Connect with us

technokrata

20100418072238.jpg

Garázs

Rendőrelőny

Az objektív felelősségről
A bevezetés óta el tudják kapni azokat a gyorshajtókat is, akiket korábban nem.

Mi, autósok először berzenkedtünk, amikor meghallottuk, hogy a törvényhozásban ülő aktakukacok azon dolgoznak, miként lehetne hatékonyabban kiszűrni a közúton randalírozó, mások testi épségére fittyet hányó autósokat. Mindez két éve volt, s csak remélni lehetett, végre jön valami igazságos, nem kijátszható rendszer. Jött, neve pedig objektív felelősség. Lényege, hogy nincs pardon: ha valakit lefotóznak, amint éppen 120-szal száguld át egy csendes kertvárosi főúton, megállítás nélkül ki tudják postázni számára a büntetésről szóló értesítőt, s az ellen nincs apelláta, vagyis nem mondhatja a delikvens, hogy kérem szépen egy közeli hozzátartozóm a hunyó, akire én nem kívánok terhelő nyilatkozatot tenni. Azt akarták, hogy az üzembentartó minden körülmények között helytálljon az autóval elkövetett cselekményekért, pontosabban egy kibúvási lehetőséget azért hagytak: ha a gazda arról nyilatkozik, hogy valakinek átadta a volánt, akkor már nem ő, hanem a tényleges elkövető várhatja a rendőrségi papírt. Tavaly rápirított a jogalkotóra az Alkotmánybíróság: ugyan, nehogy már akkor is az üzembentartóra húzzák rá a vizes lepedőt, ha utólag kiderül, a megnevezett sofőrtől nem lehet behajtani a büntetést. S azt is mondták, tessék átalakítani a közigazgatási bírság kiszabásának menetét, rendszerét. Így e szabályrészeken időközben módosítottak.

Előéleti pontrendszer Magyarországon: miért mennyi jár?

Szabályszegés Pont
Kézben tartott mobiltelefon 3
Tilos jelzésen áthaladás 4
Biztonsági öv használatának elmulasztása 2
Irányjelzés mellőzése 3
A gyalogosok elsőbbségére vonatkozó szabályok megsértése 4
Megállás útkereszteződésben 2
Megállás gyalogátkelőhelyen 4
Engedély nélküli vezetés 4
Megfordulás, tolatás szabályainak megsértése autóúton, autópályán 5
Közlekedésre alkalmatlan jármű vezetése 5
A közúti közlekedés rendjének megzavarása 4
Vasúti átjáróban való szabálytalankodás 5
Elsőbbségadás és előzés szabályainak figyelmen kívül hagyása 4 vagy 5
Sebességkorlátozás jelentős túllépése 5
Sebességhatár legalább negyedével történő túllépése 3
Ittas vezetés 5
Vezetés eltiltás alatt 5
Segítségnyújtás elmulasztása 9
Közúti baleset okozása 6
Közúti veszélyeztetés 9
Vezetés ittas vagy bódult állapotban 9
A vezetés tiltott átengedése 9
Cserbenhagyás 9

A kampány fő eleme

Most gyorsan teszünk egy kitérőt: mi az a közigazgatási bírság? Korábban is volt, de csak az objektív felelősséggel lett széleskörűen ismert. A büntetést nem a szokásos szabálysértési eljárás keretében szabják ki (és állapítják meg azok büntetési tételeivel), hanem közigazgatási eljárást folytatnak le. Nem biztos, hogy ezzel vége a tortúráknak, hiszen ugyanebben az ügyben szabálysértési eljárást is lefolytathat a rendőrség. Pénzbírságot ugyan nem kaphat még egyszer az elkövető, de például – ha rászolgált – a jogosítványát elvehetik.  

Közigazgatási bírságot a gyorshajtás mellett például vasúti átjárón való szabálytalan áthaladásért, tilos jelzés figyelmen kívül hagyásáért, tilosban parkolásért, a behajtási szabályok megsértéséért is lehet kapni. Előre meghatározott díjakat számolt ki a jogalkotó, a most forgalomban lévő a második variáns. Az elrettentés kedvéért igen drága lehet a padlógáz: ha valaki 50-es táblánál 100-ra gyorsít, 90 ezret hagyhat a kasszában. A díjakat úgy állapították meg, hogy mindegyik sebességtartománynál meghatároztak egy minimális túllépést, amikortól beindul a gépezet. Legalább 15, illetve 100 km/óra feletti sebességnél 20 km/órával kell gyorsabban menni a megengedetthez képest, hogy közigazgatási bírságot kapjunk. De ne tessék örülni, ennél kisebb túllépésnél sincs senki biztonságban. A rendőrség 3 km/órás mérési hibahatárt állapított meg, vagyis 70-es táblánál 74-től villanhat a traffipax! Amíg nem érjük el a közigazgatási bírságot jelentő 15 vagy 20 km/órás minimális gyorshajtási szintet, nyugodtan kalkulálhatunk a 30 000 forintos helyszíni (szabálysértési) bírsággal.

Hogy az objektív felelősség bevált, nem kétséges. Nem csekély bevételt is elkönyvelhetett a rendőrség, az első egy évben közel 300 ezer közigazgatási eljárást indítottak el, s a kaszált összeg is meghaladta a 10 milliárdot. Ez nem rossz, de ami még jobb, az objektív felelősség a várakozásokon felül hatott a közlekedési morálra. 2008 előtt nagyon csehül álltunk, reménytelennek tűnt, hogy egyszer teljesíteni tudjuk azon Európai Unió felé tett vállalásunkat, hogy tíz év alatt (2001-től számítva) 50 százalékkal visszaszorítjuk a halálos áldozattal járó közlekedési baleseteket – éppen ezért idő közben addig alkudoztunk, amíg a csökkentési szintet 30 százalékra levihettük. Most viszont minden rendőri vezető elégedetten nyilatkozik: 2009-ben 20 százalékkal, 1209-ről 972-re mérséklődött a balesetekben súlyos sérülést szerzők száma, és hasonlóan kedvező számok jöttek ki a könnyű sérülteknél. 2010 első negyedévében huszonöttel kevesebb ember (összesen 155) halt meg közúti balesetben, mint egy évvel korábban. Van azért még tennivaló: a balesetek 35 százalékáért még mindig a sebesség helytelen megválasztása a felelős, minden ötödik karambolnál az elsőbbségi szabályok be nem tartása a ludas, 13 százaléka pedig azért következik be, mert valamelyik közlekedő fél szabálytalanul kanyarodik. A balesetek zömét személyautó-vezetők okozzák (69%), őket követik a tehergépkocsi-vezetők (11%), a gyalogosok (8%) és a kerékpárosok (6%). Rendőrségünk most úgy látja, a halálos áldozatok számának 2010-ig beígért csökkenése túl is lépheti a 30 százalékot.

Örülhetünk? Örüljünk, hiszen a józanésszel közlekedő csak azt kívánhatja, legyen jobb a közlekedési morál.

Szigorú pontrendszer

Még 2008-ban döntött úgy a hatóság, hogy nem folytatja tovább a csekély elrettentő erejű, gyengécske előéleti pontrendszerrel, inkább kreál egy új táblázatot. A pontozás veszélye, hogy aki eléri a 18-at, azt egy ideig a kispadra ültetik, majd újból vizsgára kötelezik. 12 pontnál értesítik a renitens autóst, hogy jó lesz, ha figyel, s ilyenkor akár „befizethet” tanfolyamokra, hogy csökkentese pontjait. 2008-ban módosították a rendelkezést, vagyis azóta sokkal könnyebb összeszedni a jogsivesztéssel járó mennyiséget: több pontot adnak mindenért, s az úgynevezett megfigyelési időszak is kitolódott kettőről három évre, nagyobb az esély a „kipontozódásra”.

Elbújva már nem mérhetnek

Helyszíni és közigazgatási bírságok gyorshajtásnál
 

Megengedett sebesség (km/h) Helyszíni bírságot alkalmazzák (km/h-ig) Közigazgatási bírságot alkalmazzák Bírság (Ft)
km/órától km/óráig
20 38 39 48 30 000
49 58 45 000
59 68 60 000
69 78 90 000
79 88 130 000
89 98 200 000
99-től 300 000
30 48 49 58 30 000
59 68 45 000
69 78 60 000
79 88 90 000
89 98 130 000
99 108 200 000
109-től 300 000
40 58 59 68 30 000
69 78 45 000
79 88 60 000
89 98 90 000
99 108 130 000
109 118 200 000
119-től   300 000
50 68 69 78 30 000
79 88 45 000
89 98 60 000
99 108 90 000
109 118 130 000
119 128 200 000
129-től   300 000
60 78 79 93 30 000
94 108 45 000
109 123 60 000
124 139 90 000
140 154 130 000
155 169 200 000
170-től   300 000
70 88 89 103 30 000
104 118 45 000
119 133 60 000
134 149 90 000
150 164 130 000
165 180 200 000
181-től   300 000
80 98 99 113 30 000
114 128 45 000
129 144 60 000
145 159 90 000
160 175 130 000
176 190 200 000
191-től   300 000
90 108 109 123 30 000
124 139 45 000
140 154 60 000
155 169 90 000
170 185 130 000
186 200 200 000
201-től   300 000
100 118 119 133 30 000
134 149 45 000
150 164 60 000
165 180 90 000
181 195 130 000
196 211 200 000
212-től 300 000
110 133 134 149 30 000
150 164 45 000
165 180 60 000
181 195 90 000
196 211 130 000
212 226 200 000
227-től   300 000
120 144 145 159 30 000
160 175 45 000
176 190 60 000
191 206 90 000
207 221 130 000
222 236 200 000
237-től 300 000
130 154 155 169 30 000
170 185 45 000
186 200 60 000
201 216 90 000
217 231 130 000
232 247 200 000
248-tól   300 000

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek