Connect with us

technokrata

Ne cipeljünk annyit! Notebookokat a tankönyvek helyére

Dotkom

Ne cipeljünk annyit! Notebookokat a tankönyvek helyére

Motivált, érdeklődő diákok, életre felkészítő oktatás, elégedett tanárok – röviden ezek a tapasztalatai azoknak az iskoláknak, amelyek több éve vezették be a modern technológiai újításokat az osztálytermekbe. Az Intel hisz abban, hogy a fiatalok jelentik a kulcsot az innovációhoz, ennek szellemében közvetlenül is szerepet vállal oktatási programokban és a technológia minél szélesebb körben való elterjesztését célzó erőfeszítésekben. A budapesti Deák Diák Általános Iskola vezetősége hét évvel ezelőtt csatlakozott az Intel World Ahead programhoz, amelynek köszönhetően a tanórákon 115 darabot használnak az Intel diákoknak szánt notebookjából. A Classmate PC bevezetése jó ötletnek bizonyult: ma már minden osztály számos tantárgy keretében használja a számítógépet az órákon, amelynek köszönhetően a valós életben várható helyzetekre is felkészítik a jövő generációját.

A magyar kormány 2010 őszén írt alá szándéknyilatkozatot arról, hogy az Intel World Ahead program egyes oktatási projektjeit a hazai alap- és középfokú oktatásban bevezetik. A megállapodás három programot érintett: az Intel Teach tanárképző projektet, amely a pedagógusokat segíti abban, hogy megértsék, mikor, miként és hol használhatják fel a technológiai eszközöket az osztálytermekben; az Intel Classmate PC programot, azaz egy, kifejezetten a diákok igényeire szabott iskolai számítógép bevezetését, valamint az Intel skoool Learning and Teaching programot, amely interaktív oktatási tananyagokat ölel fel. Néhány iskola még ezt megelőzően belekezdett a projektbe, ám az interaktív oktatás ezután kezdett terjedni az iskolákban. Ma mintegy 5-6000 Classmate PC-t használnak a magyar tanulók és oktatók.

A Deák Diák Általános Iskola már 3 évvel korábban, 2007-ben vezette be a programot, először két osztállyal tervezték, majd a gyerekek kérésére még abban az évben az egész iskola birtokba vette a számítógépeket. Ma szinte az összes tantárgy oktatásához használják, legyen az matematika, környezetismeret, vagy magyar irodalom. A tapasztalatok azt mutatják, hogy ily módon a diákok figyelme sokkal tovább fenntartható, érdeklődők és motiváltak, hiszen otthon érzik magukat a számítógépes világban. A gyerekek megtanulnak a világhálón keresni, információt gyűjteni, nagy mennyiségű adatot elemezni, s erre a képességre jóval később, majd munkájuk során is nagy szükség lesz.

„A gyerekek számára ma már a tábla-kréta idegen terep. Mivel legtöbbjük otthon is használja a számítógépet, sokkal otthonosabban érzik magukat az órákon is, ha az internetet és a technológiát használhatják a tudás elsajátításához. Sokan azért ellenzik az internet iskolai használatát, mert úgy vélik, az iskolások csetelni fognak az órákon tanulás helyett. Megfelelően kiválasztott feladatokkal, és szakmai felkészültséggel ennek épp az ellenkezője a tapasztalat:  sokan saját szabadidejükben is foglalkoznak az online tananyaggal. Az Intel kezdeményezésének köszönhetően diákjainkat olyan tudással vértezzük fel, amelyet évekkel később a közéiskolában, a  felsőoktatásban, vagy a munkájuk során is használhatnak.” – fogalmazott Wágner Éva, a Deák Diák Általános Iskola szaktanára.

A technológiai újítások az elméleti előnyök mellett a gyerekek egészségi állapotára is jótékony hatással vannak. Ideális esetben maximum a testsúlyuk 10 százalékát szabadna hordozniuk, ám, ahogy arra a BackCare nevű jótékonysági szervezet  2012-ben kiadott jelentése rámutatott, sok fiatal saját súlyának 20, néhányan pedig 25 százalékát cipeli az iskolába és vissza. A következmények kétségbeejtőek: 14 éves korukra a gyerekek fele szenved hátfájástól, az orvosok pedig egyértelmű növekedésről számolnak be a kisdiákokat érintő gerincelváltozások terén, beleértve a scoliosisként ismert gerincferdülést is.

A technológiának köszönhetően a korábbi tanulási paradigmák is átalakulnak: bárhol és bármikor előkaphatjuk a tananyagot, s az iskolatáskába sem a nehéz könyveket, jegyzeteket teszik majd a diákok. A könyvkiadók ma már számos digitális tartalmat tesznek elérhetővé, a gyerekek digitális könyvek ezreihez férnek hozzá az e-könyv olvasókon és a táblagépeken keresztül, mindössze néhány gombnyomással. Vegyük például az Intel Education 2 az 1-ben[1] notebook-ot, amely nem csak bevezeti a diákokat a 21. századi tanulásba, de mindössze 683 grammos tömegével szükségtelenné teszi a nehéz tankönyvek cipelését. A modern oktatáshoz azonban elkötelezett pedagógusokra is szükség van, hiszen állandóan naprakésznek és felkészültnek kell lenniük, amely rengeteg munkát igényel” – fogalmazott Gacsal József, az Intel Hungary üzletfejlesztési vezetője.

A jövőben az interaktív tanulás mellett az értékelés és a személyre szabott oktatás kaphat új értelmet a technológiának köszönhetően: a  modern analitikai eszközökkel végzett elemzések rámutathatnak a tanulásra és teljesítőképességre vonatkozó általános folyamatokra, aminek révén a tanárok jobban beleláthatnak ezekbe a tendenciákba, s az oktatási programokat ezekre építhetik. Eljött az idő a paradigmaváltásra ebben a szektorban is: a kormányzatoknak, a vállalkozásoknak és az iskoláknak együtt kell működniük, és a legjobb módszereket kell alkalmazniuk ahhoz, hogy a lehető legjobb tanulási környezetet tudják biztosítani a fiatalok számára.

[1] Az Intel Education 2 az 1-ben az Intel Classmate PC fejlettebb utódja.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek