Connect with us

technokrata

Button tanár úr

20100418123859.jpg

Garázs

Button tanár úr

A címvédő Button győzelmével ért véget a kaotikus Kínai Nagydíj, második mclarenes csapattársa, Hamilton, harmadik a mercedeses Rosberg lett. Esett, jó volt.

Száraz aszfalton, de szemerkélő esőben indult a szezon negyedik futama Sanghajban, hogy aztán az égi áldás rákezdjen majd elálljon és ismét és újra, folyamatos improvizálásra, extra taktikázásra, kockáztatásra vagy épp kivárásra, opciós támadásra vagy gumispórolásra késztetve a csapatokat. Chandhok (HRT) és Di Grassi (Virgin) a bokszutcából indult, utóbbi kollégája, Glock a rajtrácson ragadt. A mezőny slicken startolt.

Rajt, első körök

Alonso (Ferrari) kiugrott, körbeautózta a két Red Bullt, Webber is lehagyta a bealvó Vettelt. Hátul a rettenet hétvégét produkáló Liuzzi (Force India) megpördült, kiütötte a szerencsétlen Buemit (Toro Rosso) és Kobajasit (Sauber). Glock el sem indult, Di Grassi pár körig húzta, a Virgin remek futamot zárt hát. Safety car, takarítás. Eső. Kerékcserék, ki slickre, ki intermédiára. Alonso, Webber, Vettel, Rosberg (Mercedes), Button és Hamilton (McLaren), Massa (Ferrari), Schumacher (Mercedes), Kubica és Petrov (Renault) volt az első tíz sorrendje.

A Red Bull szerelői bénáztak, Vettelnek várnia kellett, időt veszítettek. Hamilton árkon-bokron átment a boksz felé, kezdődik… Három kör után SC be, Rosberg nem ment ki, így az élen, aztán Button, Kubica, Petrov. Az interesek körbeautózzák a slickeseket, esik. Alonsót naná, hogy áthajtásos büntetéssel jutalmazták a korai rajtért. Káosz, slickek vissza. Hamilton a bokszutcába menet féktávon Vettelt előzi… Elképesztő.

Nyolc kör után Rosberg vezet, Kovalainen hetedik a Lotusszal… Vettel és Hamilton ámokfutnak át a mezőnyön, hihetetlen. Massa majdnem belecsúszott a falba a bokszutcába igyekezve. Esik megint, eláll, esik. Rosberg, Button, Kubica, Petrov és Kovalainen nem volt kint, míg a többség már kétszer. De la Rosa Ferrari-motorja elfüstölt, már hatan kiestek. Webbert Vettel és Hamilton is állva hagyta. A 12. körben Hamilton zseniális manőverrel Sutilt és Vettelt egyszerre előzte, mi van itt? Egy körre rá Vettel kifékezi Sutilt, és Webber is elmegy a Force India mellett.

Félidő környékén

Merre kolbászolnak a Ferrarik? A 14. körben Massa és Alonso a 13-14. helyen. Schumacher? Ötödik, még. A pályán a leggyorsabb Hamilton, hamar utol is éri Schumachert, a McLaren óriási előnyben. Azért a Lotus, khm, nem túl gyors: 16 kör után Kovalainen becsületesen visszacsúszott, a helyére. Hamilton elment Schuminak, gyönyörű volt, Vettelnek is megvan a hétszeres világbajnok. Alguersuari – mondható, lassan szokása szerint – parádés, most Sutilt terelgette ki. A 19. körben Button simán leelőzte Rosberget, élen a McLaren, no meg hát az egyéni világbajnoki cím védője, ne feledjük.

A 21. körnél tartunk, esik erősen, bokszutcai zavargások: Hamilton és Vettel, a két akcióhős egyszerre a pitben, hehe, az egy körrel korábban cserélő Webber így visszaelőzte őket, sőt Schumi szintén előttük, megint, vicces. Alguersuari lebontotta a Toro Rosso orrát, törmelék a pályán, SC másodszor. Többen már negyedszerre járnak kint, nem unatkoznak a szerelők (sem). Aha, az első négy: Button, Rosberg, Kubica és Petrov (!) csak egyszer volt cserén. Alonso közben majdnem legyilkolta Massát a bokszbejáratnál, aki aztán sok mp-re ott ragadt mögötte – csúnya volt. Alonso nem viccezik. Hülkenberg (Williams) slickre váltott, sansztalan.

Hamilton hiperagresszív, mint mindig, ismét megelőzte Schumachert. Massa mit művel? Semmit. Lassú. Sutil és Alonso is el Schumi mellett. Ez azért nem eshet olyan jól az élő legendának. Hamilton Petrovot is megeteti, Vettel Schumachert. Féltávnál a helyzet: Button, Rosberg, Kubica, Hamilton, Petrov, Sutil, Alonso, Vettel, Schumacher, Barrichello, Massa, Webber, Alguersuari, Kovalainen, Hülkenberg, plusz a resztli. 17-en maradtak versenyben, Trulli (Lotus) kiállt.

A 29. körben Hamilton már a harmadik, Alonso pedig Sutilt előzi, Vettel is, nincs megállás, Massa honfitársát, Barrichellót hagyja le. Hamilton gyors, érkezik Rosbergre. 33. kör: Petrov eddig parádézott, most megpördult, kicsúszott, visszaesett Sutil mögé. 36. kör: Hamilton előz, Rosberg vissza, csúcs. Webber a bokszban, Schumacher is, de ismét esni fog… Mindenki bent, új intermédiák, Hamilton túl Rosbergen.

Hajrá

Button puha stílusa kifizetődni látszik, okosan megy, előnye 3,5 mp Hamilton előtt. Hamiltont vajon megbüntetik majd? A malajziai manővere, cikázása miatt is támadták, támadják, amikor is ugye Petrovot tartotta maga mögött – szabálytalanul, veszélyesen. 42 kör után Button, Hamilton, Rosberg, Alonso, Kubica, Vettel, Webber, Schumacher, Alguersuari, Petrov az első tíz sorrendje. Massa, a pontversenyben – eddig – éllovas nincs a pontszerzők között.

46-47. kör: Petrov, Massa, Sutil, Barrichello is leelőzte Alguersuarit, elfáradhatott a TR-technika. Alonso jön föl Rosbergre, Button előnye 5 mp. Hamilton bal első kereke elfogyott, Button köszöni (mondjuk neki is), Rosberg utolérheti. De nem fogja. Lenyugodott a mezőny. Hoppá, mégse mindenki. Öt körrel a vége előtt Petrov kifékezte Schumachert, bravó. Petrov Webbert is veri, Massa meg Schumachert. Az eső erősebb, ha lenne még pár kör, jöhetnének az extrém gumiért, de sajna vége, ennyi.

Button lett hát az idei első duplázó, át is vette a vezetést összetettben. Előnye 10 pont. A rendkívül megbízható Rosberg pedig második! Alonso és Hamilton harmadik-negyedik. És a McLaren is élre állt, kielőzte a Ferrarit.

Ami összegzésként ezt az 56 körös Kínai Nagydíjat illeti: előzetesen McLaren-fölényről értekezett mindenki, bejött. Csak – kisebb meglepésre – nem Hamiltonnak, hanem Buttonnak jött össze. Mondjuk Hamilton is, amit művelt… Az idei első McLaren-dupla, gratula. Rosbergnek is, aki sokkal, de sokkal-sokkal jobb Schumachernél. Schumi tizedikként egy ponttal gazdagodott. Nem lesz nyolcszoros világbajnok. Idén bizonyosan nem, szerintem sosem. Nem lehet. Nem úgy fest.

Tapsoljuk meg Alonsót is, aki nem adta fel. Kubicát szintúgy, aki Button és Rosberg társaságában megbízhatósági rekorder. Vettel hatodik helye csalódás, jókora. Petrov hetedik pozíciója annál kellemesebb meglepetés, nem rossz ez a Renault! Webber nyolcadik, a Red Bull hiába űrtempójú az edzésen, blama. Kilencedik Massa, nem az ő versenye volt, oda az összetettbeli elsőség.

A pontzónán túliakról: Barrichello közel volt, végigvívta a futamot, kalap le. A másik Williams volánja mögött Hülkenbergnek (és a Toro Rosso-pilóta) Alguesuarinak ezúttal nem termett babér, mint két hete Malajziában. Sutil és a Force India többre hivatott, Kovalainen dicsőn küzdött a harmatos Lotusszal. Senna és Chandhok helyében lenne valaki? Most már végigmennek, de minek is? Fényévnyire van a HRT az F1-től.

Négy versenyen vagyunk túl, most kis szünet következik, majd három hét múlva az első európai helyszín, Spanyolország, Barcelona jön.

Kínai Nagydíj, végeredmény:

1.    Button (McLaren) 1:46:42.163 ó
2.    Hamilton (McLaren) + 1.530 mp
3.    Rosberg (Mercedes) + 9.484
4.    Alonso (Ferrari) + 11.869
5.    Kubica (Renault) + 22.213
6.    Vettel (Red Bull) + 33.310
7.    Petrov (Renault) + 47.600
8.    Webber (Red Bull) + 52.172
9.    Massa (Ferrari) + 57.796
10.    Schumacher (Mercedes) + 1:01.749 p
11.    Sutil (Force India) + 1:02.874
12.    Barrichello (Williams) + 1:03.665
13.    Alguersuari (Toro Rosso) + 1:11.416
14.    Kovalainen (Lotus) + 1 kör
15.    Hülkenberg (Williams) + 1 kör
16.    Senna (HRT) + 2 kör
17.    Chandhok (HRT) + 4 kör

Kiesett:

18.    Trulli (Lotus) 26 kör
19.    Di Grassi (Virgin) 8
20.    De la Rosa (Sauber) 7
21.    Buemi (Toro Rosso) 0
22.    Kobajasi (Sauber) 0
23.    Liuzzi (Force India) 0
24.    Glock (Virgin) 0

Leggyorsabb kör: Hamilton (McLaren) 1:42.061 a 13. körben



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek