Connect with us

technokrata

A büntetés ára

Garázs

A büntetés ára

…ugyanúgy büntetik a százezres autócskában szabálytalankodó kisnyugdíjast, mint a luxusgépével királykodó nagyvállalkozót? Ön hogy fogadna egy 300 ezres bírságot?

Az állam egyik remek bevételi forrása a mindenféle bírság, igyekszik is rendesen. Elég egy traffipax egy jó zsíros útkereszteződésbe, ahol „véletlenül” kinn felejtették a 30-as táblát az útfelújítás után, és mehet a kaszálás. A maximális bírság 300 ezer Ft, ami azért megviselné a költségvetésemet jelen pillanatban. És az Önét?

Merthogy szerintem ez igazságtalan. Persze nagypapám a négyütemű Trabival nem fog 250-et menni az M7-esen, de 30-as táblánál 70-nel éppen levehetik, és már megy is a csekk, hajszálpontosan kéthavi nyugdíj összegéről. Az új S 600 sofőrjének meg mennyi a 300 ezer? Ennyit költött a tegnapi buliban Siófokon… Nem fog örülni, de nem hiszem, hogy megrázza a dolog.

Lehetne például jövedelem-alapon büntetni, a maximális büntetés mondjuk a havi apanázs 50 százaléka. De várjunk csak, hát éppen azért tart ott az ország, ahol, mert a 3 millió munkavállaló közel fele (!) minimálbérre van bejelentve, nem jó hát az ötlet.

Amit én a megfelelő miniszteri posztban bevezetnék, az a következő: a büntetés mértéke az autó értékének függvénye legyen, annak maximum 10 százaléka. Vagyis egy átlagos, 3 milliós kocsi után megmaradna a 300 ezres bírságplafon, egy százezret érő ladás viszont csak tízezret fizetne, ami neki valószínűleg ugyanolyan megterhelő. Az új 7-es BMW-s meg igenis fizethessen 2,5 milliót, ha extrém módon szabályt szeg.

Ez szerintem visszatartó erő lenne, és igazságos súlyozás. Persze egy szűk réteg nagyon rosszul járna: mi, autós újságírók. Nem vagyunk gazdagok, időnként mégis drága autókban ülünk egy-egy hétig, de én egy igazi mártír vagyok, így is bevállalnám.

Galambos Zoltán
az automobil.hu szerkesztője



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek