Connect with us

technokrata

Tilos a hastánc

20100409071856.jpg

Garázs

Tilos a hastánc

Lépett a szövetség, és illegálisnak minősítette a rendszert, amellyel edzés, illetve verseny között módosítani lehet az F1-gépek felfüggesztését és hasmagasságát.

A Nemzetközi Automobil Szövetség azt követően tisztázta a helyzetet, hogy a Maláj Nagydíjon több csapat is meggyanúsította a Red Bullt, mondván a Horner-brigád biztosan meg nem engedett módszerrel jogosulatlan előnyhöz jut. Az energiaitalosok válaszként önellenőrzést kértek, és a felügyelők minden porcikájában legálisnak találták az RB6-ost. Viszont a parc fermére vonatkozó pont kimondja, hogy az időmérőt követő felfüggesztés-módosítás szabálysértő, szankciója pedig bokszutcai rajt.

Az FIA-t hát arra kérték az irigyek, hogy deklarálja a tiltást. „Az olyan megoldás, amelynek célja és következménye a felfüggesztés megváltoztatása a parc fermé alatt, továbbá a magát kiegyenlítő lengéscsillapító rendszer használata illegális” – idézi az Autosport a szövetségi határozatot. Az elvileg aktív felfüggesztés, a hasmagasság állítása ugye a kvalifikáción üres-, a futamon bezzeg telitankos autó leszorító erejét befolyásolja pozitíve, sűrített gázzal, annak leengedésével… Sebastian Vettel szerint vicces, egyben árulkodó a konkurencia spekulációja. A Red Bull élmenője úgy gondolja, ez semmi másról nem szól, minthogy a riválisok tartanak tőlük, félnek, hiszen jócskán mögöttük kullognak úgy edzés-, mint versenytempó terén.

Newey és Vettel, az irigyeltek

Közben a Ferrari és a Red Bull is dolgozik, de legalábbis gondolkodik a McLaren-féle és az ezzel együtt is rettenet lassú Sauber által szintén használt F-csatorna kialakításán. Ez a légellenállást csökkentő aero-találmány egyenesekben magasabb végsebességet biztosít a pilótafülke elejétől beömlőn és csövön keresztül a hátsó szárnyra vezetett levegő révén. Kell hozzá a versenyző is, aki alkalmasint a térdével (!) zárja a cső fülkébe vezető kimenetét.

„Óriási előnyt jelenthet az áramlásleválás a hátsó szárnyon. Mi is bevetjük a rendszert, amint tökéletesen működőképes lesz” – mondta Stefano Domenicali Ferrari-főnök. „A McLaren erre a rendszerre építette az autóját, a szabályok pedig tiltják a kaszni módosítását. Nekünk a meglévő struktúrába kell integrálnunk az újdonságot” – utalt a homologizációs előírás okozta nehézségekre Adrian Newey. A McLaren volt, a Red Bull aktuális technikai igazgatója ráadásul gondterhelt az F-csatorna biztonsági vonatkozása miatt: „Veszélyes lehet, hiszen a pilóta egy mozdulattal belenyúl a terhelési viszonyokba. Még nem tudjuk, mikor és hogyan alkalmazzuk.”

A soros Kínai Nagydíjon (április 18.) valamire még biztosan ki lesznek akadva azok, akiknek nincsen. Ez a valami pedig a fülke helyett az oldaldobozra szerelt, ugyancsak aero-előnnyel kecsegtető, ám balesetveszélyes visszapillantó, de egy másik FIA-határozat alapján a szezon ötödik versenyén, Spanyolországban már a trükkös tükör sem lesz megengedett.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek