Connect with us

technokrata

Kína a hamís márkák Mekkája

Obama-Fried-Chicken

Dotkom

Kína a hamís márkák Mekkája

Van itt hamis iPhone, BlockBerry vagy Obama Fried Chicken, de a Sunbucks is a kínai nép „leleményességét” mutatja.

Meglepő dolgokkal találkozhatnak a kínai boltokba betévedő turisták. Így például kapható Eminem whisky, Facebook márkájú óvszer, Jao Ming egészségügyi betét vagy az Obana elnök fényképével reklámozott Blockberry, a Blackberry egyik másolata. Az amerikai elnök neve gyakorta megjelenik kínai márkák népszerűsítőjeként, így lehet, hogy tudtán kívül ő lett korábban a helyi KFC egyik reklámaarca, de tavaly év végén nagy meglepetésre egy Obama Fried Chicken étterem is debütált Pekingben. A márkanevek legális használatának nagyobb akadálya nincs Kínában, azt az a cég kapja, mely először jelentkezik az illetékes hatóságoknál regisztrálásra.

Akad olyan vállalkozás is, mely a híres nyugati személyek vagy márkák használata helyett “csak” a jellemző színeket, szimbólumokat veszi át. A kevésbé figyelmesek így könnyen besétálhatnak egy-egy Sunbucks kávéházba, melyet az amerikai Starbuckstól logója, színei és berendezése nem, csupán neve és feltehetőleg a kávé minősége különböztet meg. Ugyanígy a KFG-lánc – a név utolsó betűjét kivéve – színét, logóját, berendezését és termékeit illetően egyezik a KFC-vel.

Aki hű akar maradni a jól ismert márkákhoz, s elutasítja a másolatokat, az sem lehet biztos a dolgában. A nagyobb kínai városokban számos, az anyacégek által Kínában nem bejegyzett Walt Disney bolt és Subway van például, de a tavaly leleplezett “hamis” Apple bolt és “hamis” IKEA, az eredetik tökéletes másolata, is az aggódók táborát növelte.

Az is könnyen megeshet, hogy az egész világon vitán felül álló márkáknak kell eredetiségüket bizonyítaniuk. Ez történt a közelmúltban az amerikai Apple vállalattal, melynek jogos iPad névhasználatát több tartományi bíróságon is bizonyítania kell, a tajvani tulajdonú Proview International Holdings ugyanis azt állítja, a márkanevet ő birtokolja. Február közepén a korábbi NBA-sztár Michael Jordan volt kénytelen pert indítani egy, a sztár nevét, fotóját, 23-as mezszámát, és Jumpman vállalatának logóját használó kínai cég ellen, mely azt állítja, a Jordanhoz fűződő szimbólumok használata véletlen egyezés. A Qiaodan Sports – melynek neve Jordan kínai neve – ugyanakkor még a kosárlabdázó gyermekeinek kínai nevét is levédette. MTI Korábbi cikkünk itt olvasható.

Ne tévesszen meg senkit se, hamis alkalmazott egy hamis Apple Store-ban



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek