Connect with us

technokrata

Vezér lett a követőből

20100416080512.jpg

Garázs

Vezér lett a követőből

Adrian van Hooydonk
A nagy örökséggel nagy felelősség párosul – a holland ceruzaspíler Chris Bangle nyomdokain és új ösvényeken jár egyszerre.

Chris Bangle

A 17 év után váratlanul leköszönő dizájner (Chris Bangle) kéznyomait keressük ma is a BMW újdonságain. Kétségtelen, hogy aktív tervező időszakában is sokszor emlegették a megosztó formatervezőt, és – miután átadta a stafétabotot holland asszisztensének – még sokáig emlegetni is fogják, hiszen mélyen beleégette kézjegyét a jövőben kifutó modellek papírjaiba.

Christopher Bangle a sport és avantgárd stílusok nagy ötvösmestere, a Bangle-fenék megalkotója, a lángoló oldalfelületek szülőatyja. Az idén bemutatkozó X3 dizájnnyelve rejtve ugyan, de a Bangle-Hooydonk koncepciót viseli. Nem véletlen, hiszen a két formatervező egyidőben kezdett a bajor prémiumgyártónál, és egymás mellett brillíroztak közel két évtizeden át.

Amióta Hooydonk diszponál a BMW formatervezői felett, nem tudható, milyen változások realizálódnak majd a brandet illetően, és ezek a változások (ha lesznek), milyen irányba terelik a márka népszerűségét. Az viszont tudható, hogy egy elszánt és céltudatos dizájnfőnök koordinálja a jelenlegi- és a koncepciós modellpalettát.

Az a bizonyos sokat vitatott fenék a hetesen

A jelenlegi fődizájner Adrian van Hooydonk 1964-ben született a hollandiai Echtben. 1988-ban végzett a Delfti Műszaki Egyetem ipari tervezői szakán, az ezt követő években pedig Hollandiában és Svájcban dolgozott formatervezőként. A BMW-hez 1992-ben került (Bangle-lel együtt), és azóta is a BMW-csoportot erősíti. 2000 és 2001 között a cégcsoport amerikai vállalatánál dolgozott Bangle jobbkezeként, 2004-ig a kaliforniai formatervező műhely (BMW Group DesignworksUSA) elnöke volt. Visszatért Münchenbe, ahol előbb a BMW Cars, majd 2009 februárjától a teljes BMW Group (Mini, Rolls Royce) tervezési igazgatója.

Mottója: „Merj nagyot álmodni, és ne félj azt kimondani, de ha elismerésre vágysz, csak úgy kaphatod meg, ha álmaidat meg  is valósítod.”

Adrian Van Hooydonk

Emotional design

Négyszázötven dizájner dolgozik az irányítása alatt, akik mind azon fáradoznak, hogy a BMW-k formája megfeleljen az „emotional” irányelvnek. Egy korábbi interjúban maga Van Hooydonk így nyilatkozott erről: “A divattól kezdve a belső tereken át a zenéig az emberek olyan termékekkel szeretik körülvenni magukat, amelyek hozzájuk illenek, nem pedig olyanokkal, amiket mások erőltetnek rájuk. Mindenki a saját személyiségét akarja kifejezni. Úgy kell kiszélesítenünk a palettánkat, hogy az megfeleljen ennek az individualizmusnak. (…) Látom, hogy a többi márka is megtapasztalja azt, amit mi úgy hívunk: ’vigyünk több érzelmet a dizájnba’, és miért van ez? Mert már ők is látják, hogy az összes minket ért kritika ellenére működőképes az elvünk. Több autót adunk el, mint mások. (…) Mi, a BMW-nél meg vagyunk arról győződve, hogy a dizájn a márka lelke. Az érzelmi dizájn adja el az autókat, és ahhoz, hogy érzelmeket váltsunk ki, állást kell foglalnunk. Ha mindenkinek megpróbálsz megfelelni, el fogsz bukni.” Mindez egy nagyon elkötelezett, kissé elvakult brand-tudatot tükröz, de talán okkal.

Az új 5-ös. Hooydonk jelenleg erre a legbüszkébb

Német precizitás – holland kifinomultság?

Népes tervezőcsapata az utóbbi három évben turbósebességre kapcsolt, hiszen a következő években egyik új modellt a másik után fogják piacra dobni. Nincs még egy olyan gyártó, ahol a jármű arányainak, vagyis a hosszúság-szélesség-magasság viszonyának annyi figyelmet szentelnének, mint a BMW-nél. Ezután jön a kaszni felületének megtervezése, majd a részleteké, mint fényszórók, hűtőrács, stb. A sorrend minden autó tervezésekor ugyanaz: arányok, felület, részletek.

Van Hooydonk kifinomult munkamódszere romba dönti a hollandokról alkotott sztereotípiáinkat. Ahhoz, hogy a már említett egyediség és felismerhetőség működjön, általában minden BMW-modellnek megálmodják a jellemző karakterét. A tervezők ennek érdekében hosszú órákig képesek az autó körül járkálni azt vitatva, hogy minden részlet harmonikusan illeszkedik-e egymáshoz. Miután megtalálták az ideális formát, lehet, hogy egy év is eltelik, míg minden részlet a helyére kerül, ami néhány esetben csak egy-két milliméternyi eltérést jelent. Ha már Van Hooydonk nemzetiségére utaltunk, érdemes néhány szót ejteni a tervező csapatáról is. A BMW és egyben Van Hooydonk ars poeticája szerint is minél több nemzetiségű ember dolgozik együtt, annál kreatívabb munka valósulhat meg.

Alkot a Van Hooydonk csapat

Hooydonk és az autók

Kézjegyét először az 1997-es Mini MCV30 hordozta, mint a reformáció előhírnöke. A következő a 2001-ben bemutatkozott 7-es sorozat volt, majd a 2002-es Z4-es. Portfóliójának egyik legkedvesebb darabja a 2003-ban debütált 6-os sorozat koncepciómodellje, a Z9 Gran Turismo, aminek szárnyas ajtajai a ’99-es frankfurti kiállításon az érdeklődés középpontjában voltak. Mint formatervezőt, a retrótanulmány M1 Hommage annyira megindítja, hogy ha tehetné, az ágya mellé állítaná, de a GINA alakváltó formatanulmánya is hasonló érzéseket ébreszt benne. Meg kell hagyni, érthető az erős, emocionális kötődés!

Legutóbbi különlegessége, amiben Bangle kollégával még együtt dolgoztak: a 2007-es BMW CS Concept. Meglepő hasonlóság fedezhető fel a Mercedes F800 Style és e között nem véletlenül, ugyanis Karim Habib (a müncheni tervezőbázis egyik dizájnere) átpártolt a konkurenciához a BMW-től. Ennek köszönhetően a hasonlóság nem Bangle és Hooydonk másolómalőrjének tudható be, hanem a júdáskodó Habib felelőtlen tollvonásainak.

Mivel Mr. Hooydonk elkötelezett híve a brand ikonjainak (vese alakú beömlők, Hofmeister-hajlat), ezért garázsában egy mattfekete M3-as és egy klasszikus R69S-es motor áll. Érdekes, hogy más márkák elismerésre méltó dizájnmunkáit illetően a Renault-t említette preferencia-listájának első helyén. Lehet, hogy ott lapul valahol a garázsában egy rönócsoda, amit nyilvánosan nem vállal, vagy csak a honfitársa (Laurens van den Acker – a Renault vezető formatervezője) munkájára és származására büszke?!

Hooydonk itt már a BMW fődizájnereként pózol

A jövő BMW-je szép és zöld

Van Hooydonk szerint még kompaktabb autókat tudnak tervezni, ha a „Drive by Wire” már minden autóban benne lesz. Ez egy olyan technológia, aminek révén lehetővé válik, hogy a működtető eszközök ne mechanikus, hanem elektronikus úton kezeljék a berendezéseket (kormány, fék, stb.). Ezáltal sokkal több teret nyerhetnek a tervezők, és még jobban szabadjára engedhetik a fantáziájukat. Mindez nagyjából a következő tíz év zenéje. Azonban van ennél egy közelebbinek látszó terve is: a ma divatos hibridautóknak egy tervező szempontjából az a hátránya, hogy a kétféle hajtás túl nagy helyet igényel. Van Hooydonk nem titkolt vágya, hogy az elektromos hajtáslánc térnyerésével újraírja az autótervezés fogalmát. Annyira valós ez az elképzelés, hogy tavaly Frankfurtban bemutatták a Vision

Az Efficient Dynamics formai  koncepciója

EfficientDynamics nevű tanulmányautót, amely egy alacsony és széles verda, mégis elfér benne négy ember plusz egy dízel-elektromos hajtáslánc. Mindez azért lehetséges, mert egy apró erőforrást helyeztek a két elektromotor mellé. A három aggregát együtt egy M3-as teljesítményét is eléri, csak éppen jóval kisebb helyigénnyel.

Van Hooydonk kreatív és hiperaktív agyában valószínűleg már megvan a következő évtized teljes modellpalettája, de a lényeget ő maga egyszerűen foglalja össze: „Az autózás változni fog, igen, egyre több hibrid és elektromos járművel fogunk találkozni, de ez mind nem ok arra, hogy az autók elveszítsék vonzerejüket. Igenis lehetséges egyszerre vonzó és környezetbarát autókat készíteni.”

Forrás: bmwblog.com, topgear.com



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek