Connect with us

technokrata

Jövedelemérzékeny kommunikáció

Dotkom

Jövedelemérzékeny kommunikáció

A lakosság telekommunikációs költéseit elsődlegesen nettó keresetének alakulása határozza meg – állapítja meg a GKIeNET-T-Home-T-Mobile internetgazdaságról készített jelentése.

Az elkölthető jövedelem vásárlóerejének növekedése – 2001 kivételével – 2006-ig a telekommunikációs költésekre is kedvező hatással volt. Az előző évben viszont a korábbi növekedés nemcsak hogy megtorpant, hanem egyenesen csökkenésre váltott, amiben jelentős szerepet játszott a reálkereset 4,5 százalékos mérséklődése. A GKIeNET a KSH háztartás-statisztikájának legújabb adatait véve alapul rámutat: 2007-ben a háztartások arányaiban kevesebbet költöttek telekommunikációs eszközökre és hírközlési szolgáltatásokra, mint 2006-ban, amit egyrészt a magas infláció, másrészt az eszközök és szolgáltatások árszínvonalának csökkenése okoz.

A lakossági telekommunikációs költések kosarában a vizsgált hét év során mindössze 2-5 százalékot tett ki a telekommunikációs eszközökre költött összegek aránya – az utóbbi évek stagnálása ellenére a tendencia csökkenőnek tekinthető. Az internetszolgáltatásra fordított kiadások dinamikus emelkedése viszont a jelentés szerint azt mutatja, hogy a lakosság a szolgáltatás fenntartása érdekében egyre inkább hajlandó fogyasztói kosarát megváltozatni. Mint hozzéteszik: igaz, az internetszolgáltatásra még közel sem áldoznak annyit, mint a mobiltelefon-használatra, de a mobilinternet-elérés lehetősége a jövőben ezen minden bizonnyal változtatni fog. A lakosság egy főre jutó telekommunikációs költését vizsgálva az adatokból egyértelműen látható – olvasható az összefoglalóban -, hogy a mobiltelefon-szolgáltatás volt az egyetlen hírközlési szolgáltatás, ami jelentősen át tudta alakítani lakossági fogyasztói kosarunkat. 2006-ban úgy tűnt, hogy a következő ilyen szolgáltatás az internetelérés lehet, de ennek mértéke – már csak az igénybevevők száma miatt is – messze elmarad még a mobiltól.

Az egy főre jutó háztartási kiadások 2006-os adataiban jól látható az internetszolgáltatásra fordított költés drasztikus emelkedése. Ezt magyarázza, hogy 2006 volt az első év, amikor a szolgáltatók nagy mennyiségben adtak el adsl-, illetve kábelmodemes (DOCSIS) technológián alapuló szolgáltatást, a szerződésben kikötött fix áron (a dial-up hozzáférés fix ára korábban átlagosan jóval alacsonyabb volt – a szolgáltatási díjat az internetezéssel töltött percidő alapján számlázták -, így a statisztikában is a vezetékes telefon díjában jelentkezett).

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek