Connect with us

technokrata

A kímélő program diadala

20100421070730.jpg

Garázs

A kímélő program diadala

Négy futamon van túl a Forma-1 mezőnye, az első európai megmérettetés előtt érdemes hát áttekinteni, mi történt, ki hogy áll, s mi sülhet ki ebből.

A parádés Kínai Nagydíjat követően három hét szünet következik, pontosabban bő két és fél nekünk, a vulkánfüstösen akadozó légiközlekedéstől sújtott csapatoknak pedig még kevesebb. Legközelebb május 7-9. között bőgnek fel a motorok a katalán főváros, Barcelona aszfaltcsíkján, és hát sokan onnantól, az első európai viadaltól látják indokoltnak felmérni a valós erőviszonyokat. Előzzük meg őket, nézzük a lehető legvázlatosabban, mi történt eddig, ki hogy teljesített, mi a meglepő, s mi várható a folytatásban.

A szezonnyitó Bahreini Nagydíjon kettős maranellói siker született. Alonso megnyerte első ferraris versenyét, a szörnyű balesetéből felépülő Massa második lett. Köszönhetően Vettel balszerencséjének, hogy a Red Bullnak műszaki gondjai támadtak. Hamilton (McLaren) állhatott még dobogóra, a hétszeres világbajnok Schumacher (Mercedes) hatodikként zárt. A pole-t Vettel szerezte meg. Neki végül egy negyedik, a címvédő Buttonnak (McLaren) egy hetedik hellyel kellett beérnie. Taktikai csata, puhatolózó vonatozás volt, nem rágtuk le a körmeinket. Az újoncokról (Lotus, Virgin, HRT) kiderült, hogy sehol sincsenek, finoman fogalmazva.

Az újoncok között a Lotus a legjobb

Ausztráliában esett, és az – nekünk, a nézőknek – általában jó. Az első rajtkocka amúgy újfent Vettelé lett. A győzelem bezzeg Buttoné, aki úttörőként váltott száraz pályára való gumira – döntése 25 pontot hozott a konyhára. Alonso és Schumacher hátracsúszott, s a vokálból volt kénytelen feltörni, Kobajasi (Sauber) lezúzta Hülkenberget (Williams) és Buemit (Toro Rosso), megcsodálhattuk az SLS Mercit, mint Safety Car. Hamilton Rambót lepipáló akcióhősként vitézkedett, Vettel alatt megint megmakacsolta magát a Red Bull (kipufogó után fék). Csapattársa, Webber eltrafálta Hamiltont, John Travolta lengette a kockást. Schumacher csak úgy tudott elmenni Alguersuari mellett, hogy a Toro Rosso zöldfülűje – a hősies védekezésben elfáradva – benézett egy kanyart. Második a Button mellett tanárian autózó Kubica (Renault), harmadik Massa lett. Összetettben Alonsónál volt az előny Massa és Button előtt, a konstruktőrök pontversenyét a Ferrari uralta.

Harmadszorra Malajzia adott otthont az F1-sereg szórakozásának. A pole természetesen a Red Bull zsákmánya lett, csak nem Vettel, hanem a bevállalós Webber révén (intermédia vs. extrém esőköpeny). Vasárnap nem esett, Vettel lerajtolta kollégáját, majd kéz a kézben okoztak megkönnyebbülést nyilván idegbeteg kenyéradóiknak. Harmadikként Rosberg (Mercedes) pezsgőzhetett a pódiumon, Schumi és Alonso is kiesett. Hamilton kirobbanó formáját igazolva gázolt át a többieken, a Petrovval (Renault) szembeni cikázása mondjuk szabálytalan, sportszerűtlen volt. Sepang meglepetése Alguersuari volt – bátor manőverei és néhány, számára áldásos búcsúzás pontokat ért. Még valaki lelkendezhetett: első abszolút újoncként Hülkenberg is befért a tízbe. Az összetettbeli élen? Massa és a Ferrari.

Ross Brawn csak Rosberggel lehet elégedett

Kína, tréning szárazon, naná, hogy Red Bull-fölény, Vettel-pole harmadszor. A verseny aztán a jósolt eső miatti kalamajkák jegyében zajlott, ki bölcs volt, ki kapkodott. Button tanár úr előbbiek táborát gyarapította, Fortuna is vele volt, győzött, s az élre állt. A McLaren is. Második Hamilton, harmadik Rosberg. A Red Bull és a Ferrari hátrébb, Schumacher tizedik. Szenzációs futam volt: percenkénti esemény, változás, esett, elállt, a gumi fogyott, előzéshegyek, agresszivitás Alonsótól és Hamiltontól, Petrov-bravúr, ilyesmi. És akkor most egyenként.

McLaren

21, 33, 12 és 43 pont, ideiglenes trónolás. F-csatorna (aerodinamikai truváj). Brit királyság. Button, mint anno Prost. Kímélő program, hangyaszorgalom, intelligencia, kifizetődő szürkeség: 6, 25, 4, 25 pont, 10-es fór. Hamilton, mint Senna vagy Mansell, zéró megalkuvás, autógyilkolás, látvány, zsenialitás: 15, 8, 8, 18 pont, negyedik hely. A kocsi gyors, a technika rendben. Kérdés, hosszú távon a 2008-as világbajnok, ősmclarenes Hamilton elviseli-e, hogy nem övé a rivaldafény. Kvázi meglepetés, hogy a Brawntól címvédőként igazolt Button a nyerő? Igen is, meg nem is.

Ferrari

43, 27, 6, 14 pont, provizórikus ezüst. F-csatorna gyártás, élestesztelés alatt. A Renault-val kétszeres világbajnok spanyol Alonso (25, 12, 0, 12) jött, látott, győzött, motiváltabb, mint valaha, harap, csíp, nem kímél senkit, brazil csapattársát sem. Harmadik. A régen remek másodhegedűs, e kétes dicsőségű szerepből bizonyára kilépni kívánó Massa (18, 15, 6, 2) kissé haloványabb, hatodik. Alonso árnyékában mondjuk nem könnyű. Működnek, mint csapat? Győzhet így a Ferrari? Hááát… Ráadásul konstans motorproblémák jelentkeznek, fogy a blokk, meglátjuk.

Alonso, a falkavezér

Red Bull

Négyből négy pole, de csak egy diadal. Műszaki és egyéni (vezetői, döntésbeli) hibák, 16, 2, 43, 12 pont, bronz. A német Vettel az egyik, ha nem a leggyorsabb drájver, de peches is, 12, 0, 25, 8 pont, ötödik hely. Az ausztrál Webber sebességét sem vitatja senki, ám kiszámíthatatlan, és nem nyertes típus, 4, 2, 18, 4 pont, nyolcadik pozíció, lemaradás. Lesz-e, hogy lesz ebből világbajnoki cím? Pláne kettő. Persze még nagyon sok van vissza. Ők is dolgoznak, miért ne dolgoznának az F-csatornán. A Renault-motor pazar. A csomagot a riválisok gyanúsnak tartják, nem zörög a haraszt, ha.

Mercedes

A motor kiváló, a McLaren is aláírja ugye. A Mercedes GP viszont hátrányban a másik hárommal szemben, tuti (18, 11, 15, 16 pont, negyedik hely). A német Rosberg kemény, hideg, sziklaszilárd (10, 10, 15, 15 pont), megérdemelten második. Az sem egyszerű, hogy Michael Schumachernek hívják a csapattársát, és így áll ott, ahol. A visszatérő hétszeres világbajnok, korelnök honfitársnak meg nem megy (8, 1, 0, 1 pont, kilencedik hely). Hogy miért nem? Ezzel, vele külön foglalkozunk majd. De adjunk időt neki. A Ross Brawn-művek is berheli a maga F-csatornáját (és mindenki, a későbbiekben ezt nem is említjük külön) – az egész istállónak fel kell nőnie, ha eredményt, kiugró eredményt akarnak.

Corinna támogatására is szükség lehet

Renault

Hovatovább az egyik legkellemesebb meglepetés (0, 18, 12, 16, ötödik hely), lőtávolban a gigászok. A BMW-től szerződtetett lengyel Kubica lehengerlő (0, 18, 12, 10), mesteri prímás, egészen biztosan nagyon sokat segít a csapatnak. Az újonc Petrov még csiszolódik (0, 0, 0, 6 pont, 12. hely), de egyrészt már megmutogatta oroszlánkörmeit, másrészt meg pénzt is szállított a Ladával. Kubicát még látni fogjuk a dobogón, az orosz pedig rendre pontosan zárhat, ha kordában tartják.

Force India

Tavaly óta fel sem kapjuk a fejünket, ha viszonylag elöl kapar egy Force India (2, 6, 10, 0 pont, hatodik hely, a középmezőnyben második). A német Sutil (0, 0, 10, 0, kilencedik) és az olasz Liuzzi (2, 6, 0, 0, tizenegyedik) sem béna, sőt. Balszerencséből jutott nekik bőven, a motor Mercedes, jó. Sok-sok pár pont dukál, esetleg egy pódium, drukkolunk.

Renault-öröm Petrovval

Williams

Rosberg lelépett tőlük, érkezett – levezetni – a brazil Barrichello, a Williams se nem gazdag, se nem erős (1, 4, 1, 0, hetedik), Cosworth-motoros. Barrichello (1, 4, 0, 0, 13. hely) képességeivel nincs baj, az újonc, német Hülkenberg (0, 0, 1, 0, 15, hely) nem amatőr kétéves, mégsem vár rájuk egy-két pontszerzésnél fényesebb jövő.

Toro Rosso

Tőlük mindenki többet remélt, egyelőre csalódást okoznak, mint csapat (0, 0, 2, 0 pont, nyolcadik hely). A Ferrari-motoros géppel a svájci Buemi még pontot sem szerzett, más tészta, hogy jobbára önhibáján kívül esik ki. Az első teljes évadját teljesítő spanyol Alguersuari (0, 0, 2, 0 pont, 14. pozíció) bezzeg ügyesen nyomja, van benne spiritusz. Hajrá.

Barrichello pedig mindent megtesz…

Sauber

Nevében még benne a BMW, de másban nem, a motor Ferrari, pont egy szál se. A spanyol De la Rosa alatt – focisan szólva – máris inog a kispad, a japán Kobajasi ennél többet tud. Látványnak nem rossz, amit művel.

Lotus, Virgin, Hispania

A három újonc konstruktőrnek egyelőre sansza nincs. Semmi. Pontja? Felejtős. A Cosworth-motor zsé, a kasznik is. A Lotus pilótapárosa elvileg minőségi, azonban a finn Kovalainen és az olasz Trulli sem tehet csodát, ha nincs mivel. A Virginnél a német Glock sokkal, de sokkal jobbat érdemelne, a brazil Di Grassi közepes tanulónak tűnik. A HRT vagy Hispania a brazil (Bruno) Senna és az indiai Chandhok – egyébiránt szimpatikus – duójával pillanatnyilag említésre sem méltó. Ne tessék feladni. Pénzt bele végtelen mennyiségben, fejleszteni, hajtani, oszt majd lesz valami. Vagy nem.

Ecclestone bácsi dörzsölheti a tenyerét

Jó lesz ez

Négy futam, három győztes egyéniben. Négy futam, három győztes csapatban. A Ferrari, a Red Bull, no meg már a McLaren is elkönyvelhetett egy-egy kettős sikert. A nagyok közül egyedül a Mercedes böjtöl. Kalkulálni kell a Renault-val. A Force India javulni fog, a Toro Rossótól és tán a Williamstől is számíthatunk fejlődésre. A Saubernek muszáj lépnie. Az újoncoknak szintén, vagy nincs helyük az F1-ben. Alonso az Alonso, Schumacher az Schumacher, Hamilton az Hamilton, és akkor hahó, Button, Rosberg, Vettel, Massa, Webber, Kubica, nem soroljuk, jó lesz ez. Irány Európa, Barcelona, trükkös tükrök le, F-csatornák be, egyéb csodafegyverek elő, és haverunk az eső.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek