Connect with us

Egyedül nem megy: közösségi fogyasztással vészeljük át a válságot

Print

Dotkom

Egyedül nem megy: közösségi fogyasztással vészeljük át a válságot

A digitális forradalom és a gazdasági kényszer gyökeresen átalakítják fogyasztói szokásainkat.

A szűnni nem akaró válság újraírja megszokott fogyasztói reflexeinket: csak arra áldozunk, amire muszáj, további igényeinket pedig alternatív módszerekkel elégítjük ki. Az online közösségi platformok virágzásával a fogyasztás is közösségivé vált: a csoportok erejével próbáljuk visszaverni a recesszió újabb és újabb hullámait – derül ki a „Cetelem Körkép 2013” nemzetközi fogyasztói felmérés eredményeiből.

Lejtőn a hangulat: pesszimizmus uralja Európát és Magyarországot is

 A pénzügyi válság óta folyamatosan romlik a fogyasztói közérzet, mely újabb mélypontját érte el a Cetelem nemzetközi felmérése szerint.  A válaszadók az 1-től 10-ig terjedő skálán átlagosan 3,6-re értékelték saját országuk jelenlegi helyzetét. Magyarország a sereghajtók között foglal helyet 2,6-es osztályzattal, hazánknál csak Portugália (2,4) és Spanyolország polgárai (2,5) borúlátóbbak. A tavalyi évhez képest egyedül Nagy-Britanniában és Romániában látják kedvezőbbnek a helyzetet.

abra_1

Az elhúzódó válság gyökeresen alakítja át jól bevált fogyasztói reflexeinket: a megkérdezettek 17%-ának bár pénze lenne, egyszerűen nincs kedve vásárolni.

Egységben az erő: közösségi fogyasztással optimalizálunk

A Cetelem Körkép 2013 rávilágít: a tartósan megváltozott körülmények gyökeresen új, alternatív fogyasztói megoldásokat hívnak életre. Előtérbe kerül a közösségi fogyasztás, amit katalizál a mobileszközök forradalma és a közösségi média is, mely soha nem látott kapcsolat-felvételi lehetőségeket és információforrást biztosít. Fogyasztási döntéseink során egyre fontosabbak a közösségi hálózatokon gyűjtött információk és vásárlásainkat is egyre inkább okos eszközök, internet és a közösségi hálózatok segítségével bonyolítjuk. Mi magyarok különösen rajongunk a közösségi médiáért: a vizsgált országok közül nálunk a legnagyobb, több mint 50%-os a penetráció.

Drága új termék helyett egyre szívesebben vásárolunk használtcikket, csereberélünk és hasznosítunk újra, ehhez kiváló keretet nyújtanak az internetes aukciós oldalak. A vizsgált országok közül hazánk ebben is élenjár, 83%-ban gondoljuk úgy, hogy az elkövetkező években használtcikket fogunk vásárolni.

abra_2

 A közösségi fogyasztás további, egyre terjedő formái a hazánkban is népszerű csoportos vásárlás, illetve a megosztás is: többek között autót, barkácsárut és háztartási gépet vásárolunk és használunk közösen.

Ésszerűbben fogyasztunk, és ez jó! 

A gazdasági kényszer súlya alatt egyre tudatosabbá válunk és egyre racionálisabban döntünk. Előtérbe kerül a biztonság: inkább lemondunk a takarékosság jegyében. A kutatás során megkérdezettek átlagosan 40%-a tervezi, hogy a következő egy évben növelni fogja megtakarításait. A magyarok is egyre takarékoskodóbbak: másfélszer annyian (30%) tervezik jövedelmük egy részét félretenni, mint egy évvel korábban.

Ami a spórolást illeti, elsősorban a sport- és szabadidő felszerelésekre, a lakberendezési cikkekre, és az utazásra fordított kiadásokat vágjuk vissza. Van, amin továbbra sem spórolunk: élelmiszerre, egészségügyre, és a közlekedésre fordított kiadásokat egyáltalán nem, vagy csak kismértékben csökkentjük. Nem költünk kevesebbet távközlésre sem, ami azt mutatja, hogy mobiltelefon és internet hozzáférés nélkül már nem boldogulunk.

abra_3

A fogyasztói ésszerűség jegyében jó ár/érték arányú termékekre vadászunk. Szeretjük a diszkontáruházakat és szívesen vásárolunk saját márkás termékeket is. Magyarok újra az élmezőnyben: a megkérdezettek háromnegyede tervezi, hogy az elkövetkezendő években a mennyiség helyett a minőséget helyezi előtérbe.

Zöldre váltunk: egyre fontosabb a fenntarthatóság

A gazdasági kényszeren és a digitális eszközök rohamos terjedésén túl egy harmadik tényező, a környezet védelme is befolyásolja fogyasztásunkat. Szinte minden európai ügyel arra, hogy csökkentse a víz-, áram- és üzemanyag fogyasztást. Hasonlóan magas arányban nyilatkozták a válaszadók, hogy inkább szezonális zöldséget és gyümölcsöt vásárolnak (91%), előnyben részesítik a tartós háztartási- (85%) és technikai eszközöket (83%), és ügyelnek arra is, hogy kevesebb hulladék keletkezzen (88%).

Print



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda
jpg

Fotó-videó

Donald J. Trump beiktatása 180°-os gigapixel portrén

2017. január 23. hétfő