Connect with us

technokrata

Sikeresen tette meg első útját a napenergia-meghajtású repülőgép

Dotkom

Sikeresen tette meg első útját a napenergia-meghajtású repülőgép

Sikeresen teljesítette első útját a Solar Impulse 2 Dél-Svájcban, ami mérföldkőnek tekinthető annak a célnak a megvalósításában, hogy a repülőgép kizárólag napenergia-meghajtásra támaszkodva jövőre elsőként kerülje meg a Földet. A pilótáknak arra is fel kell készülniük, hogy hogyan fognak majd megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel.

A napenergia-meghajtású repülőgép hajnali felszállásáról készített videó a Wright fivérek 1903-as, a repülésben forradalmat hozó útját idézi. A négymotoros repülőgép, amelyet az ABB is szponzorál, a több mint 2 órás repülőút során 6000 láb (~1800 m) repülési magasságot ért el, ahol Markus Scherdel pilóta tesztelte a gép kezelését, és bejelentette, hogy a küldetés sikeres volt. “Az elektromos energiaellátó- és a meghajtó-rendszer kifogástalanul működött”- mondta Scherdel.

“A repülési igazgató nagyon elégedett” – jelentette be a Solar Impulse 2 legénysége a saját weblapján azt követően, hogy a repülőgép közép-európai idő szerint reggel 7 óra előtt földet ért. “Nagy pillanat ez mindenkinek, aki részt vett ennek a forradalmian új, napenergiával hajtott repülőnek az építésében.”

SolarImpulse2_elso_tesztrepules_ABB

A Solar Impulse team gépének egy kisebb változata tavaly már repült 24 órás üzemmódban, mialatt óceántól-óceánig átrepülte az Egyesült Államokat. Az A380-as Airbus-énál nagyobb szárnyfesztávú, és több mint 17000 napelemmel felszerelt Solar Impulse 2 közelgő, 2015-re tervezett útja ismét arra kívánja felhívni a figyelmet, hogy a tiszta, megújuló technológiák a gerincét alkothatják a jövő közlekedési és energetikai rendszereinek.

„A Solar Impulse és az ABB a tiszta energiatechnológiák alkalmazására szeretné motiválni az embereket. Az ABB és a Solar Impulse – közös eredményeink érdekében – olyan kulcsfontosságú technológiai megoldások fejlesztésén fog együttműködni, mint a teljesítményelektronika területe.” – jelentette ki Andre Borschberg, a Solar Impulse társalapítója és vezérigazgatója.

A svájci székhelyű ABB-t globális piacvezető vállalatként tartják számon a megújuló energiaforrások alkalmazásának, a fenntartható közlekedés és az energiahatékonyság fejlesztésének területén. A vállalat a világ második legjelentősebb napelemes invertergyártója és a szélenergia-szektor egyik legnagyobb beszállítója.

A nagy ívű vállalkozás mögött két vállalkozó szellemű férfiú áll: Bertrand Piccard, aki tagja volt annak a csapatnak, amely 1999-ben hőlégballonnal elsőként kerülte meg a Földet leszállás nélkül, és társa Andre Borschberg, aki tavaly az első Solar Impulse repülővel kelt át Amerika felett. Ez a két férfi ül majd a Solar Impulse 2 pilótafülkéjében, amikor a jövőre megkísérlik körülrepülni a Földet.

Hogyan fognak a pilóták megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel?  

Bertrand Piccard és André Borschberg pilótáknak komoly fizikai és pszichológiai terhelést kell majd elviselni az öt napon át, éjjel-nappal tartó repülés során. Nem áll majd módjukban, hogy a napenergiára támaszkodó, Föld körüli repülésük során bekapcsolják a robotpilótát, a Solar Impulse 2 ugyanis nem rendelkezik robotpilótával. A pilótafülke méretére (3,8 m3) talán azt is mondhatnánk, hogy elég nagy és kényelmes, de tudni kell, hogy a fülke nem túlnyomásos, és a hőmérséklet -40°C és +40°C között fog ingadozni. Mindegyik pilóta 2-3 órát tud majd aludni egy 24 órás időtartam során. Tekintettel az előbb felsoroltakra, cseppet sem túlzás azt állítani, hogy Bertrandra és Andréra nagyon komoly fizikai és pszichológia kihívás vár.

Solar_Impulse_repulesi_szimulator

Hogyan fognak megbirkózni az alváshiánnyal és a szélsőséges hőmérséklettel a 35.000 km-es utazás során, amikor gyakran 5-6 napot kell majd non-stop repülni? A nagyfokú hőmérsékletingadozás talán könnyebben megoldható technológiai feladatnak számít, mivel a pilótafülke vázát nagy sűrűségű hőszigeteléssel védik.  Azonban az alváshiányból eredő fizikai és pszichológiai kihívás már teljesen más nagyságrendű problémát jelent. Andrénak és Bertrandnak is meg van a módszere arra, hogy miként érje el gyorsan a mély alvás állapotát, ami nélkülözhetetlen a tartós, magas összpontosítási szint fenntartásához. A módszerüket az alábbi videóban ismertetik:



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő