Connect with us

technokrata

Továbbra is pang az ERP-piac

Dotkom

Továbbra is pang az ERP-piac

Egy friss felmérés szerint továbbra sem terveznek a kis- és középvállalatok informatikai beruházást. A felmérés szerint – annak ellenére, hogy az internetellátottság mára teljes ezeknél a társaságoknál – elrettentően alacsony a vállalati folyamatokat támogató szoftverek aránya. Ennek ellenére – vagy épp ezért – a vállalatirányítási rendszerek gyártói, forgalmazói optimisták, sőt néhányuk igen komoly bevételnövekedést vár idén.

Az SAP megbízásából a GKIeNET felmérte a Magyarországon működő kis- és középvállalatok (kkv-k) üzleti és döntési folyamatainak informatikai támogatottságát, illetve vállalatirányítási rendszerekkel (ERP) való ellátottságát. Az elemzés szerint a középvállalati szegmensben átlagosan öt-hat folyamathoz integrált, egy-két folyamathoz szigetalkalmazást használnak. A kisvállalatoknál két-három folyamathoz integrált és egy folyamathoz szigetalkalmazást használnak, és főként a vendéglátó, a logisztikai és az informatikai vállalatoknál megfelelő az informatikai támogatás, míg a középvállalkozásoknál a telekommunikációs szektor, az elektronika, a jármű- és alkatrészgyártás emelkedik ki. Meglepő eredményre jutott az ERP-megoldások elterjedtségével kapcsolatban a vizsgálat. E szerint a középvállalatoknak csak a 68 százaléka – 4500 cég 6500-ból – használ ilyen szoftvert, de rettentően alacsony a kisvállalatok körében is a penetráció, 21 százalékuk használja csak a vállalat vezetését megkönnyítő szoftvereket. Ennél is súlyosabb az a megállapítás, hogy az ERP-szoftverek lényegében véve minimális elterjedtsége is csak egy százalékponttal fog nőni idén. A vállalati folyamatok informatikai támogatottsága is csekély mértékben fog növekedni (lásd táblázat).

Mindkét szegmensben az egyösszegű kifizetés a jellemző, a cégek 58, illetve 61 százaléka választja ezt a fizetési módot, míg a lízing jellegű megoldásokat 15, illetve 17 százalék veszi igénybe. A cégek a saját telephelyen lévő, saját szerveren való működtetést preferálják, az alkalmazásszolgáltatók (ASP) idén sem fognak előrébb lépni. A vizsgálat megállapította, hogy az ERP-vel rendelkező kisvállalatok 49 százaléka saját fejlesztésű rendszert használ, de a vállalat méretének növekedésével csökken az egyedi rendszerek használata. Ugyanebben a szegmensben a társaságok alig hat százaléka használ ügyfélmenedzsment-rendszert (CRM).

Az elemzés kapcsán megkérdezett vállalatvezetők válaszaiból kiderül, hogy a reménytelennek tűnő piaci helyzet ellenére bizakodóak. Hogy ezt a bizakodást a már-már kötelező kincstári optimizmus szüli-e, avagy a valódi helyzetet tükrözi, nehéz eldönteni, hiszen a friss felmérés, de korábbi vizsgálatok szerint is a vállalatok gyakorlatilag leálltak informatikai fejlesztéseikkel.

A Számadó Kft.-nél némiképp visszafogott volt az első félévi üzletmenet, de az előrejelzések szerint a forgalom nem lesz kisebb a tavalyinál – mondta el Kornis György, a társaság igazgatója. Csökken az új bevezetések száma, de élénk érdeklődés tapasztalható a korábbi ügyfeleknél a rendszerek új funkciókkal való bővítésére és számos, például a cégvezetés számára még naprakészebb és komplexebb információt szolgáltató menedzsmentrendszer bevezetése folyik – tette hozzá Kornis.

A rendkívüli gazdasági visszaesés hatásai érezhetők az IFS Hungary Kft. célpiacán és meglévő ügyfeleinek körében is – jelentette ki Weiszbart Zsolt ügyvezető igazgató. A cég azonban a lehetőségekhez képest viszonylag kedvező helyzetben van. Egyrészt hazai ügyfélkörét javarészt a középvállalati szegmens vezető, erős cégei alkotják, amelyek már a visszaesés kezdetekor megtették a szükséges lépéseket a túlélés érdekében és az idei év tervezésekor többnyire már számoltak a válság hatásaival. Másrészt azokat a szegmenseket, amelyekből – főleg nemzetközi szinten – az IFS árbevételének legnagyobb része származik, kevésbé érinti negatívan a recesszió. Ilyenek például a légi- és hadiipar, az energiaszektor, különösen az alternatív energiatermelés egyre fokozódó jelentőségének köszönhetően, valamint a projekt központú iparágak.

A kis- és középvállalati piaci szegmensben a korábban tapasztalt felfutás megtorpant: az érdeklődés is kisebb, illetve aki konkrétan tervezte a bevezetést, az is inkább kivár – válaszolta a Napinak ifj. Faur Kálmán, a Libra Szoftver Zrt. vezérigazgató-helyettese. Mint elmondta, ezzel együtt sikerült ebben a szegmensben 17 százalékkal növelni bevételüket az első félévben, annak köszönhetően, hogy időben elkezdtek olyan fejlesztéseket, amelyek meglévő ügyfélkörüknek értékesek és fontosak. Az igazi felfutást azonban a nagyvállalati szegmensben tapasztalják, amely a korábbi években a Librának stagnáló, minimális mértében emelkedő árbevételt hozott, most azonban annyi az új megrendelés, hogy az üzletág növekedése elérte a 21 százalékot. Számos nagyvállalati megrendelő a multinacionális szállítóktól inkább a költséghatékonyabb hazai megoldások felé fordult.

Az Oracle Hungary azt tapasztalja, hogy az üzleti alkalmazás megoldásokon belül felértékelődött bizonyos funkcionális területek, illetve a speciális iparági igények kiszolgálása – válaszolta a Napi megkeresésére Blahut Boglárka, az Oracle Hungary Kft. üzleti alkalmazások kereskedelmi igazgatója. Ezen belül is főképp a CRM- és az elemzési és tervezési megoldások (EPM) szerepe nőtt, ugyanis a meglévő ügyfelek megtartása, magas színvonalú kiszolgálása jelent versenyelőnyt a cégeknek, valamint megnőtt a jelentősége a tervezésnek, mérhetőségnek. A válság ellenére az SAP Magyarország 15 százalékos árbevétel-növekedést tervez ez évre, ami az első negyedéves adatok alapján teljesülni is fog – mondta Ablonczy Balázs, a társaság januárban kinevezett ügyvezető igazgatója. Mint elmondta, a magyar leányvállalat tavalyi árbevétele 12,5 milliárd forint volt, ami megegyezik az előző évivel. Az ügyvezető a közös kutatás kapcsán elmondta, hogy a GKIeNET becslése szerint a magyar kis- és középvállalatok körében a vállalatirányítási szoftverek licencének és supportjának piaca éves szinten 80 millió eurós lehet, ám ebből az SAP csak tíz százalék körül részesül, amit 13-14 százalékra szeretne növelni idén. A Napi kérdésére elmondta, most a korábbinál is jobb alkupozícióban vannak az ERP-rendszerek vevői, ha ezt okosan használják ki, akkor jóval olcsóbban juthatnak ilyen rendszerhez, mint a válság előtti időkben.

A kkv-knál minden harmadik alkalmazott használ számítógépet A vizsgálatban kisvállalatnak számított az a társaság, amelynek éves árbevétele százmillió és egymilliárd forint közé esett. Ma Magyarországon 37 800 cég tartozik ebbe a kategóriába. Együttes árbevételük több mint tízezermilliárd forint, átlagosan 18 főt foglalkoztatnak, az átlagos árbevétel 265 millió forint, ám az összes cég 56 százaléka száz-kétszáz milliós éves árbevételt realizál. A szegmens 700 ezer alkalmazottat foglalkoztat. Az átlagos kisvállalat csak hat számítógéppel rendelkezik, de az internetpenetráció közel száz százalék, négyötöd részben DSL-lel. Az alkalmazottak 31 százaléka használ számítógépet. A szegmenshez tartozó cégek tíz százalékának van anyavállalata. Középvállalatnak számítottak azok a vállalatok, amelyeknek az éves árbevétele meghaladta az egymilliárd forintot, de nem számítottak bele a top-200-hoz tartozó társaságok. A szegmensbe 6500 cég tartozik és összesen 1,1 millió főt foglalkoztatnak. Együttes árbevételük 37 000 milliárd forint. Az átlagos alkalmazotti létszám 170 fő, az átlagos árbevétel pedig 5,7 milliárd forint. A vizsgált vállalati kör összesen mintegy félmillió számítógépet üzemeltet és egy vállalatra átlagosan 77 pc jut. Az internetpenetráció közel száz százalék. A cégek 54 százaléka ötven fő feletti létszámot foglalkoztat. Kétmilliárd forint alatti árbevételt ér el a társaságok 51 százaléka és a társaságok 43 százalékának van anyavállalata.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek