Connect with us

Légies megoldás

Dotkom

Légies megoldás

A Budapest-Ferihegy repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt.-nél 2003-ban történt meg az első ERP-bevezetés. Azóta a társaság rendszeresen végzett kisebb-nagyobb fejlesztéseket IFS Applications integrált vállalatirányítási rendszerén, 2008-ban pedig elérkezett a frissítés ideje, ami jó alkalmat adott az öt éve működő rendszer megváltozott igényeknek megfelelő racionalizálására. A rendszert szállító és bevezető IFS Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, Weiszbart Zsolt beszélt a Budapest Airport megoldásáról.

A Budapest Airport Zrt. feladatkörébe tartozik a Budapest-Ferihegy nemzetközi repülőtér fejlesztése, felújítása, karbantartása, üzemeltetése, ezen belül a repüléssel összefüggő földi kiszolgáló létesítmények építése és üzemeltetése. A vállalat végzi továbbá a légi járművek, illetve utasaik közlekedéséhez és földi kiszolgálásához szükséges építmények üzemeltetését, utasszállítási és árukezelési, raktározási, valamint más kereskedelmi tevékenységek, repülőtéri utastájékoztató és információs szolgálat, műszaki mentési feladatok ellátását – mondta Weiszbart.

ElőzményekA Budapest Airport Zrt. széles körben használja az IFS Applications integrált vállalatirányítási rendszert. A beszerzés, a szolgáltatásértékesítés, az épületek, létesítmények, járművek karbantartása, a humánerőforrás-menedzsment, a repülőgépek üzemanyaggal való kiszolgálása, valamint a felsorolt tevékenységekhez kapcsolódó pénzügyi-számviteli folyamatok mind az IFS Applications támogatásával működnek. Az említett tevékenységeken belül jócskán akadnak speciális, úgynevezett repülőtér-specifikus feladatok is – ilyen például a légiforgalmi díjak számlázása -, az ezeket támogató funkciók testreszabása fejlesztést igényelt a bevezetés során, különösen hogy az ERP-rendszer egységes nemzetközi légiforgalmi információs rendszerekkel való kommunikációját is meg kellett oldani. Amikor 2008 májusában a Budapest Airport úgy döntött, hogy frissíti integrált rendszerét, egyben azt is elhatározta, hogy jelenlegi működését, folyamatait áttekintve hozzáigazítja a megoldást az első bevezetés óta eltelt öt évben megváltozott igényekhez.

UpgradeA rendszerfrissítés előkészítése során különös hangsúlyt kapott annak vizsgálata, hogy az IFS Applications friss változatának új funkcióival ki lehet-e váltani korábbi adaptációkat, azaz egyedi fejlesztéseket. A Budapest Airport törekedett arra, hogy csak a legszükségesebb adaptációk kerüljenek átvezetésre a frissített rendszerbe, új adaptációkat szintén csak különösen indokolt esetben engedélyeztek.

A legnagyobb változást az igénylési folyamat teljes átalakítása jelentette. A korábban alkalmazott módszer adaptációt igényelt, azonban az új folyamat már az IFS Applications standard funkcióira épül. A beruházások és beszerzések igénylési folyamata kulcsfontosságú a társaság működése szempontjából, ugyanis a menedzsment ez alapján állítja össze az üzleti tervet. Korábban úgynevezett keretgazdai rendszert működtettek, melynek lényege az volt, hogy minden szakterület rendelkezett egy olyan felelős személlyel – úgynevezett keretgazdával -, aki költségkeretet igényelhetett azokhoz a beruházásokhoz, beszerzésekhez, melyek a felelősségi körébe tartoztak. Az új folyamat az IFS Applications szabadon definiálható költséghelyeit használja a költségkeretek csoportosítására. Az új működési mód a jogosultsági rendszer átalakítását is megkövetelte, mely az IFS Applications új verziójában lényegesen könnyebben volt elvégezhető a korábbiakhoz képest. Értékhatárfüggő, háromszintű jogosultsági rendszert határoztak meg jóváhagyói csoportokkal, ahol a csoport tagjai között is meghatározott prioritásokat állítottak be. Az új igénylési folyamat legfőbb előnye, hogy a költségek jobban tervezhetők, így a menedzsment megbízhatóbb adatok alapján végezheti az üzleti tervezést.

Az upgrade során jelentős adattisztítást is végrehajtottak, a frissített adatbázisba csak a feltétlenül szükséges adatok kerültek áttöltésre.

További fejlesztésekA Budapest Airportnak a légiforgalmi díjak mellett a reptéren lévő ingatlanok hasznosításából, bérbeadásából származik bevételének döntő része. Az ingatlanokat, létesítményeket, berendezéseket már az IFS Applications karbantartási moduljának bevezetésekor részletesen leképezték a rendszerben, így a megoldás természetes továbbfejlesztési irányát jelentette ezek bérleti díjainak automatikus, meghatározott időszakonként történő számlázása. Mivel a létesítménystruktúra az ingatlanok berendezéseit is tartalmazza – például klímaberendezés -, lehetőség van e felszerelések többletköltségét is érvényesíteni a bérleti díjban. A rendszer továbbá lehetőséget biztosít mért értékek – például áramfogyasztás – díjának, vagy üzletek, vendéglátóegységek esetében bizonyos forgalomtól függő díjtételek érvényesítésére az időszaki számlán. Ezenkívül az inflációs hatás miatti és egyéb árváltozásokkal is könnyedén korrigálhatók a létesítmények bérleti díjai. A Budapest Airport Autodesk MapGuide alapú térinformatikai rendszere, valamint az IFS Applications között létesített kétirányú kommunikáció lehetővé teszi az objektumok térképen történő nyomon követését – tette hozzá az IFS magyarországi ügyvezetője. nAz új igénylési folyamat legfőbb előnye, hogy a költségek jobban tervezhetők, így a menedzsment megbízhatóbb adatok alapján végezheti az üzleti tervezést.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek

20170802_093113

Tesztek

Kipróbáltam a Kingston legújabb SD-kártya olvasóját

2017. augusztus 3. csütörtök
SAMSUNG CSC
SAMSUNG CSC

Mobil tesztek

Teszt: Megvizsgáltuk, milyen az új Honor 8 (video)

2017. május 23. kedd
uobelqc8

Mobil tesztek

Teszt: Megnéztük magunknak a Huawei P10 Plus-t

2017. május 4. csütörtök
SAMSUNG CSC

Laptop tesztek

Teszt: Fujitsu Lifebook U747 – A pehelysúlyú bajnok

2017. április 14. péntek
SAMSUNG CSC

Audió Eszközök

TESZT: iFrogz – Coda Wireless család

2017. április 11. kedd
SAMSUNG CSC

Okosóra tesztek

Teszt: Casio Edifice EQB-600

2017. március 28. kedd
the_english_surgeon_534448a

Alkalmazások, szoftverek

Idegesek leszünk, ha nem tölt fel elég gyorsan a selfie?

2017. február 27. hétfő
09

Autók

De miééért kellett ezt tenni az orrával?

2017. február 22. szerda
jpg

Fotó-videó

Donald J. Trump beiktatása 180°-os gigapixel portrén

2017. január 23. hétfő