Connect with us

Hirdetés

technokrata

Eladó a kínai Twitter, a Webio

Startup

Eladó a kínai Twitter, a Webio

Merre tovább, Weibo? A befektetők a kínai webes cégek közül a Tencentet és az Alibabát szívesebben választják.

Az utóbbi időben egyre több kínai cég hajt végre részvénykibocsátást az Egyesült Államokban; a legfrissebb példa a félmilliárd regisztrált felhasználóval rendelkező, „kínai Twitterként” emlegetett Weibo. A nyilvános amerikai részvénykibocsátás időzítése nem volt a legszerencsésebb: a technológiai részvények iránti bizalom az utóbbi időben valamelyest csökkent, a kínai gazdaság növekedése pedig lassul. Miközben a Weibo-részvény pozitív meglepetést okozott azzal, hogy az ár szépen megindult felfelé, Peter Garnry, a Saxo Bank vezető részvénypiaci stratégája szerint a papír már kibocsátási árát tekintve is jelentősen túlértékelt volt. Az értékelést nem támasztják alá a jelenlegi eredmények, sem az éles versenyhelyzet: a Tencent WeChat nevű alkalmazásával, illetve az idén várható Alibaba-részvénykibocsátással a cégnek továbbra is meg kell küzdenie a befektetők kegyeiért.
A Weibo, amelyet leginkább a Twitter és a Facebook keverékeként képzelhetünk el, mintegy 500 millió regisztrált felhasználóval és 200 millió feletti aktív felhasználóval rendelkezik. Jelentős versenytársa a WeChat elnevezésű azonnali üzenetküldő alkalmazás, amely gyors növekedéssel mára a világ ötödik legnépszerűbb alkalmazásává nőtte ki magát. Kifejlesztője a szintén kínai technológiai óriás, a Tencent, amelynek mérete alapján becsült értéke szorosan megközelíti a Facebookét.
webio2222
Peter Garnry úgy véli, a Tencent jobb befektetés lehet, mert a Weibo értékelése nem veszi figyelembe a technológiai részvények iránt az utóbbi időben megcsappant lelkesedést, sem a nem túl meggyőző céges fundamentumokat. A részvényjegyzést lebonyolító Goldman Sachs és Credit Suisse reménye, hogy az értékelés magasan tartható, optimistának tűnik – különösen akkor, amikor a kínai webes sikertörténetekből nagybevásárlásra készülők közül sokan már az első felügyeleti dokumentációt a napokban benyújtó Alibaba mega-kibocsátására „gyúrnak”.

A kibocsátás értéke jóval kisebb, mint számos más technológiai cégé, az értékelést azonban nem támasztják alá sem a feltételek, sem a Weibo jelenlegi eredményei. A cég tervei szerint a kibocsátás végeredményben 377,2 és 428,8 millió dollár közötti összeget hozhatna; ebből 250 milliót az anyacégtől, a SINA Corporation-től kapott kölcsönök visszafizetésére, a maradékot pedig technológiai és infrastrukturális beruházásokra, illetve az eladási- és marketingtevékenység erősítésére használná fel a vállalat.

„A Weibo kibocsátásának eredményeképpen az új részvényeknek mindössze 9,8 százalékával lehet nyilvánosan kereskedni. Ez a részvényárat jelentősen mozgathatja, bár a jegyzés lebonyolítói igyekeznek stabilizálni” – mondta Peter Garnry.
 Sina-Weibo_likaifu
– „A befektetők kegyeiért pedig óriási a verseny. Pár hónap, és itt az Alibaba-kibocsátás, és ott van a Tencent is, amelynek papírja már forog a hongkongi tőzsdén. A WeChat kiugróan népszerű, és a Tencentnek vannak más szolgáltatásai is; nagyobb és tehetősebb cég, mint a Weibo; szerintem újítóbb szellemű is. Mindent egybevéve, nagy kérdés, hogy a befektetők sokáig lelkesednek-e majd a Weib o-részvényekért, vagy a papír ára végül nyomás alá kerül.
A cég értékelése alapján a befektetőknek körülbelül az árbevétel 18-szorosát kell kifizetniük a részvénycsomagért – ez jóval több, mint amennyibe a Tencent kerül. A Tencent pedig gyakorlatilag a Weibo piaci részesedésének terhére növekszik Kínában, így a Weibo-befektető, bizonyos szempontból „többet fizet, kevesebbet kap”.
„Természetesen, a Weibo bővülése szintén látványos: együttműködési megállapodást kötött az Alibabával, és a cég csaknem 200 százalékkal nőtt és ezzel 200 millió dollár eredményt ért el 2013-ban – csakhogy közben 40 milliós üzemi veszteséget halmozott fel. 2014-ben még nyereséges lehet, de a kínai piacon rendkívül éles a verseny; a WeChat pedig gyorsabban növekszik, mint a Weibo, és jobbak a számai is” – figyelmeztet Peter Garnry. – „És van még egy fontos szempont: Kínában az állami cenzúra sokkal nagyobb gondot jelenthet a Weibónak, mint a WeChatnek. Az Weibo ugyanis a Twitterhez hasonló, nyilvános kommunikációs felület, míg a WeChat lényege az egyének közötti vagy zárt csoportokban zajló interakció – az utóbbi tehát kevésbé feszegeti a kormány által a nyilvánosság kapcsán meghúzott határokat.”
Forrás: Insider Blog

 



Szólj hozzá!

További Startup

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés