Connect with us

technokrata

Marketing és válság

Dotkom

Marketing és válság

Az egyre mélyülő válság egyik ellenszere lehet a fokozódó marketingtevékenység. A marketinges lehetőségekről kérdeztük Bozsó Juliannát, a VirusBuster Kft. ügyvezető igazgatóját, Jáger Andreát, a Qualysoft marketingigazgatóját, Kovács Lajost, az SAS Magyarország marketingvezetőjét és Szalay Balázst, az Acer Magyarország marketingmenedzserét.

nHogyan érinti a pénzügyi-gazdasági válság cégét és az it-iparágat?Kovács: Az üzleti analitikai alkalmazások piacát összességében véve kevésbé sújtja majd a globális krízis, hiszen olyan teljesítmény- és hatékonyságnövelő eszközökről van szó, amelyek a recesszió időszakában még inkább felértékelődnek. Az SAS arra számít, hogy a közeljövőben azokra az analitikai megoldásaira lesz növekvő kereslet, amelyek megbízhatóbb előrejelzések készítését, prediktív modellezést és az optimalizációt szolgálják.

Bozsó: Bár elmondható, hogy az alkalmazott szoftverek közül a biztonságtechnikai termékek direkt módon nem járulnak hozzá egy adott vállalat nyereségének növeléséhez, a különböző védelmi szoftverek alapvető biztonsági szükségleteket elégítenek ki, ezért költségcsökkentés esetén nem képezhetik megfontolás tárgyát, mivel egy esetleges adatvesztés, adatlopás vagy egyéb biztonsági esemény igen komoly, pénzben kifejezhető károkat okozhat egy szervezetnek. Egyértelműen nő azonban az ügyfelek árérzékenysége és a beszerzési döntésekben az adott biztonságtechnikai szoftver vagy szolgáltatás bekerülési költsége az eddigieknél is kiemeltebb szerepet játszik. A VirusBuster eddig is nagyon kedvező árszinteken kínálta megoldásait ügyfeleinek, így értékesítési politikánkat nem kell jelentősen átalakítani, azonban a kialakult gazdasági helyzettel szembeni lépésként a VirusBuster a védekezés helyett a támadást választotta: olyan nemzetközi piaci szegmensekben – elsősorban a technológialicencelés terén – kívánunk bővülni, amelyeket a válság kevésbé érint, illetve amely területeken adottságainkat és képességeinket a jelenlegi helyzetben az eddigieknél is sokkal nagyobb mértékben tudjuk kamatoztatni. A szokottnál kisebb mértékű növekedés mellett azonban minden beszállítónak szembe kell néznie azzal, hogy az eddigieknél gyakoribb ügyfélvesztés is hatással lesz az árbevételre, amit jelen helyzetben sok esetben nem az ügyfélelégedettség hiánya, hanem a partner csődje okoz.

Szalay: A jelenlegi gazdasági helyzet kedvezőtlen feltételeket teremtett az it-piacon is, emellett a forint gyengülése sem tett jót a szegmensnek. Azonban a helyzetet megfelelő módon kezelő cégek a lehetőségeket felismerve javukra is fordíthatják a szituációt, növelhetik piaci részesedésüket.

Jáger: Cégünket még alig érintette a válság, azonban az teljesen nyilvánvaló, hogy 2009 nem a nagy informatikai beruházásokról fog szólni a versenyszférában, ott a túlélés a cél. Nekünk óriási szerencsénk van, hiszen üzemeltetésben és resource managementben is igen aktívak vagyunk, és nem csak Magyarországon, hanem Ausztriában, Németországban, Romániában, Szlovákiában és Szerbiában is. Krízis idején senki nem akar alkalmazottakat tartani informatikára, inkább “bérli” a szakembereket határozott célra és időre, utána pedig már a bérbeadó gondja a csapat. Az üzemeltetés pedig a “megtartás” és “szinten tartás” szinonimája lesz, hiszen a meglévő rendszereknek működniük kell, különben oda az üzletmenet. Ugyanakkor az állami és közigazgatási szférában az uniós pályázati lehetőségek révén még mindig vannak lehetőségek. A lehívhatóság határideje azonban egyre jobban közeledik…n Milyen marketingeszközökkel lehet védekezni a válság hatásai ellen?Szalay: Globális jelenség, hogy a marketing- és kommunikációs terveket, büdzséket befagyasztják a cégek, kivárásra játszanak. A költségcsökkentések első áldozatai között lesznek a marketingtervek, de természetesen az élet nem áll meg, és a hirdetések beindulnak, várhatóan a második negyedévtől. Ami bizonyos, hogy az imázshirdetések háttérbe szorulnak, és a termékek, akciók hirdetése kap nagyobb hangsúlyt.

Jáger: A legfontosabb az ügyfelek megtartása, minden eszközt ennek a célnak állítunk a szolgálatába. A járulékos szolgáltatásként kínált tanácsadásnak és az ahhoz kapcsolódó “ügyfélszolgálatnak” – abban az értelemben, hogy mindenben állunk az ügyfél rendelkezésére – kiemelt szerepet szánunk. Ennek eszköze pedig továbbra is a közvetlen és teljesen személyes üzleti kommunikáció lesz.

Kovács: A jól előkészített, megalapozott marketingdöntés válság idején is képes versenyelőnyt biztosítani. A fejlett üzleti analitikai alkalmazások, például az ügyfélkezelő rendszerek segítségével szokatlan piaci helyzetekben, például krízis idején is megismerhetők a fogyasztók jelenlegi és jövőbeli igényei, előre jelezhető magatartásuk, illetve jellemezhetők az egyes piaci szegmensek. A pontos információk segítségével könnyedén felismerhetővé és kiaknázhatóvá válnak a piaci rések, kezelhetők lesznek az ügyfelekhez kapcsolódó kockázatok és meghatározhatóak a termékfejlesztés helyes irányai.

Bozsó: Véleményem szerint a válság egyértelműen nagyobb teret biztosít a Magyarországon ma még a marketing-költségvetés kisebb részét kitevő, azonban a legtöbb esetben költséghatékonyabb online hirdetési formáknak, ezen belül is a keresőmarketingnek. Ezek arányának növelésével a szervezet könnyebben kordában tarthatja kiadásait és hatékony formát találhat a promócióra. Emellett a leendő ügyfeleket a megnőtt árérzékenység miatt újabb és újabb akciókkal érdemes megkeresni, amelyekből a jelenlegi ügyfélkört sem szabad kihagyni, hiszen az ügyfélmegtartásnak talán még az eddigieknél is nagyobb hangsúlyt kell kapnia.n Ön szerint a konkurens vállalatok élnek, próbálkoznak nem etikus marketingeszközökkel?Szalay: A mai marketing rendkívül széles tárházába sok minden belefér már, ezek között van olyan is, amit személy szerint nem tartok etikusnak, de találkozok vele a mindennapi életben. Konkrét esetet nem említenék, úgy gondolom nem tisztem és feladatom a konkurencia minősítése; az Acer nem él semminemű etikailag megkérdőjelezhető marketingeszközzel kommunikációja során.

Bozsó: Szerencsére ilyen jellegű eszközzel a mi piacunkon eddig még nem találkoztunk, és reméljük, hogy a válság nem mélyül el annyira, hogy bármely versenytársunknak ilyen eszközökhöz kelljen nyúlnia.

Jáger: Nem lepődnék meg, ha előfordulna ilyen. De azt gondolom, hogy bármilyen nehéz lenne/legyen is a helyzet, a piac memóriája működni fog: nem felejti el az ilyen “mellényúlásokat”. Az informatikai piac pedig, mint kiemelt beruházási szféra, mindig is a bizalmon alapult: ezt megszerezni hosszú és szívós munka, egy meggondolatlanság miatt elveszíteni pedig egy pillanat műve.

Kovács: Az SAS olyan érett piacokon mozog, amelyek keresleti oldalán is hozzáértő szakemberek állnak, akik megkövetelik a professzionalizmust és a tisztességes piaci magatartást. Az a vállalat, amelyik etikátlan eszközökkel próbálkozik, rendkívüli kockázatot vállal és kizárólag rövid távon gondolkodik.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek