Connect with us

Hirdetés

technokrata

Az alacsonyabb jövedelműek felé kell nyitni az elektronikában

Dotkom

Az alacsonyabb jövedelműek felé kell nyitni az elektronikában

Stark István, a Panasonic South-East Europe vezérigazgatója a kezdetektől végigkísérte a Panasonic márka magyarországi meghonosodását. Már a menedzsment tagjaként részt vett a japán elektronikai óriás önálló hazai leányvállalatának megalapításában. A válság keményen érintette a piacot – mondta el lapunknak -, de az elektronikai ipar különböző ágazatai számos új, eddig kihasználatlan potenciált rejtenek.

– Hogyan került a Panasonic South-East Europe vezérigazgatói posztjára?- 1991-ben az első alkalmazottak között kerültem az akkor még Matsushita néven működő vállalat budapesti irodájához. A kirendeltség végül kinőtte magát és 1994 júliusában már önálló cégként alapítottuk meg a Panasonic Magyarországot, melynek a marketingigazgatói posztját töltöttem be. A vezérigazgatói posztra 2000 áprilisától neveztek ki, amire azért vagyok büszke, mert az első nem japán nemzetiségű európai vezetők közé tartoztam. Mostantól pedig a romániai Panasonic vezérigazgatójának hirtelen távozása miatt én irányítom a cég helyi leányvállalatát is.- Már eddig sem csak a magyar piacon irányította a céget.- Valóban, 2007-ben ismét egy átalakulás következett, ekkor alakult meg a Panasonic South-East Europe Kft., amely a magyar piac mellett immár a volt jugoszláv tagköztársaságokkal, valamint Albániával és Bulgáriával való kereskedelmünk irányítását is végzi. Erre azért volt szükség, mert nem tűnt gazdaságos lépésnek a számos kisebb balkáni államban önálló vállalatokat működtetni.- Mennyire okozott ez jelentős változást a működésükben?- Komoly strukturális átalakulást eredményezett, az általunk addig lebonyolított forgalom ugyanis ezzel a bővüléssel körülbelül megháromszorozódott. Jelentős fejlesztéseken esett át a disztribúciós és a logisztikai rendszerünk, új vállalatirányítási rendszert vezettünk be. Ez körülbelül kétéves folyamat volt. A cég mára 83 saját alkalmazottal működik, közülük 14 dolgozik a balkáni országokban.- Pontosan milyen tevékenységet folytat ma a Panasonic South-East Europe Magyarországon, illetve a Balkánon?- Kereskedelmi társaság vagyunk, ahogyan a román leányvállalat is az, gyártási tevékenységet nem folytatunk, a Panasonicnál ugyanis teljesen elkülönülnek a gyártó- és a kereskedelmi egységek. A disztribúciós csatornákat irányítjuk, valamint a mi kezünkben összpontosul a teljes márkaképviselet, a szervizelés irányítása, a Panasonic márka helyi kommunikációja.- A kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére idén új termékeket, elsősorban fehérárukat vezettek be az európai piacra.- Európában eddig hűtő- és mosógépeket nem forgalmazott a Panasonic, tavasszal kezdtük bevezetni Nyugat-Európában és néhány másik államban, köztük Magyarországon is. Első lépésben két célunk volt: megismertetni a terjesztőkkel és a fogyasztókkal az általunk alkalmazott technológiát és márkákat, valamint élesben is megismerni az európai piaci igényeket. Természetesen komoly kutatás előzte meg a bevezetést. Egyelőre biztatók az eredmények.- Anyavállalatuk a pénzügyi-gazdasági világválság következtében nehéz időket él meg, jelentősen csökkentek a profitmutatói. Mi a helyzet a régióban, illetve a Panasonic South-East Europe-pal?- A válság minket sem hagyott érintetlenül. Az áprilisban véget érő pénzügyi év volt az első a vállalat történetében, amikor veszteséget kellett elkönyvelnünk. De a piaci második helyünket továbbra is őrizzük, sőt a balkáni régióban akár a tavalyi forgalmi szintet is elérhetjük, bár ott eleve kisebb a piaci részesedésünk.- Mikor látszottak az első negatív jelek?- Az egyes országokban más időzítéssel és más-más formában ment végbe ez a folyamat. Magyarországon például már három éve stagnálást tapasztalunk a piacon. Persze voltak növekedést produkáló részpiacok, mint a plazma- és lcd-tévék vagy az autónavigációs készülékek, de ezek inkább egyfajta struktúraváltásból adódnak, és nem tekinthető a teljes piacra vetített valós keresletnövekedésnek.- Az emberek lecserélik a hagyományos televízióikat?- Pontosan. Viszont az elmúlt egy évben ez is megtorpant. A televíziók esetében ez a csökkenés némileg enyhébb, mint például a digitális fényképezőgépek piacán, amely júniusban egy piackutatás szerint értékben 30, volumenben 42 százalékos forgalomcsökkenést szenvedett el. Az audiókészülékek esetében ennél is magasabb a visszaesés. Komoly gondot jelent a piacnak, hogy megszűntek vagy drágábbak lettek a hitelek, ami érzékenyen érinti a szektort, miközben a jövedelmek nem növekedtek. Egyes hazai értékesítők forgalmának 40 százalékát a fogyasztási hitelből fedezett vásárlások tették ki. A Balkánon ennek még nagyobb a jelentősége, ott ugyanis a keresleti korlát mellett az alacsony hitelképesség eredendően komoly akadálya a bővülésnek. Ráadásul nemcsak a lakossági, de a vállalati hitelképesség is alacsony volt, tulajdonképpen már a válság előtt is.- Mennyire piacbarát, mennyire segíti a mai magyar gazdasági környezet a vállalatokat a talpra állásban? Mi a véleménye az adó- és járulékváltozásokról?- A munkáltatói terhek csökkentését természetesen mi is üdvözöljük, de számos olyan intézkedést is hoznak, ami a kapkodás érzetét kelti és kiszámíthatatlanná teszi a környezetet. Ilyen például az áfakulcs megváltoztatása, amelyet néhány évvel ezelőtt túlzottan csökkentettek, most pedig hirtelen és drasztikusan újra megemeltek. A magyar adórendszer egyébként is bonyolult és komplex, ez a kiszámíthatatlanság még inkább megnehezíti a dolgunkat, pedig éppen elég kihívást jelentenek egy vállalatnak az egyéb környezeti tényezők.- Mikorra számít az elektronikai piac újbóli fellendülésére?- Ez az a kérdés, amire a legnagyobb guruk is csak találgatják a választ. Amit biztosnak tartok, hogy sok más szektorhoz hasonlóan az elektronika sem lesz már ugyanolyan, amilyen a válság előtt volt. Ennek a recessziónak lesz egy mélyebb aspektusa, ami még nem látható tisztán. Hosszú időre eltűnhetnek azok a nyugodt vállalati időszakok, melyek a 2000-es évek elejét jellemezték. A jövőben minden nagyobb vállalat jelentős megújuláson fog átesni valamely területen, legalább két-háromévente. A másik oldalon pedig ott a fogyasztói szokások átalakulása. A jövőben a kereslet másként fog strukturálódni, és a vásárlók az olcsóbb termékeket keresik majd.- Ez határozná meg a jövő nyerő stratégiáját az elektronikai piacon?- Ha a nagy gyártók növekedni akarnak, akkor nyitniuk kell az alacsonyabb jövedelmű fogyasztói szegmensek felé. Ezen a hatalmas potenciált jelentő részpiacon jelenleg gyakorlatilag nincsenek jelen a jelentős márkák. Pedig itt lehet valós fogyasztásnövekedésre számítani. A statisztikákból tisztán látható, hogy az utóbbi 30 évben a világ populációjában az alsótól a közepes jövedelemig tartó sáv szélesedett leginkább, míg a felső szegmens, amelynek tulajdonképp ma kínáljuk termékeinket, lényegében alig nőtt, és várhatóan nem is fog jelentősen növekedni a következő években.- Nem áll fenn az a veszély, hogy ha a nagyobb gyártók belépnek az alsó-középkategóriás szegmensbe, akkor a márkaimázsuk sérülni fog?- Akkor nem, ha a termékek képesek ugyanazt a színvonalat nyújtani, mint amit a fogyasztók elvárnak az adott márkától. A különbségnek tehát nem a minőségben, hanem a szolgáltatások mennyiségében kell megnyilvánulnia. Az olcsó tévén ugyanolyan szépnek és élesnek kell lennie a képnek, mint a drágán, csak éppen nem lesz felszerelve internetkapcsolattal és hatalmas belső memóriával.- Miben látja az iparág további technológiai fejlődési lehetőségeit?- Nyugat-európai adatok szerint a digitális fényképezőgépek piacán az internetes forgalom már eléri a 10-20 százalékot. A világháló pedig más területeken is növekedni fog. A jövő egyik kérdése az lesz, hogy az egyes készülékek hogyan integrálódnak a nagyobb digitális rendszerekbe. A televíziózás terén pedig egyértelműen a háromdimenziós technológia jelenti a jövőt. Éppen ezért korántsem látom lejátszottnak a plazma-lcd harcot, különösen ha a háromdimenziós televíziózást tekintjük, hiszen itt kétszer annyi információt kell hordoznia a képnek, mint normál esetben, ami kifejezetten a plazmatechnológiának kedvez. Fontossá válhat ezenkívül a környezetbarát megoldások szerepe, nagyobb jelentőséget kaphat majd az egyes eszközök fogyasztása, de említhetném akár a napkollektorokat is, amelyek fejlesztése a jövőben sikeres ágazattá nőheti ki magát.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Hirdetés

Népszerű

Hirdetés

Technokrata a Facebookon

Hirdetés

IoT-Magazin.hu

Hirdetés

Kütyük

LG

Smart home

Így képzelik el a magyarok az álomotthonukat

2024. március 20. szerda

Office

Foglalj helyet, hogy helyet foglalhass!

2024. március 13. szerda

Smart home

Okoskészülék vagy hagyományos háztartási gép?

2024. február 28. szerda
Hirdetés

Dotkom

Műszaki-Magazin.hu

Hirdetés