Connect with us

technokrata

Csak a csillag számít?

20100420083122.jpg

Garázs

Csak a csillag számít?

Tippek 12.
Milyen szempontokat kell figyelembe venni a passzív biztonság terén?

A passzív biztonságra szinte egyetlen mérőszámként az EuroNCAP-csillagokat használják itt Európában, pedig ezzel lehetnénk kicsit kritikusabbak. Egyrészt eléggé közismertek az elvárások. Az a mérnökcsapat, amelyik nem tud egy ilyen jól körülírt elvárásnak megfelelő autót tervezni, az nem is akar. Épp ebből adódóan nem teljesen egyértelmű az, hogy ha valami sok csillagot kapott, az a valóságban is sokkal biztonságosabb, mint egy másik, esetleg eggyel kevesebb csillaggal. Végignézve a svéd Folksam biztosító 2009-es táblázatát – ami úgy jött létre, hogy összegezték 105 ezer, 1995 és 2008 között történt baleset adatait, és ez alapján minősítették az autókat – az látszik, hogy nem teljesen megbízhatók a csillagok. A Folksam a balesetek eredményei alapján sok négycsillagost a kerülendő kategóriába sorolt, míg a háromcsillagosok között is akadt pár olyan, amely az ajánlott kategóriába esett. Ennek ellenére nagy mellényúlást nem jelent, ha “ötcsillagos” autót vesz, ezek azért tényleg jók.

Amit az EuroNCAP azonban nem tesztel, az a hátulról történő ütközés (ez utóbbinál csak az ostorcsapás-effektus elleni védelmet nézik), a borulás és a kompatibilitás. Ez utóbbi akkor érdekes, amikor egy böszme Audi Q7-es találkozik mondjuk egy Renault Clióval. Nem kell nagy fantázia ahhoz, hogy elképzeljük, ha a kettő ütközik, hiába ötcsillagos a Clio és csak négy a Q7, melyikben nagyobb az esély a túlélésre…

Persze a méret nem minden. Sokáig a nagy terepjárók ütközésvédelme katasztrofális volt. Igen, egy kisebb autóval való randevú esetén valamennyire megvédték az bent ülőket, de szilárd akadállyal (például fa) találkozáskor koporsóvá váltak, míg ugyanolyan sebességű becsapódásnál egy személyautóból sértetlenül, vagy kisebb sérüléssel szállhattak volna ki az utasok. A kaszni kialakításában múlik talán a legtöbb. Mennyire véd az utascella, mennyire jól működik a gyűrődőzóna, mennyire védi meg az utasokat boruláskor, oldalütközéskor, mennyire okoznak sérüléseket a belső elemek.

A kaszni kialakításán túl a passzív biztonság körébe tartozó főbb felszerelések közül elsődleges a biztonsági öv. Ha nincs bekapcsolva, semelyik felszerelés sem ér semmit, a biztonságra költött pénzt az ablakon dobták ki. Az öv fontos tulajdonsága az övfeszítés és az erőhatárolás. További elemek: légzsákok (minél több és “intelligensebb”, annál jobb), fejtámlák (legjobb az aktív, főleg, ha az egész üléstámla aktív), Isofix gyermekülés-rögzítési pontok, a kormányoszlop és a pedálsor viselkedése ütközéskor, végül a kabrióknál a bukócsövek.

A fejlettebb rendszerek számítógépesen összehangolva működtetik az övfeszítőket, a légzsákokat, és sok egyéb dolgot is elvégeznek ütközés esetén. A legfejlettebbek pedig már azt is érzékelik, ha még nem történt meg az ütközés, de a szenzorok szerint elkerülhetetlen. Rengeteg webhely és forrás érhető el a témában, ahol alaposan utánanézhet egy-egy autó biztonságának.

További információ a témában: autostitkok.hu



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek