Connect with us

technokrata

Összeomlott a térségi számítógép-piac

Dotkom

Összeomlott a térségi számítógép-piac

Az IDC szerint a globális PC-piac 7,1 százalékkal csökkent az első negyedévben, a legfrissebb adatok szerint a közép-kelet-európai régióban 10 százalékkal zuhantak az eladások 2008 első három hónapjához képest. A dotkom-lufi kidurranását követő recesszió óta most először csökkent a forgalom.

Az IDC felmérésének adatait ismertetve a HWSW.hu közölte: a mostani válság a közép-kelet-európai országokat érintette a leginkább, itt a PC-eladások 41 százalékkal zuhantak egy év alatt. Voltak országok (köztük Csehország és Szlovákia), ahol továbbra is növekedett a PC-forgalom, a legtöbb helyen azonban mélyrepülés vette kezdetét, különösen érzékenyen érintette az összeomlás az orosz és az ukrán piacot. Az elemzőcég szerint a régiónk kilátásai a következő negyedévekben is borúsak, ahogy a recesszió a vállalati és a fogyasztói piacra egyaránt rányomja a bélyegét.

Nyugat-Európában mindössze 0,5 százalékkal szűkült a piac, ami a netbookok gyors térnyerésének köszönhető. Bár az üzleti PC-k forgalma közel 15 százalékkal esett egy év alatt, a fogyasztói szegmens erőssége megmentette a piacot. Az IDC statisztikái szerint Nyugat-Európában 28 százalékkal nőtt a notebookok forgalma, a recesszió miatt előtérbe kerültek az olcsóbb, belépőszintű modellek, valamint természetesen a netbookok, amelyek forgalmazását egyre több mobilszolgáltató kezdte meg. 2009 első három hónapjában az EMEA régióban 21,5 millió PC talált gazdára, ezekből 2,5 millió darab volt netbook.

A HP megőrizte vezető pozícióját a gyártók versenyében, a vállalat eladásai 4,6 százalékkal csökkentek a 10 százalékkal olvadó piacon, így részesedése 21,5 százalékra nőtt. A második helyen az Acer áll, amely 3,7 százalékkal tudta növelni eladásait, ezzel 17,6 százalékos részesedést szerzett. A bronzérem a Dellé, a texasiak azonban nemigen lehetnek büszkék a teljesítményükre, eladásaik 25 százalékkal csökkentek, részesedésük 9,8 százalékra esett vissza.

Jól szerepelt a Toshiba, a japán cég noteszgépeinek köszönhetően a nagy gyártók közül a legnagyobb növekedést könyvelte el, éves szinten 7,6 százalékkal sikerült feltornázni az eladási adatokat. A cég piaci részesedése 2009 első negyedévében 6,8 százalékra nőtt. Bár az ASUS netbookjai népszerűek voltak, a cég összességében mégis teret vesztett, 12,2 százalékkal kevesebb gép értékesítésére futotta erejéből mint 2008 elején, ezzel részesedése 4,3 százalékra apadt. Ez volt az első negyedév, amikor a cég nem tudta növelni eladásait.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek