Connect with us

technokrata

Jövő nyártól kötelező lesz az e-ügyintézés

Dotkom

Jövő nyártól kötelező lesz az e-ügyintézés

A jövő héten tárgyalja a parlament az elektronikus tértivevényről szóló törvényjavaslatot, amely a bírósági ügyekben kötelezővé teszi az e-ügyintézést, első körben a vállalkozások számára. Az e-tértivevény az elektronikus közbeszerzésekhez is elengedhetetlen lesz.

Egyéves csúszással, várhatóan 2010 júliusától indulhat el kötelező jelleggel az elektronikus ügyintézés a bírósági és közbeszerzési ügyekben. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium (IRM) a múlt héten nyújtotta be az elektronikus tértivevényről szóló törvényjavaslatot, amelyet néhány héten belül el is fogadhat az országgyűlés. (Az eredeti tervek még arról szóltak, hogy a tárca 2008 szeptemberében nyújtja be a jogszabályt, és az már az idén nyáron hatályba lép.)Az e-tértivevényről szóló javaslat szerint 2010 júliusától kötelezővé válik a peres ügyekben az elektronikus intézkedés alkalmazása, vagyis a bírósági értesítések mellett a dokumentumok küldése és kezelése is elektronikusan zajlik. Az Ügyfélkapun keresztül működik majd a rendszer: a tértivevényen kell majd igazolni, hogy az irat átvétele megtörtént, csak ezt követően lehet megnyitni az adott dokumentumot.

Először csak a vállalkozások számára lesz kötelező az e-ügyintézés, ha esetükben jogi képviselő jár el – ez azért kézenfekvő, mert a jogi képviselők eleve kötelezettek az e-ügyintézésre a cégeljárás digitalizálása miatt. Egy évvel később, 2011. július 1-jétől viszont már nemcsak a bírósági, hanem minden hivatalos ügyet elektronikusan kell intézniük a vállalkozásoknak. Jóllehet a rendszer csak jövő nyártól lesz kötelező, opcionálisan bárki belevághat a dologba már januártól, akár a magánszemélyek is.

Az eljárásrend szerint a cégeket az Ügyfélkapun megadott hivatalos e-mail-címükön tájékoztatják, hogy elektronikus üzenetük érkezett. Ha nem reagálnak, öt nap elteltével újabb üzenetet kapnak, majd ezt követően automatikusan elolvasottnak tekintik a megküldött dokumentumokat. A bíróságoknak is csökkenteniük kell a papíralapú ügyintézést, vagyis a dokumentumkezelést nekik is kötelezően elektronikusan kell megkérniük, mind a vállalkozásoktól, mind a közigazgatási intézményektől – második körben a többi bíróságtól is, vagyis az egymás közti dokumentumátadást is így kell majd intézniük. Csak bizonyos esetekben lehet papíralapú iratot kérni, egyrészt ha a digitalizálás túl nagy feladat lenne, és persze akkor is, ha az a kérdés, hamis-e az adott dokumentum. A kötelező elektronikus eljárást a közbeszerzésekre is kiterjeszti a javaslat – erről a közbeszerzési törvény rendelkezik, az e-tértivevény csak ennek megvalósíthatóságát teszi lehetővé. Ezek szerint az ajánlatkérőnek a honlapján kell közzétennie a szükséges formanyomtatványokat, amelyek az elektronikus ajánlattételhez kellenek. Ennek megvalósításán még dolgozik az IRM, vagyis egyelőre még nem lehet tudni, ez milyen módszerrel működik majd, illetve a dokumentáció megvásárlásának módját is ki kell még alakítani – tudtuk meg a minisztériumtól.

A közbeszerzésekről szóló törvény áprilistól hatályos módosítása szerint a nagyobb értékű (uniós) közbeszerzési eljárások 2010. január 1-jétől, a kisebbek (nemzeti szintűek) pedig 2010. július 1-jétől lesznek kötelezően elektronikusak, illetve ezzel párhuzamosan az ezekkel kapcsolatos jogorvoslati ügyek is.



Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek