Az informatikai szolgáltatások hatékony menedzseléséhez az it-vezető és a pénzügyi döntéshozó együttműködésére van szükség, nekik pedig gyakran ellentétesek az érdekeik: az egyik jellemzően költeni szeretne, hiszen munkája modernebb felszereltség mellett válik könnyebbé, a másik pedig húzná a nadrágszíjat, hogy – különösen a mostanihoz hasonló ínséges időkben – jobb számok kerülhessenek a kimutatások soraiba. A racionális döntések meghozatalához tehát a vezetőnek objektív módon feldolgozható információra és átlátható folyamatokra van szüksége. Fontos visszajelzés lehet számára az informatikai csoport, rendszergazda vagy éppen külsős it-cég szolgáltatásának színvonala is. Ez utóbbihoz azonban nehéz jó mérőszámot találni, hiszen az it-munkatársakat akkor emlegetik a legtöbbet, amikor már baj van, ami általában a kollégák elégedetlenségével is jár. A rendszergazdáknak emellett ma már igen összetett a feladatkörük: a szoftver-, hardver-, hálózat-nyilvántartástól a kapcsolódó szolgáltatásokon át a pénzügyi elszámolásig sok minden az ő feladatuk.
Ezekhez a kihívásokhoz nyújt segítséget az Epicor vállalat ITSM, azaz it-szolgáltatásmenedzsment (service management)-rendszere. A szoftver automatizál, rendszerez, mérhetővé tesz és ezáltal transzparenssé teszi az it-folyamatokat. Az it-szolgáltatásmenedzsment célja a technológiai stabilitás és az “üzemszünetek” minimalizálása – jelentette ki Gaál György, az Epicor Magyarország vezető tanácsadója. Mint a Napinak elmondta, a hatékonyságot úgy nem lehet növelni, ha azt nem mérjük.
A rendszerben az eszközök és szolgáltatások költsége pontosan rendelkezésünkre áll, tehát a vezetők könnyebben dönthetnek a szolgáltatás lemondásáról, megtartásáról vagy épp kiszervezésről. Ez racionális költségcsökkentést tesz lehetővé, és nem feltétlen elvonásról, hanem optimalizálásról beszélünk – mutatja be az ITSM egyik előnyét Gaál. Emellett a rendszergazdák munkáját is könnyíti egy olyan rendszer, amely felgyorsítja a belső folyamatokat, miközben visszakövethetővé és mérhetővé is teszi azokat. Ez mintegy 20-25 százalék munkaidő-csökkenéssel és gyorsabb átfutással jár. Az ITSM ajánlható az egy rendszergazdás, ötven géppel (illetve mobil, nyomtató, fénymásoló, szerver, egyéb eszköz) rendelkező cégeknek, de képes akár több tízezer alkalmazott vagy több száz rendszergazda kiszolgálására is – tette hozzá a tanácsadó.
Az Epicor szakembere szerint a társaság szolgáltatásmenedzsment-szoftvere azzal emelkedik ki a piaci konkurensek közül, hogy megfelelően összetett ahhoz, hogy segítségével jelentős költségcsökkentést lehessen elérni, mindezt úgy, hogy a beszerzésre és bevezetésre költött pénz rövid idő alatt megtérül.