Connect with us

technokrata

Indiában lassulhat a növekedés, de a cél így is a piac hetven százaléka

Dotkom

Indiában lassulhat a növekedés, de a cél így is a piac hetven százaléka

Évek óta bevett költségcsökkentési módszer az it-feladatok kiszervezése olyan országokba, ahol olcsóbb a munkaerő.

Kérdés, mi lesz most, hogy a gazdasági helyzet rosszabbra fordult. Az elemzők – mint sok más esetben – most is le tudják vezetni a fellendülést és a hanyatlást egyaránt. Az outsourcingra szakosodott TPI kimutatása szerint 2008 harmadik negyedéve az elmúlt hat év legrosszabb mutatóit hozta a globális kiszervezésben – még az igazán nagy visszaesés előtt. Csak 128 világméretű szerződést kötöttek ebben az időszakban, mintegy 17 milliárd dollár értékben – vagyis a növekedés lelassulása nem írható egyértelműen az Egyesült Államokból induló pénzügyi krízis számlájára.

A Business Technology szerint az indiai outsourcingcégek már kezdenek felkészülni a lassulásra. Az egyik legnagyobbik, az Infosys például leállította a munkaerő-toborzást bizonyos feladatok betöltésére. A helyi outsourcingcégek szövetsége, a Nasscom bejelentette, hogy az idei lesz az első év, amikor az előző esztendőhöz képest lassabban fog nőni az új alkalmazottak száma és bére. Persze ezek a számok még mindig nem tömeges elbocsátásokat és befagyasztott béreket jelentenek: míg 2007-ben 280 ezer új alkalmazottat vettek fel, idén csak kétszázezret, a fizetések pedig csak 7,5-9 százalékkal fognak nőni a tavalyi 13-mal szemben. A 2008 márciusában lezárt évben India outsourcingszektora 52 milliárd dolláros eredményt ért el, ebből 41 milliárdot hozott az export. Ennek hatvan százalékát teszi ki a technológiai outsourcing, vagyis az alkalmazásfejlesztés, karbantartás, tesztelés stb., a maradékot pedig az üzleti folyamatok kezelése, call-centerek stb. Például az Egyesült Királyság harminc legnagyobb ügyvédi irodája közül tíz is Indiába helyezte át a back-office tevékenységet, nem egy esetben más feladatokat is.

Ugyanakkor a lassuló növekedés nem jelent csökkenést. Egy kétszáz multinacionális cég megkérdezésével készült felmérés szerint a többség továbbra is kiszervezésben gondolkodik, az információtechnológiában az outsourcing aránya a mai 15,4 százalékról 2010-re 25 százalék fölé emelkedhet.

A Nasscom CommsDaynek nyilatkozó vezetője, Ganesh Natarajan szerint India sikerének titka a jól képzett munkaerő (természetesen a nagysága sem elhanyagolható, összesen 2,1 millióan dolgoznak a szektorban). Szerinte a jövőben az outsourcing hetven százaléka Indiában összpontosul és a maradék harmincon osztozik Ázsia többi része, Latin-Amerika és Kelet-Európa. A fejlődést három lépcsőben képzeli el: eleinte csak az alacsony költségekkel elérhető magas minőség a cél, később a folyamatok megértése és alkalmazása, végül a saját innovációk beindítása. Nemcsak Indiában bizakodók a jövőt illetően. Kenyában kifejezetten nagy reményeket fűznek a válság következményeként fellendülő kiszervezésekhez. A Business Daily Africának nyilatkozó cégvezetők abban bíznak, hogy a költségcsökkentési módszereket kereső cégek ismét felfedezik Nairobit, melynek jó hírét kikezdték az elmúlt időszak zavargásai.

A TPI felmérése szerint a korábbi nagyméretű kiszervezések helyett a jövőben egyre inkább kis call-centerek jönnek majd létre, egy-egy rövidebb projekt támogatására. Úgy vélik, a következő kiszervezésre váró feladat az infrastruktúra-menedzsment lesz, elsősorban a hálózatok felügyelete.

Tovább
Kapcsolódó cikkek


Szólj hozzá!

További Dotkom

Technokrata a Face-en

Tesztek