros jármű. Magyarországon a Nemzeti Közlekedési Hatóság által L7E (motorkerékpár) járműkóddal ellátott eszköz, kézzel írott kiegészítéssel a forgalmi engedélyben, miszerint: B kategóriás vezetői engedélyhez kötött a használat és a hátsó üléseken két – tízévesnél nem idősebb – gyermek utazása engedélyezett.

A jármű alig 400 kilós önsúlyából az ólom-savas akku 250 kg-ot nyom. Ezek után nehéz megmagyarázni bárkinek is, hogy nem mopedautóról beszélünk, hiszen még a súly alapján is inkább nagymotornak nevezhető, mint autónak. De mivel ez egy zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel felszerelt kivitel, nincs vita – ez egy autó, annak ellenére, hogy a rendszáma is a nagymotoroknál használt U-val kezdődik.

A kicsikocsi eredete

A Bangalore-i székhelyű REVA Electric Car Company 1994-ben került bejegyzésre, mint amerikai-indiai vegyesvállalat. A cég frontembere – Chetan Maini – 1991-ben a Michigani Műszaki Egyetem hallgatójaként részt vett egy napelemekkel táplált elektromos járgány elkészítésében, az itt szerzett tapasztalatokat pedig hazájába vitte és kamatoztatta. Chetan Mainit 2009-ben India 50 legbefolyásosabb embere közé sorolták.

Magyar oldalon legalább ilyen ambiciózus mentalitás kellett ahhoz, hogy valaki belevágjon egy ilyen termék forgalmazásába. A környezettudatosság elkötelezett híveként Szabó János vállalta azt a nemes küldetést itthon, hogy a COMTEX Green Zrt. egyik hosszútávon megtérülő beruházásaként forgalmazói és szervizfeladatokat ellátó központot indít.

A felhasznált anyagok minőségét és illesztését figyelembe véve nem éppen 21. századi kivitelezésű, de a célnak maximálisan megfelel. Komfort tekintetében sem villant nagyot, de ismét felhívom a figyelmet a rendeltetésszerű használatból eredő igények figyelembe vételére: az egy feltöltéssel megtehető 60-70 km-hez bőven elég ez a puritán felszereltség! Mondhatni triviális, hogy nem egópótléknak való a kisautó, hanem egy városi forgalomra tervezett kis hely- és energiaigényű szaladgáló micsoda.

Tizenhat lóerős teljesítménye és a B fokozatban rendelkezésre álló erőtartaléka bőven elegendő arra, hogy eljuttassa utasát a céljához. Persze a budai domborzati viszonyok erős hatótáv-csökkenést okozó tényezőnek számítanak a mindennapokban, de a teszt során az emelkedőket is jól abszolválta a törpicsek.

A végsebesség esetenként megközelítette a névleges 80 km/h-t és a hatótáv is a 60 kilométert, ami erősen függött a pedálhasználattól és a már említett domborzati viszonyoktól. Ügyeltem arra, hogy a kritikus 25%-os töltöttségi szint alá ne szaladjak, mert azzal az akkumulátor idő előtti kifektetését okoznám hosszútávon.

A rutinos és élvezetes vezetéshez már párnapos együttjárás is elegendő volt. Bátrabban nyomhattam a gázpedált, tudva, hogy bőven marad erő az akksiban akkor is, ha a munkahely-lakhely közötti 12 km-es távot – mint egy kengyelfutó gyalogkakukk – padlógázon teszem meg. Sőt, néha-néha bemerészkedtem a belső sávba is a Hungária-körúton, és élveztem, hogy nem kell félórán keresztül parkolóhelyet keresnem a Deák tér környékén. Minél inkább hozzászoktam a sajátosságaihoz, annál inkább nőtt a biztonságérzetem. Menettapasztalatokat illetően viszont a gyenge fékhatás és a szegényes rugózási komfort jelentősen megmutatkozott a fővárosi forgalomban.

Mi szól ellene:

  • A jobbkormányos közlekedési kultúrában megszokott kezelőszerv-elhelyezés
  • Az ablaktörlőlapát a szélvédő alsó egyharmadát nem törli
  • Lopásvédelem hiánya
  • Belül nagy gördülési zaj (kívülről csendesebb)
  • Primitív kialakítású kezelőszervek és gagyi anyagminőség
  • Törésteszt-eredmény
  • Magas vételár (3 780 000 Ft)

Mi szól mellette:

  • Egy feltöltés ára 300-500 forint között van
  • Zéró károsanyag-kibocsátás
  • Egyszerű használhatóság
  • Adott felhasználási körülmények (gyártelepek, repterek, katonai objektumok, zárt raktárbázisok, posta- és egyéb futárszolgálatok) munkaterületén költséghatékony beruházás lehet

 
A tankolás nélkül eltelt egy hét nagyon kedvemre volt. Sok vidámságot szült az autóval megjelenés ismeretlen és ismerős körökben egyaránt. Időről-időre felidéződtek különböző filmjelenetek: Mr. Bean és a mindent túlélő Mini, vagy a Rendőrakadémia óriása, aki a kis Toyotát a hátsó ülésről vezette. És a kedvencem a nagymenő gengsztert és zenei producert játszó Chili Palmer (John Travolta) a Csak lazán c. filmben. Csereautója egy Cadillac hibrid volt, és mindenkinek magyarázkodnia kellett miatta. Ahogy az említett filmek rendezőit megihlette egy-egy fura szerzet, úgy a REVA is esélyes egy filmszerepre. Minden adottsága megvan hozzá!



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek