Connect with us

technokrata

Miért tűnt el az oroszlán nyelve?

20100223081103.jpg

Garázs

Miért tűnt el az oroszlán nyelve?

A 200 éves Peugeot jelvényének története
Éppen 200 éve annak, hogy a Peugeot-fivérek Kelet-Franciaországban vasöntödévé alakítva öreg családi malmukat az iparosodás útjára léptek.

A Peugeot-Frérez persze nem egyből autógyártással kezdte: eleinte fűrészeket, különböző kéziszerszámokat, rugókat, háztartási kisgépeket gyártott. A vállalkozás hamar híres lett kiváló minőségű termékeiről, többek között az 1842-ben megjelentetett kávéőrlő gépeikről, melyekből ma is fellelhető egy-két működőképes példány.

1882-ben a vállalkozás új irányvonalat képviseltetve megépíti a Grand-Bi névre keresztelt óriáskerekűt, az első Peugeot-kerékpárt, megteremtve ezzel a cég új profilját, a járműgyártást. Nem kellett soká várni az első Peugeot automobilra sem, az 1889-es párizsi világkiállításon debütált, Serpollet-Peugeot névre keresztelt gőzgéppel hajtott triciklivel a Peugeot a dinamikusan fejlődő autóipar meghatározó részévé vált. Alig egy esztendővel később az innovációra nyitott Armand Peugeot legyártotta a cég első benzinmotoros automobilját, az immár négykerekű Type 2-est. A századfordulóra a cég több új autógyárat is nyitott és megannyi járműtípust sorakoztatott fel az összecsukható katonai biciklitől kezdve az első Peugeot haszonjárművekig. Ezzel kezdetét veszi egy lendületesen fejlődő értékteremtő folyamat, mely magával hozta mindazt, amit ma a Peugeot márkanév alatt ismerünk.

Ident

Az egységes Peugeot ident igénye már 1847-ben felötlött a cég vezetőiben, ennek eredményét, az oroszlános emblémát először 1850-ben láthatta a nagyvilág, mely akkoriban a fűrészlapokat, kéziszerszámokat, valamint a bors- és kávédarálókat fémjelezte. Az oroszlán 1858-tól már hivatalosan bejegyzett emblémaként fémjelzi a Peugeot termékeit.

Julien Blazer ötvösmester az általa cégérnek választott állatok királyát a Peugeot kiváló minőségű fűrészlapjaival állította párhuzamba:
•    a fűrész fogai olyan kemények, mint az oroszlán fogai,
•    az acél penge épp oly rugalmas, akár az oroszlán gerince,
•    fogai oly gyorsan vágnak, ahogyan az oroszlán szaggatja szét zsákmányát.

Az első oroszlános logó megjelenésében persze nagyban különbözött a mostanitól.

Mai szemmel túldíszítettnek hat a nyílvesszőn méltóságteljesen lépdelő, farkából S-betűt formázó nagymacska, mely másfél évszázados történelmében jelentős formai- és tartalmi  változásokon ment keresztül.

Az embléma használata nem volt egyetemes a cég történetén belül: először a fűrészlapokat és a kéziszerszámokat díszítette, később megjelent a kávé- és borsdarálókon is.

A szerszámokon a felhasznált acél minősége szerint más-más logó és felirat jelent meg, jellemzően az elsőrangú, öntött acél termékeikre a nyíllal ábrázolt oroszlán került.

A kovácsoltacél szerszámokra kettős oroszlán vagy kettős félhold emblémát illesztettek. Harmadrészt, a részben gyengébb minőségű, részben elsőrangú acélból készült szerszámokon – melyek javarészt nyeles szerszámok voltak -, két márkajelzéssel volt fellelhető, egy oroszlán és egy csillag alakú embléma.

A szerszámokat és a háztartási eszközöket címerpajzsba helyezett nyílon masírozó oroszlánnal, a kávédarálókat pedig ovális plakettel látták el. A kerékpárok és a motorkerékpárok eleinte nyílvesszőn sétáló Oroszlánt kaptak, küllős kerék-háttérrel, majd a húszas években jött a jobbra néző, harcias Oroszlán, végül ugyanez, de egyenesen álló betűkkel 1960-ban.

A Peugeot autók megjelenésével aztán továbbra is a nyíllal ábrázolt oroszlán figurája fémjelezte a márkát, mely további változtatásokon esett át az évtizedek alatt.

A címeres, szembefordulótól, a címeres oldalt ábrázolt oroszlántól, az extrém vagy éppen agresszív pozitúrán át egészen addig, míg a szimbólum – a reklámok hatására – redukálódott a fej és sörény megjelenítésére.

Az embléma története során megemlíthető még olyan változat is, melynél elővillantak a szemfogak, és vörösre festették szájüregét, de biztonsági okok miatt, a kiálló motívumok alkalmazását betiltották 1959-ben. 1968-ban már a leegyszerűsített körvonalú, aranyozott fémoroszlán uralta a márkát, ami a ‘80-as években a krómozott, rozsdamentes acélból készült változatra cserélődött. 1996-ban született meg a krómkeretes, teli oroszlán figurája, függőleges barázdával a közepén.

A múlt század 20-as éveinek elején néhány exkluzív oroszlánszobor-figura is felkerülhet a Peugeot motorháztetőkre, neves szobrászművészek, elsősorban Marx és Baudichon jóvoltából. Részben közlekedésbiztonsági okokból – gyalogosgázolások miatt – elhagyták a kiálló oroszlánszobrokat.

1976-ban a Peugeot egyesül a Citroen-nel és a Chrysler-rel a PSA konszernen belül. A csatlakozás következményeként a Peugeot erősíteni kívánja identitását, ebből születik meg egy letisztultabb.

A ma legfrissebb használatban lévő logó 1996-ban született, a márka formatervezői ismét újítottak, ekkor született meg a krómkeretes, kitöltött fémhatású, közepén függőleges barázdával. 2002-ben a tervezők egy oroszlán mögé vetülő árnyékkal tették teljesebbé az emblémát, mely a mai napig kíséri a Peugeot modelljeit.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek