Connect with us

Hirdetés

technokrata

Szeptemberben is nőtt a Vodafone

Dotkom

Szeptemberben is nőtt a Vodafone

– Szeptemberben ismét csökkent a magyarországi mobil-előfizetők száma.

Meddig folytatódhat az év eleje óta tartó trend?- Amikor a Vodafone megjelent Magyarországon, a 70-80 százalékos penetráció a csúcsok csúcsának tűnt. Ma már vannak olyan külföldi piacok, ahol jóval 100 százalék fölötti a penetráció, hosszú távon pedig Magyarországon is arra lehet számítani, hogy a telítettség emelkedni fog és elérjük a 140-150 százalékos szintet. Például azért, mert az előfizetők több előfizetést is igénybe vehetnek – egyet a hangszolgáltatásra, egyet pedig a laptopjukban -, ugyanakkor a telítettség növekedése nem kizárólag a hsdpa-kártyákból adódik majd, hanem például az autós társkártyákból, valamint a riasztókba, atm-ekbe, taxikba, mérőórákba, automatákba helyezett sim-ek is nagymértékben hozzájárulnak ehhez. Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi recessziós helyzetben az emberek jobban megfontolják, hogy vállaljanak-e több előfizetést. Emellett terjednek azok az eszközök is a piacon, amelyekkel az ügyfelek telefonálhatnak és internetezhetnek is, emiatt nem szükségszerű, hogy két előfizetést tartsanak fenn. Ezekkel együtt is megítélésem szerint a piaci csökkenés egy átmeneti állapot, a makrogazdasági környezet javulásával újra beindulhat a növekedés, ezt pedig főként a mobil szélessávú szolgáltatások fogják gerjeszteni. Végül megjegyezném, hogy a szeptemberi iparági csökkenéssel együtt is a Vodafone – egyedüliként – ebben a hónapban is jelentősen tudta növelni előfizetői táborát.- Mintha tisztulási folyamat menne végbe a piacon: a korábbi akciókban megvásárolt, de egyébként felesleges prepaid kártyák inaktívvá válnak. A Vodafone ügyfélkörében mekkora a forgalmat generáló előfizetők aránya?- Az aktív előfizetők aránya a Vodafone-nál a legmagasabb, jelenleg 93-94 százalék körül alakul. Egyes vélemények szerint a nem valós ügyfél-akvizíciók lassultak le, mivel nem volt annyi aktív ügyfél a szolgáltatóknál, hogy a 115-120 százalék körüli penetráció reális legyen, így a magas lemorzsolódási arány mögött valójában egy természetes tisztulási folyamat áll. Másrészt az év elején a piac valóban megtorpant, ekkor a Vodafone csökkentette is a készülékek ártámogatását, mert a korábbi szint a romló gazdasági környezetben kockázatosnak tűnt. Újragondoltuk a hitelképesség-vizsgálati pontrendszerünket is, mivel az előző évben értékesített előfizetéseknél bizonyos árkategóriákban azt tapasztaltuk, hogy magas volt a néhány hónapon belüli lemorzsolódás. Sokan tehát túlvállalták magukat.- A mobilszolgáltatók részesedései jó ideje nem változtak számottevően. Hogyan lehetséges az arányokat komolyabb mértékben átrajzolni?- Amikor harmadik szolgáltatóként – közel hat évvel versenytársaink után – piacra léptünk, percepcionális akadályokba ütköztünk: sokan a lefedettség hiánya miatt nem a Vodafone-t választották. A verseny élénkülését azonban elősegíthette volna a számhordozás, amelyre csak az uniós csatlakozással egy időben nyílt lehetőség, és aminek megvalósulása a gyakorlatban messze elmaradt az előzetesen várt lehetőségektől. Egy elmarasztaló hatósági határozat miatt ugyanis le kellett állítanunk a számhordozásra épülő promóciónkat, aminek célja pedig éppen az volt, hogy ellentételezzük ügyfeleink számhordozással járó fáradozásait . A szolgáltatóváltás folyamata ma sem mondható ügyfélbarátnak: a gyakorlatban akár hetekig, hónapokig húzódhat, hogy másik szolgáltatóhoz vigyék át telefonszámukat az előfizetők. A lakossági ügyfelek esetében ez kevésbé nehézkes, de egy több száz kártyás cégflotta szolgáltatóváltása komoly erőpróba. A piaci részesedés növelésében továbbra is nagy szerepet kaphat a mobil szélessávú adatszolgáltatás, azzal pedig, hogy elsőként jelentettük be a korlátlan adatforgalmat, jelentős szereplő lettünk ezen a piacon.- Pénzügyi szempontból hatékony lépés volt a korlátlan adatforgalmi ajánlat?- Az elmúlt két évet tekintve egyértelműen az volt, ám a modell hosszú távon nem bizonyult fenntarthatónak. Az előzetes felhasználási kalkulációkat az extrém, akár havi 160 gigabájtos adatforgalmat bonyolító ügyfelek könnyen felboríthatják, emiatt tértünk át a jelenlegi árazásra, melynek kiemelkedő eleme továbbra is az átláthatóság és a kiszámíthatóság. A mobil szélessávra előfizetők kevésbé számítanak lojálisnak, mint a hangszolgáltatást igénybe vevő ügyfelek, már csak azért is, mert az adatszolgáltatás esetében a telefonszámnak nincs jelentősége. Emiatt, a vezetékes szélessávú piachoz hasonlóan, a hűségidőszak utáni ügyfélmegtartás központi kérdés a mobilban is. Ehhez szükséges, hogy mind a szolgáltatás, mind az árazás vonzó legyen. Az árazási modell tekintetében mi azt láttuk elsődlegesen fontosnak, hogy számláink kiszámíthatóak legyenek: ha az adatcsomag forgalmi korlátját átlépi az előfizetőnk, akkor lassítjuk a hozzáférési sebességet, de nem számlázzuk ki extra díjként a havidíj többszörösét, sőt egyetlen forintot sem! Ezen túl az értéknövelt – például vírusvédelmi – szolgáltatásokban látok komolyabb lehetőségeket. Az egyszerű adatforgalmazás biztosan nem lesz elegendő a versenyben, csupán az árakkal nem lehet jelentősen elmozdítani a piaci arányokat.- A Vodafone ügyfélkörében milyen arányt képviselnek azok, akik kizárólag mobilinternetet használnak és azok, akik azt kiegészítő szolgáltatásként, egy vezetékes előfizetés mellett veszik igénybe?- Előfizetőinknek mintegy 50 százaléka kizárólag mobilinternetezik, az ügyfélkör fennmaradó részének pedig ugyancsak a fele lemondta a vezetékes szolgáltatást és ma már kizárólag mobil hozzáférést használ.- A Vodafone részt vett a dvb-h tesztelésében Budapesten. Vannak televíziós tervei a társaságnak?- A dvb-h-t nagyon lelkesen figyeltük – sőt a tesztelésében is örömmel vettünk részt -, ugyanakkor a Vodafone-csoport nemzetközi tapasztalatai alapján nem tartottuk valószínűnek, hogy az ügyfelek több ezer forintot fizessenek havonta a szolgáltatásért, különösen nem a költségérzékenységéről ismert Magyarországon. A magas beruházási költségekre tekintettel a piacra lépést mi az üzleti modellben részt vevő felek közötti bevételmegosztásos konstrukcióban tudnánk elképzelni. A televíziószolgáltatás hiányát ugyanakkor érezzük: míg az üzleti oldalon ez kevésbé releváns szempont, addig a lakossági szegmensben ez vonzó újdonság lehetne. Széles körű elterjedése az erre alkalmas készülékek áresését is magával hozhatná, amire nagy szükség volna, akárcsak a jelenlegi készülékkínálat jelentős bővülésére.

A makrogazdasági környezet javulásával újra beindulhat a mobilpiaci növekedés és Magyarország is elérheti a 140-150 százalékos penetrációt – mondta a Napinak adott interjúban Podhorányi László, a Vodafone Magyarország Zrt. vezérigazgató-helyettese. A növekedés motorja a mobilinternet lehet.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
owlet care babafigyelő

Smart home

OWLET CARE a magyarországi piacon!

2024. február 26. hétfő
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés