Connect with us

technokrata

Magyarország a jövőben is élen járhat a távközlésben

Dotkom

Magyarország a jövőben is élen járhat a távközlésben

Stratégiai fontosságú a Magyar Telekom számára, hogy megtanulja az interaktivitást – mondta a Napinak adott interjúban a társaság elnök-vezérigazgatója, aki szerint Magyarország nemzetközi viszonylatban is kiemelkedő teljesítményt nyújt a távközlésben. Christopher Mattheisennel a 10. Internet Hungary konferencián beszélgettünk.- Ön szerint mi jellemzi majd az átlagos felhasználót öt év múlva?

– A felhasználói kör bővülni fog, öt év múlva pedig már a felhasználói attitűdök más aspektusait követve fogunk szolgáltatni. A jelenlegi hang- és internetszolgáltatásokkal szemben a jövőben teljesen más termékpalettából választhatnak majd az ügyfelek. Nem csupán telekommunikációs szolgáltatásokat használnak majd, hanem a Telekom márkanév alatt akár biztonsági, biztosítási csomagok vagy az energiafogyasztást követő rendszerek is elérhetők lesznek.- Az első egymillió magyarországi felhasználót lényegében az akkor még Matáv néven működő társaság csábította az internetre. A szolgáltatás további, tömeges elterjesztésében a Magyar Telekomnak milyen feladata van?- Meg kell ismertetni az emberekkel a szolgáltatás lehetőségeit. Amikor a kilencvenes években hang-, majd később mobilszolgáltatást nyújtottunk, nem kellett túl sokat magyarázni. A ma már természetesnek számító sms megjelenésekor azonban már nekünk kellett megismertetnünk a lehetőségeket a felhasználókkal. Ugyanez történik manapság az iptv-vel. Ha az ügyfelek csak egy rövid időt szánnak a szolgáltatás megismerésére, akkor lelkes rajongókká válnak. A jövőbeni új szolgáltatások ugyanilyen feladat elé állítanak minket: tömören, hatékonyan megismertetni egy technológiai szempontból bonyolult szolgáltatás egyszerű felhasználási lehetőségeit. – A Magyar Telekomnál ehhez minden adott: a platformok és a szolgáltatások is. Hogyan lehet minden lehetőséget (például platformok, tartalomszolgáltatói profil) együtt csatasorba állítani, megteremtve közöttük az átjárhatóságot?- Ez egy nagy kérdés, hiszen a csúcstechnológia már most is rendelkezésünkre áll, de ha az emberi tényezővel gond van – hiányzik az egyszerű kezelhetőség vagy nem jó a dizájn, a megtervezettség – akkor az egész használhatatlan. Számunkra nem a programozás, a kódolás vagy a technológia jelenti a kihívást, hanem az átgondolt és felhasználóbarát terméktervezés. Kifejezett szándékunk, hogy a számítógép mellett az internetet a tévével, a mobillal, a közösségi oldalakkal ötvözve kínáljuk ügyfeleinknek.- A közösségi funkciókat említi: a mai telekommunikációs szolgáltatások, megoldások milyen változásokat idézhetnek elő a társadalomban?- A technológia és a tartalom alkalmas az interperszonális kapcsolatok megerősítésére. A családom több tagja például Virgina vagy Washington államban most szorosabb kapcsolatot ápol olyan távoli rokonokkal, akikkel korábban nagyon ritkán találkozott. De tudnunk kell, hogy mikor használjuk a technológia adta lehetőségeket és mikor kell kimennünk a lakásból, másokkal találkozni. Bármilyen jók és vonzók a mai telekommunikációs lehetőségek, a használatukban is meg kell tartani a helyes mértéket. Mindenesetre a kommunikációs technológia révén összetartóbb társadalmi és családi életet lehet fenntartani.- A tartalomszolgáltatói szerepnek milyen súlya van a terveikben? Nemrégiben két tévécsatornát is indított a csoport, ugyanakkor hallani lehetett arról is, hogy esetleg eladják az Origót.- Pletykákkal nem kívánok foglalkozni, ez utóbbi kérdés nincs napirenden. A tartalomszolgáltatást tekintve pedig nem a “zárt kert” filozófiáját akarjuk követni, mint a kilencvenes években az Egyesült Államokban az internetszolgáltatók, amelyek minden tartalmat saját kezükbe vonva az ügyfeleket nem engedték ki ebből a kertből. A tartalomszolgáltatásban az a célunk – és ez így van az új tévécsatornákkal is -, hogy a termék alapelemeihez mindig hozzá tudjunk férni, hiszen még nem alakult ki teljesen, hogyan kell ezeket kezelni. Stratégiai fontosságú, hogy az alapelemek a rendelkezésünkre álljanak, mert csak így tudunk dolgozni, sőt játszani velük, így tudunk szolgáltatásokat fejleszteni. Egy dolog biztos: tanulnunk kell! Ami ma még hagyományos tévécsatorna, az holnap már interaktív lesz, nekünk pedig fontos, hogy ezen a területen is jelen legyünk, mert amikor még fejlesztési fázisban van a szolgáltatás, mi már akkor meg akarjuk tanulni az interaktivitást. – A közeli jövő technológiái, mint az ngn (next generation network) vagy az lte (long term evolution) alighanem kisebbfajta forradalmat indíthatnak el ilyen szempontból…- Az ngn-t, az új generációs hálózatot már építjük is az ftth (fiber-to-the-home), azaz optikai hálózat és az ED3 kábeltévés hálózati technológia révén. Persze sosem mondhatjuk, hogy valami “jövőbiztos”, de az ngn nagyon közel van hozzá és a vezetékes kommunikációban egy jó ideig megfelelő sávszélességet biztosít majd. Az lte, a következő generációs mobiltechnológia pedig valami igazán újat hozhat. Az első mobilhálózatokon nyújtott adatátviteli szolgáltatások nem értek el igazi áttörést, erre csak a harmadik mobilgeneráció volt képes. A forgalom akkor viszont már ugrásszerűen megnőtt. Az lte révén pedig bárhol, bármilyen eszközzel elérhető lesz az internet, sőt már nem csak emberek emberekkel, hanem tárgyak tárgyakkal tudnak kommunikálni. Már léteznek olyan megoldások például, hogy egy webfelületről irányítsuk a háztartás vezeték nélküli eszközeit, a biztonsági rendszereket vagy riasztókat.- Azt már régóta lehet tudni, hogy a Magyar Telekom elkötelezte magát az lte mellett, de hogyan látja ennek bevezetési lehetőségeit Magyarországon?- A napokban jelent meg egy tanulmány, amely szerint a T-Mobile 3G hálózata a legjobb a világon. Nem becsülném túl egyetlen felmérés eredményét, ám tény, hogy ha nem is a legjobbak, de biztosan az elsők között vagyunk. Ez azt jelenti, hogy a magyar fogyasztók a világ egyik legjobb mobilhálózatához férhetnek hozzá. A frekvenciagazdálkodásban olyan utat kell követni, hogy az lte bevezetésében, a jövő telekommunikációjában is élen járjon az ország, ehhez kell igazítani a stratégiát. Magyarország ugyanis kiválóan teljesít a távközlésben, és véleményem szerint az ország ezért büszke lehet magára. – A jövő évre tervezett 900 MHz-es mobilkoncessziós pályázat kapcsán milyen szempontokat tart a legfontosabbnak?- Ésszerű, átgondolt döntésre van szükség, olyanra, amely a hosszú távú fejlődést szolgálja, ösztönzi a beruházásokat és nem torzítja a versenyt. Mindenekelőtt azonban a frekvenciahasználati díjak struktúráját kell átalakítani, mert az jelenleg nem támogatja a mobil szélessávú beruházásokat. – Uniós célkitűzés, hogy néhány éven belül minden európai állampolgár hozzáférjen a szélessávú szolgáltatásokhoz. Ön szerint ez megvalósítható állami szerepvállalás nélkül?- A szélessávú fehér foltok eltüntetése a kezdeményezés vitathatatlan célkitűzése. Ahol most nincs elérhető hálózat, ott helye van az állami segítségnek. Az azonban elkerülendő, hogy duplikált, párhuzamos hálózatok épüljenek ki, mert ott fennáll a veszély, hogy a túlzsúfoltság leronthatja a magáncégek befektetéseit vagy éppen beruházási kedvét. Hosszú távon pedig mindenképp a magánbefektetéseket kell ösztönözni.- Miért módosították optikai hálózatuk 2009-re tervezett kiépítési ütemét (a korábbi 200 ezerrel szemben már csak 160-170 ezer végpont kiépítésével számolnak)?- Cégünk idei fejlesztési beruházásai (capex) még a válság idején is meghaladják a tavalyi értéket. Ebben azonban az árfolyam-ingadozás is közrejátszott: a beruházási költéseink euróban vagy más devizában történtek, a cég pedig forintból él. A befektetések stabil fiskális környezetet igényelnek. – Amelynek hiányára például a vállalati ügyfelek költségeik csökkentésével reagáltak. Az év első felében a vállalati szolgáltatások üzletágban a lakosságit meghaladó arányban estek vissza a Telekom-csoport vezetékes és mobilbevételei.- Ha összességében nézzük ezt a szegmenst, akkor nem, ugyanis több infokommunikációs (ict) szolgáltatást értékesítettünk. A krízis a vállalati szférában felgyorsított egy olyan döntési folyamatot, amely számos cégre jellemző: maradjanak-e a hagyományos szolgáltatásnál vagy váltsanak az ip alapú megoldásokra. Ezt mi is felismertük, az üzleti szektor pedig összességében eredményesen tartja magát az árbevétel szempontjából.- Ezen a területen az új szolgáltatások iránti kereslet ellensúlyozni tudja a kieső bevételeket?- Amennyi hagyományos telefonügyfelet veszítünk, annyi új tévé-előfizetést értékesítünk. Az ARPU hasonló szinten mozog, igaz, a profitabilitás jelenleg nem olyan, mint a telefonszolgáltatás esetében, pedig egy tévé-előfizetés a jövőben sokkal több lehetőséget biztosít a fogyasztónak. Az árbevétel szempontjából növelni kell az eladásainkat, és úgy látom, erre képesek is leszünk.- Tarthatók az év közben módosított ez évi tervszámok, az egyszeri tételek nélküli, legfeljebb 5 százalékos EBITDA- és a 2 százalék körüli bevételcsökkenés?- Igen, véleményem szerint tarthatók.Életút – Christopher Mattheisen1961-ben született Denverben, a bloomingtoni Indiana Egyetemen és a New York-i Columbia Egyetemen szerzett gazdasági és pénzügyi végzettséget, először 1990-ben jött Magyarországra, ekkor üzleti elemzéssel és stratégiai tervezéssel foglalkozó tanácsadói vállalkozást alapított, majd 1993-1996 között a Westel 900 (később T-Mobile Magyarország) alapító marketing- és értékesítési igazgatója volt. Ezt követően Lengyelországban részt vett a US West International érdekeltségébe tartozó Era GSM mobiltelefon-szolgáltató beindításában. 1997-től 1999-ig Londonban a US West (később MediaOne) európai mobiltávközlési vállalkozásainak marketing- és értékesítési tevékenységét irányította, majd a BT Cellnet üzleti marketing és értékesítési igazgatója volt. 2002 szeptemberétől a Magyar Telekom (2005 májusáig Matáv) vezérigazgató-helyettese és az ügyvezető bizottság tagja, egyúttal a lakossági szolgáltatások üzletág vezetője. 2005 januárjától 2006 júniusáig vezérigazgató-helyettesként a vezetékes szolgáltatások üzletág (T-Com) vezetője volt. 2006. december 5-én kinevezték a Magyar Telekom vezérigazgatójává, december 21-én pedig az igazgatóság tagjává és elnökévé választották.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

kiemelt-kep
2018-volkswagen-arteon-photos-and-info-news-car-and-driver-photo-676567-s-original
SAN BERNARDINO, OCTOBER 29: Shipping orders go by on a conveyor belt at Amazon's San Bernardino Fulfillment Center October 29, 2013 in San Bernardino, California. Amazon's 1 million square-foot facility in the hard hit San Bernardino County has created more than 800 jobs at the center. Fulfillment centers are where products sold by other vendors on Amazon.com store their inventory. (Photo by Kevork Djansezian/Getty Images)
20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd