Connect with us

technokrata

Egyedül a pályán

20100415075620.jpg

Garázs

Egyedül a pályán

Pannónia Bol d’or
Stílszerűen a feltámadás ünnepét követő napon mutatták be a limitált szériás emlékmotort.

A négyszázas café racer jelen pillanatban egy gyártási engedélyre váró prototípus. A blokkot (DRZ 400E) és az olasz futóművet kivéve a tervezés és gyártás száz százalékban magyar. Az újkori Pannónia megtestesítője azon törekvéseknek, amelyekben az egyediség, a hagyománykövetés, a modern stílus és a magas műszaki tartalom átütő módon került megvalósításra. Ezt megerősíti az, hogy a kategóriában vetélytárs nélküli motorból már a bemutatás napján is elkelt volna 15 darab.

Mázló Imre, a Magyar Motorkerékpár Kft. ügyvezető igazgatója szerint a formai terveket az 1956-os Monthléry-i 24 órás futamgyőztes modell ihlette. Ennek ellenére nem a megszokott T és P típusjelzést kapta az újszülött kétkerekű, hiszen nem ezen szériák folytatása volt a cél. Az 56-os „arany sisak” győztesei – Kurucz György és Reisz János – jelen voltak a veszprémi leleplező ünnepélyen, hiszen az alkotók egyfajta főhajtása ez a motor a Csepeli Motorkerékpárgyár mérnökei, dolgozói és a márka hívei előtt. Persze Talma is tiszteletét tette a rendezvényen, de jelenlétének nem csak PR-okai voltak, ugyanis Stefano Favaro és a Moto2-es csapat (Moro Racing) fejlesztési segédleteik miatt erősen érdekeltek a premier sikerében.

A motor tervezője, Siklósi Tamás

Budapesti születésű, 32 éves, megszállott motoros. Műszaki szakközépiskolai tanulmányai után gépésztechnikumot végzett, de mivel rajzkészsége és művészi hajlama csak a formatervezésben volt összekapcsolható a műszaki érdeklődéssel, ezért a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemre felvételizett (ez a volt Iparművészeti Egyetem). Az 1200 jelentkezőből mindössze százan kezdhették meg tanulmányaikat a felvételi után. Ezt követően minden erejét arra összpontosította, hogy egyike lehessen annak a hat embernek, akik járműveket tervezhetnek tanulmányaikat követően. Egyetemi évei alatt többször is elismerést nyert tanulmányaival. Kétéltű luxusautó-koncepciójával díjat kapott a Frankfurti Autókiállításon 2007-ben, de tervei között szerepelt S-osztályos Mercedes- és egy 2004-es Audi-dizájn is, amit szintén díjjal jutalmaztak. 2008-ban a Szalay Dakar Team versenyautójának fejlesztésében is jelentős szerepe volt – a kocsit remélhetőleg a következő Dakaron láthatjuk. A Pannónia Bol d’or, bármennyire hihetetlen, a végzős hallgató jelenlegi diplomamunkája.

A Mázló Imre által már tíz esztendeje megkezdett Pannónia tervezési munkálataiba az elmúlt egy év folyamán kapcsolódott be. Referenciáit nem hazudtolta meg, hiszen kitartó munkájának köszönhetően majdhogynem rekordidő alatt készült el a prototípus. Jelenlegi motorja egy CBR 600-as pályagép, álmaiban pedig egy Bimota TESI 2d, vagy egy MV Augusta F4 nyergében szaggatja az aszfaltot. Veterán kedvence egy 1908-as Indian Twin Racer. Így már érthető is a Bol d’or sziluettjének eredete.

Az acélcsővázba a már ismert DRZ 400-as tuningolt blokkja került. Teljesítménye 49 lóerő, maximális nyomatéka 46,3 Nm. A tank és a hátsóidom alumíniumból készült, amivel igen versenyképes lett a gép (kb. 100 kg-os súlyának is köszönhetően) Ráadásul teljesen kézi munkával készült, tovább fokozva az exkluzivitást. A futóművet Siklósi Tamás és Mázló Imre elképzelései alapján Franco Moro és csapata fejlesztette ki. A motor egy nagyon jól kezelhető, igen sportos karaktert kapott, amivel a versenypályán is megállja a helyét.

A nagy gyártók költséghatékony fejlesztési mintáját követve olyan univerzális műszaki alapot terveztek, amelyre két-három különböző típusú motort is építhetnek majd a jövőben. A jelenlegi tervek szerint belátható időn belül hat-nyolc típussal szeretnének jelen lenni a hazai piacon, a legkisebb kategóriától a legnagyobbig. Az összeszerelés Várpalotán lesz, mivel a város önkormányzata 15 millió forinttal 10 százalékos tulajdonrészt szerzett az újraélesztési bizniszben. Munkahelyteremtő vonzata is jelentős a vállalkozásnak, hiszen a 2011-re tervezett 55 darab Bol d’or elkészítéséhez legalább egy 15 fős manufaktúra elindítása szükséges.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek