Connect with us

technokrata

20100411143733.jpg

Garázs

Cseréljünk?

Nyári gumiteszt és tanácsok
A tavasz és az ősz a gumicsere időszaka. Vajon tényleg kell a téli és a nyári? Érvek, ellenérvek, tippek és ötletek.

Véget nem érő vitatéma az autós társadalomban, hogy kell-e állandóan cserélgetni a gumikat? Az állandóan arra utal, hogy november környékén mehet fel a téli, áprilisban meg vissza a nyári. Aki régóta rója a kilométereket, még emlékszik, hogy 15-20 évvel ezelőtt szó sem volt csereberéről, egyfajta gumi volt és slussz. Erre az időszakra előszeretettel hivatkoznak a „csereellenesek”, mondván: ha akkor kibírtuk egyfélével, most vajon minek kell a kétféle? Sanda marketing trükköt, gumigyártós lobbit sejtenek a háttérben.

Rengeteget fejlődött a tudomány, az autók karosszériája, a motorok, s a gumiabroncsok is. A mai nyári gumik alapanyagába egészen más adalékokat öntenek a gyárban, mint húsz évvel ezelőtt, s megjelent egy csomó új komponens is. A gyorsabb autók tartós, minden körülmények között optimálisan tapadó, jó hő tűrő képességű gumikat kívánnak. A téli gumikra éppen amiatt van szükség, mert a nyáriakból hiányoznak (vagy kisebb mennyiségben vannak jelen) azok a komponensek, amelyek a hidegben jó tapadáshoz segítenek. És nem azért spórolták ki belőlük, hogy az autótulajdonost szívassák, és gumivásárlásra kényszerítsék, hanem azért, mert egy gumiba ma már nem lehet belesűríteni valamennyi, a mosatni modern, erős, extrém menettulajdonságokra képes autók és a felgyorsult közlekedés kívánalmainak megfelelő összetevőt. Azt sem szabad elfelejteni, hogy a futófelület mintázata is más, mivel a latyak, a jég és a hó nem ugyanolyan profilt kíván, mint a tiszta és száraz, vagy éppen nyári záportól nedves országút. Opcionális lehetőség a négyévszakos típus: igyekeznek a téli és a nyári használat követelményinek megfelelő anyagot és profilt szerkeszteni, ezáltal kompromisszumot is kötnek.

 

És most, hogy elmondtam, miért jó a nyári és a téli, jöhet a svédcsavar! Azaz az ellenérvek a csereberére. Ha nem utazunk évente sok ezer kilométert, s nem ólomlábbal tapossuk a gázpedált, nyugodtan hagyhatjuk egész évre a téli mintázatot. Miért éppen ezt? Mert a téli időjárás viszontagságait mindenképpen jobb felkészülten várni, nyáron viszont legfeljebb a nagyobb mértékű kopás lesz a kellemetlenség. Illetve még egy: nedves felületen a téli gumi bizonyítottan rosszabbul viselkedik (kanyartulajdonságok, fékút), ezt érdemes számításba venni.

Ha maradunk a cserénél, már most mehetünk a gumishoz, hiszen tartósan +7 fok felett van a hőmérséklet, eljött a nyári gumik ideje. Akkor se hagyjuk ki a szervizt, ha felnire szerelt a „cseresor”, nem árt ellenőrizni a kerekek kiegyensúlyozottságát, s a gumik állapotát sem. Laikus észre sem veszi, hogy meggyengült az oldalfal, az acélövek szakadozottak, netán a felület féloldalasan kopott. Néhány éve új szolgáltatás jelent meg a műhelyeknél: vállalják, hogy a lecserélt abroncsokat tárolják. Fél éves periódusra átlagosan 4-8 ezer forintot kérnek a szolgáltatásért. Maga a gumicsere – ha felnire szereléssel egybekötött munkáról van szó – 4-6 ezer forint négy kerékre.

Az ADAC megmondja

 

Most sem hagyott minket gumiteszt nélkül a legnagyobb német autóklub, az ADAC. Ahogy minden idény előtt, most is tesztre fogott egy sereg új és kevésbé új fejlesztésű nyári abroncsot, hogy megmondhassa: melyik a tuti. Két népszerű méret volt most soron – a 185/65 R15 és a 225/45 R17 -, a drága márkás termékek mellé beválogattak néhány távol-keleti nevenincs típust. Mondanunk sem kell, utóbbiak csapnivalóan szerepeltek, az ADAC szerint nem szabad velük kísérletezni. A nevesebbek között is volt néhány gyatrán szereplő kakukktojás, a győztes mindkét kategóriában a Pirelli lett. A részletes adatokat és eredményeket táblázatban foglaltuk össze.

 

ADAC nyárigumi-teszt 2010*
185/65 R15 H**

  Német átlagár(ft) Szárazon Vízen Zaj Fogyasztás Élettartam Értékelés
Pirelli Cinturato P6 20 083 2,5 2 3,1 2,9 2,1
Nokian H 19 418 1,8 2,3 3,4 2,6 2,7
Continental Premium Contact 2 22 610 2 2,2 3,1 2,6 2,9
Dunlop SP Sport Fastresponse 21 147 2 2,2 3,4 2,6 3
Uniroyal Rain Expert 19 152 2,3 2,3 3 2,6 2,9
Michelin Energy Saver 25 270 2 2,8 3,1 2,1 0,5
Bridgestone Turanza ER300 21 413 2,1 2,6 3,3 2,8 2,4
ESA – Tecar Spirit 3 18 088 2,9 2,1 2,6 2,5 3,1
Barum Brillantis 2 17 290 2,5 2,8 3,7 2,1 2
Semperit Comfort-Life 19 950 2,7 2,7 3,7 2,1 2,4
Firestone TZ300a 18 886 2,1 2,6 3,2 3 3,1
Yokohama C-Drive 2 18 487 2,1 2,8 3,1 2,5 3
Kumho Solus KH17 16 359 2,6 2,7 2,9 2,3 3,8
Fulda Carat Progresso 17 689 2,3 2,9 3,3 2,6 3,7
Goodyear Dura Grip 19 950 2,2 3,2 3,2 2,5 1,6
Ceat Tornado 15 059 2,7

3,1

3,5 2,6 1,8
Lassa Impetus REVO 17 822 3,1 3,1 3,1 2,1 2,9
Interstate Touring IST-1 M+S 11 438 3 5,3 2,8 2 0,7
Goodride Radial SP06 M+S 12 369 3,7 5,3 3,8 2,4 0,5

* Az egyes kritériumoknál minél kevesebb a pont, annál jobban teljesít az adott gumi
** Értékelés:
kiváló, jó, feltételesen ajánlott, – nem ajánlott

 

ADAC nyárigumi-teszt 2010*
225/45 R17 W és Y**

  Német átlagár(ft) Szárazon Vízen Zaj Fogyasztás Élettartam Értékelés
Pirelli Cinturato P7 32 984 1,8 2,2 2,9 1,9 1,6
Dunlop SP Sport MAXX TT 33 915 1,6 2 3,3 2,6 2,4
Continental Sport Contact 3 37 107 1,4 2,1 3,5 2,3 3
Michelin Pilot Sport PS3 38 304 1,5 2,2 3,7 2,2 2,8
Bridgestone Potenza RE050 A 34 979 1,5 2,4 3,3

2,9

2,7
Goodyear Eagle F1 Asymetric 32 984 1,7 1,9 3,6 3,2 1,9
Vredestein Ultrac Cento 32 053 1,7 2,7 3,2 2,1 2,6
Hankook Ventus S1-evo 31 521 1,7 2,9 3,1 2,4 2,3
Kumho ECSTA LE Sport (KU39) 27 132 1,7 2,4 3,1 2,5 3,5
Uniroyal Rain Sport 2 33 117 1,9 2,5 3,5 2,7 2,9
Firestone Firehawk SZ90 32 851 1,8 2,6 3,6 3,1 2,9
Maloya Futura Sport W 29 659 2,1 2,9 3,9 2,5 3
Nankang Noble Sport HS-20 16 758 2,2 3,8 3,5 3 2,1
Sava Intensa 27 398 3,2 4,3 3,5 1,5 1,1
Goodride Heza 200 M+S 19 285 3,2 4,5 4,1 2,5 1,2
Wanli S – 1063 18 221 2,9 5 3,2 2,2 1,8
Sunny SH3800 M+S 15 827 3,5 4,8 3,8 2,4 1,9

* Az egyes kritériumoknál minél kevesebb a pont, annál jobban teljesít az adott gumi
** Értékelés:
kiváló, jó, feltételesen ajánlott, – nem ajánlott

Tárolás és gondozás

Összeszedtünk pár fontos tanácsot, amit érdemes betartani a gumiabroncsok tárolásánál és felszerelés előtt:

  • Ha felnin van a gumi, elfektethetjük vagy akár a falra is tehetjük (megfelelően kiképzett kampókra)
  • A gumit felni nélkül tároló ketrecben (alul két ponton megtámasztja egy-egy rúd a futófelületet) vagy egymáson fektetve helyezzük el
  • Leszerelés után kenjük be szilikonos gumiápolóval az oldalfalat és a futófelületet is
  • Ne tároljuk hosszú ideig napon, idő előtt elöregedik a rugalmas alapanyag
  • A felszerelést megelőzően állítsuk be a gépkönyvben előírt guminyomást, egyensúlyoztassuk ki a felnit.
  • Leszereléskor jelöljük be, hogy melyik tengelyről és oldalról szedtük le a gumit. Az egyenletes kopás miatt cserélgethetjük a gumikat a tengelyek között, de mindig ugyanolyan forgásiránnyal szereljük vissza a kerekeket
  • 2 mm alatti profilmélységű gumit inkább cseréljünk újra (az előírt minimális érték 1,6 mm)

 

 



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek