Connect with us

technokrata

A JabJab és az Intren úgy gondolja, hogy a Google-nél a “Szerintem” kora végleg lejárt: megismerkedtünk az adatalapú döntéshozással

For the past year, select Google advertisers have had access to a potent new tool to track whether the ads they ran online led to a sale at a physical store in the U.S. That insight came thanks in part to a stockpile of Mastercard transactions that Google paid for. (Bloomberg photo by David Paul Morris)

Esemény

A JabJab és az Intren úgy gondolja, hogy a Google-nél a “Szerintem” kora végleg lejárt: megismerkedtünk az adatalapú döntéshozással

A JabJab és az Intren úgy gondolja, hogy a Google-nél a “Szerintem” kora végleg lejárt: megismerkedtünk az adatalapú döntéshozással

Kötetlen kerekasztal beszélgetésen jártunk a Google Ground háza táján

Tegnap tartotta közös éves szakmai napját a Google két kiemelt magyarországi partnere. Az esemény legfőbb mottója nem más volt, mint hogy a “Szerintem kora lejárt”, hiszen manapság már nem támaszkodhatunk kizárólag egy állítólagos szakértő véleményére, amikor több százezres adatbázisokat elemezhetünk a megfelelő célcsoport lokalizálása érdekében.

20180913_091507

A beszélgetés során két magyar marketing céggel is megismerkedhettünk, egyikük a JabJab, melyet Geiger Tamás képviselt, valamint az Intren, ahonnan Gandera Balázs és Tóth Nóra jöttek el egy kicsit felfrissíteni tudásunkat az adatszerzés alapú célzott reklámozásról. Mindketten Google specialista cégként kezdték pályafutásukat, hirdetéseket és kampányokat kezeltek leginkább kisebb vállalkozásoknak.

A feljebb említett két cég gyakorlatilag a Google helyi supportja, hiszen egy ilyen méretű világcég nem képes felmérni a helyi igényeket és valószínűleg nem is tudnák, úgyhogy az ilyen közvetlen és területi ügyeket rájuk bízzák.

Pontosan abban a korban élünk, amikor ezek a bizonyos célzott reklámok kialakulnak, azaz még ilyen jellegű reklámozásra ezelőtt nem volt precedens, ezért sem túl egyszerű ez az egész téma, hiszen mióta a GDPR ekkora nyilvánosságot kapott az utóbbi 1-2 évben, az emberek elkezdték félteni adataikat és személyes szférájukat. Ha megnézzük az oldalunkat, vagy a miénkhez hasonszőrű tech-site-okat, szinte biztosra mondhatjuk, hogy a cikkek legalább fele valamilyen adatvédelmi dologról szól. Amellett, hogy egy bizonyos korosztályt (általában a 35+-osok) rendkívül bosszant, hogy az arcába van tolva minden tartalom és minden cég tud róla, gyakorlatilag mindent (legalábbis így érzik), addig párhuzamosan a fiatalabb 15-25 éves korig tartó korcsoportnál gyakorlatilag teljesen alap elvárás, hogy szépen minden szolgáltató legyen tisztában az ő igényeivel. Egyébként a jelenlegi világcégek ezt simán ki tudnák használni, csak egyelőre még nem merik, mert félnek az ellenszenves reakcióktól.

Gandera Balázs remek példát hozott fel a fiatalok igényeivel kapcsolatban:

“Ha a jelenlegi fiatal generáció felnő, akkor teljesen természetesnek fogják venni, hogy ha mondjuk Párizsba ellátogatnak egy hotelba, az útlevelük alapján egyből tudják, hogy milyen szobát szokott foglalni, illetve melyik típusú masszázst szereti.”

Amit viszont szinte biztos, hogy nagyon kevesen tudnak, hogy a Google-nél megtalálható egy olyan oldal, ami ránk vonatkozik, a mi keresési előzményeinkkel, érdeklődési köreinkkel, minden, amit online csináltunk valaha. Ezen a bizonyos oldalon akár le is tilthatjuk azokat, amiket nem szeretnénk, hogy használjanak rólunk bármilyen hirdetési felülettel kapcsolatban.

Az ilyen mértékű adatgyűjtés egyébként nem a mi bosszantásunkat szolgálja, hanem pontosan az ellenkezőjét, hiszen ez az egész egy win-win szituáció, mind a termék árusítójától (vagy szolgáltatótól), mind a mi részünkről (egyszerű vásárló). Például egy horgászbolt nyilvánvalóan nem szeretne azért fizetni, hogy a legújabb légykukacokat a Nők Lapja olvasóközönsége kapja folyamatosan arcba a Facebook hírfolyamban, illetve aki a legtöbb időt a sportfogadásokkal tölti, szinte biztosan nem szeretne intim kelyheket nézegetni 2 meccs között, így a felhasználó és “meg van kímélve” a számára totálisan érdektelen reklámoktól, illetve a szolgáltató vagy árus is, hiszen nem vész kárba a pénze. Ezek a kampányok, mint azt hallhattuk a beszélgetés során, nagyon hamar pozicionálódnak, így ha esetleg van egy hibás elem, vagy nem tökéletes a célközönség, nem kell megvárni, amíg 1,2 millió forint elmegy rá feleslegesen.

Az ilyen cégeknek, mint a JabJab és az Intren fő profilja, hogy folyamatosan változnak, adaptálódnak. Más területeken más cégeknek hatalmas pofára esés, ha azt kell mondják, hogy: “Oké, 2 éve azt mondtuk csak a Facebook hirdetés, most pedig ezt engedjük el és csak Instagram”. Ezzel ellentétben itt folyamatos alkalmazkodásra és innovációkra van szükség, hiszen tradíció hiányában nem tudnak semmire sem támaszkodni, a legtöbb ilyen jellegű dologra még nem volt példa, úgyhogy részünkről is érdemes toleránsan kezelni.

Nehogy már egy gép döntsön helyettünk!

Hallhatjuk mostanában ezt a mondatot minden féle szövegkörnyezetben, de sajnos hatalmas badarság. A marketing lépéseket elősegítő AI eszközök kizárólag azért vannak, hogy mondjuk egy embernek ne kelljen 250.000 képet végignézni és megkeresni bennük a közös jellemzőt, hanem elég 3 kattintás és már meg is van. Kapunk egy full objektív, számítás alapú tanácsot, melyről végül mindig egy ember fog dönteni. Nekünk azt kell megtanulni, hogy ne hagyatkozzunk ezekre teljesen vakon. Tudnunk kell disztingválni és felülemelkedni a gépek által közölt eredményeken és bízni a jó gondolatokban, hiszen ezek a keresési eredmények nem fognak nekünk innovatív megoldásokat nyújtani, azokat a tehetséges emberekre kell bízni.

Összefoglalva a következő lépés az, hogy az internetes személyiség, a TV-néző, újságot olvasó és a boltban vásárló személyt össze lehessen kötni és egyként lehessen kezelni, hiszen ez ma még teljesen különválik egymástól reklám szempontból.

További Esemény

Technokrata a Face-en

Tesztek