Connect with us

technokrata

Minek nevezzelek?

20100218124608.jpg

Garázs

Minek nevezzelek?

Ha első akarsz lenni valamiben a piacon, állits fel egy új kategóriát! Lépéselőnyét a BMW nemcsak a marketing egyik vastörvényének alkalmazásával szerezte meg, ugyanis az új X1 esetében többről van szó.

Egy újabb szürke eminenciással hozott nehéz helyzetbe sokakat az X1-es. Elsősorban a konkurenciát, persze őket szándékosan. Másodsorban viszont az újságírókat, érdeklődőket, fun-club tagokat, és nem utolsó sorban a potenciális BMW vásárlókat is. A lipcsei gyárból kigördülő X1 műfaji meghatározását nem könnyítik meg a kategória megnevezéssel. Az SAV (Sports Activity Vehicle) – nálunk, Magyarországon – megmarad a mindennapi szóhasználatban szabadidő-autónak, pedig nem az!

Az X5-ös 1999-es megjelenését követően is nehéz helyzetben voltunk, mivel nekünk az autót látva – jellegéből adódóan – egyértelműen a terepjáró jutott az eszünkbe. Ezzel szemben a kategória gyári megnevezése – a fentihez hasonlóan – SAV lett.
Az SUV (Sport and Utility Vehicle) magyarosítása is sokak számára gondot okozott, mivel – nyelvünk egyszerűségének köszönhetően – szabadidő-terepjárónak, vagy hobby-terepjárónak fordítottuk az említett terminus-technikust. A pontosabb fordításból eredő sport- és haszongépjármű (esetleg sportcélú haszongépjármű) elnevezés azonban bonyolult és nem illik az autóhoz.

Méreteiben a 3-as BMW-hez hasonlítható – ugyanis annak padlólemezére épült –, felhasználhatóságát és tudását illetően pedig az X3-hoz. Ennek okán jutottam arra a következtetésre, hogy talán házon belüli konkurenciát jelenthet majd kis kedvencünk! Szemből ádáz külsejű és agilis, oldalról viszont már inkább „csak” egy kompakt autó szelíd vonalait hordozza. A far irányába emelkedő övvonalának köszönhetően klasszikus bakancs formájúra sikerült. Az azonos tengelytáv ellenére a 3-as Touring csomagtere 40 literrel nagyobb, viszont külső-befoglaló méreteiben kicsi az eltérés az X3-hoz képest. Összegezve tehát elmondható, hogy a 3-ashoz képest nagyobb az utastér, nagyobb a hasmagasság (13 cm-rel), viszont kisebb a csomagtartó. Az X3-ashoz képest pedig alacsonyabb a hasmagasság, kisebb a csomagtér (bár az üléstámlák állásának variációival kellőképpen bővíthető) és jobb a beltéri anyagminőség. A térkínálat elöl bőséges, hátul a nekem beállított ülés mögött már szűkös volt a hely (testmagasságom 188 cm).

Típusjele is megtévesztő! Az xDrive 23d jelzést meglátva az oldalán elbizonytalanodtam, hogy vajon kétliteres-e az aggregátja, vagy 2.3-as. Persze hogy kétliteres – mondtam magamban, miután megnéztem a forgalmiját – csak tájékozatlan voltam.

Annak ellenére, hogy a törésteszt eredménye nem befolyásolja nagymértékben a vásárlási kedvet, mégis említésre méltónak tartom az autó alábbi teszteredményét, ugyanis az ötcsillagos teszteredmény érdekes részleteket rejt.

Az EuroNCAP vizsgálata leleplezte a bajor szabadidő autó erős és gyenge pontjait. Oldalütközésre maximális pontszámot kapott. Felnőtt utasainak védelmét 87%-ra értékelték, ugyanis a vezető mellkasa és lába, valamint az utas lába könnyebb sérüléseket szenvedhet frontális ütközésnél. Szintén kimagasló a 18 és 36 hónapos gyermeket utánzó bábuk 86%-os védettségi szintje. Az ostorcsapás vizsgálata meglepő módon közepes eredményt hozott, de a gyalogosvédelem szempontjából ütközésbarátnak bizonyult. Az X1-es majdani frissített verziója valószínűleg a motorháztető pereme által okozott sérüléseket célozza meg kiküszöbölni, ugyanis a kifutó verzió marmagassága és peremkialakítása e tekintetben hagyott némi kívánnivalót maga után.



Szólj hozzá!

További Garázs

Technokrata a Face-en

Tesztek